תל אביב: תלמיד כיתה א' עבר הטרדה מינית בבית ספר
ארון (שם בדוי), בן שש, חווה בבית הספר במשך שבועות את "אתגר קדישא" - תופעה אלימה שבה ילדים דוחפים את ראשו של הילד לאזור החלציים. האב: "זו הטרדה מינית לכל דבר". בעקבות המקרה עזבו השנה עשרה תלמידים את בית הספר

ארון (שם בדוי), תלמיד בן שש בכיתה א' בבית ספר ממלכתי-דתי בתל אביב, עבר במשך מספר שבועות אלימות והטרדה מינית מצד ארבעה תלמידים. האב הוציא את בנו מבית הספר לאחר שבנו סיפר לו על כך, והגיש בקשה להעברתו למסגרת אחרת. כרגע, לוקח האב את הילד לעבודה ומלמד אותו בעצמו. הוא הגיש בקשה להעברת הילד לבית ספר אחר בתל אביב, ומצפה לתשובה מהעירייה.
לדברי האב, בנו עבר מספר פעמים את מה שמכונה "אתגר קדישא" - תופעה שמקורה ברשתות החברתיות, שבה ילד מחזיק את ראשו של ילד אחר ודוחף אותו בכוח לכיוון האזור המוצנע שלו או של ילד נוסף. "כשהילד סיפר לי לא הבנתי מה זה עד שהוא עשה לי הדגמה", מספר האב בשיחה עם mako. "הילד ממש דוחף את הראש לתוך אברי המין שלו. זאת הטרדה מינית לכל דבר". לדברי האב, ארבעה ילדים - שלושה מכיתתו של ארון ואחד מכיתה אחרת - ביצעו את המעשים האלו. לדבריו, מעשים דומים בוצעו גם כלפי בנות בבית הספר.
מעבר לתופעת "אתגר קדישא", האב תיאר אירועי אלימות נוספים שעבר בנו. "ילד אחד ישב עליו והרביץ לו", אמר. "הילדים היו מלקקים לו את האוכל כדי שלא יוכל לאכול". לפני שלושה שבועות קיבל ארון השעיה לארבעה שיעורים בעקבות מכות שנתן לילד אחר. לטענת האב בנו הגיב באלימות לאחר שהילד דחף אותו לשולחן וגרם לו לפציעה בצלעות. האב הוסיף כי הילדים שביצעו את מעשי האלימות לא הורחקו מבית הספר או הושעו אפילו ליום אחד, והם ממשיכים ללמוד באותה מסגרת. לדבריו, מתחילת השנה עזבו עשרה תלמידים מכיתות שונות את בית הספר. "קורים בבית הספר הזה דברים איומים", אמר. "ילדים גונבים, ילדים מפשיטים ילדות".
כמו כן לדברי האב כי המורים לא טיפלו בבעיה באופן יעיל, וכן נאמר לו כי הילד סובל מבעיה בוויסות החושי. "כל אותו זמן המורים היו חסרי אונים לחלוטין. בכיתה שלו לומדים 33 תלמידים, מה שמקשה על המורים לתת מענה לכל ילד", הוא אמר. "הילד היה חוזר מבית הספר. וזה לא היה הילד שהכרתי - הוא היה מקלל, מרביץ, חסר מנוחה. והבנתי שמשהו לא בסדר". שלושה שבועות אחרי תחילת השנה, האב הוציא את בנו מבית הספר. "הוא כבר שלושה שבועות לא בבית הספר, והוא פתאום ילד אחר לגמרי - לא מקלל, לא מרביץ". לאחר שהילד יצא מבית הספר, אומר האב, החשד לקושי בוויסות חושי שהועלה לגביו נעלם.
"המורים לא ממש מבינים ולעיתים מתעלמים"
"התופעה מזוהה כבר במספר מוסדות חינוך", אומרת יפית ג'פרי מאמנת רגשית, ולדבריה היא נתקלה לא מעט ב"אתגר הקדישא". "רק שלשום דיברה איתי אמא שהילד שלה בן ה-14 הוא ילד מופנם שעשו לו את זה", היא מספרת, "לאן הילד הזה ייקח את זה כשהוא יגדל? זה ידוע מראש. השפילו אותו, זאת הטרדה מינית לכל דבר. זה נורא, זה מבזה, זה אלים. המורים לא ממש מבינים ולעיתים מתעלמים, וזה נורא. הילדים עושים משהו שנראה להם לפעמים מצחיק, אבל זו זוועה וזה פלילי, ואם זה עולה לרשת זאת גם עברה על חוק הסרטונים. מעלים סרטון ללא רשות ויש שיימינג מיני של השפלה. אני מכירה לא מעט בני נוער שהצטלקו יותר ממה שאפשר לדמיין. אסור לצלם אנשים ללא אישורם ולעלות לרשת. ובוודאי לא קטינים".
איך אפשר לדעת אם הילד עובר דבר כזה?
"או שילדים אחרים יספרו או שהילד יספר או שיראו את הסרטון. מוכרחים לשים לב גם בבית בבית ספר, לשים לב לטלפונים של הילדים.טלפון יכול להיות כלי נשק. יש צורך בכלים במערכת החינוך. אסור להתייחס לזה כאל 'אוקיי על מה כל המהומה, זה טרנד שיחלוף'. כרגע הילדים האלה ייקחו את זה עד בגרותם. צריך להדריך מורים לשים לב לדברים האלו"
מעיריית תל אביב-יפו נמסר בתגובה: "אנו רואים בחומרה כל גילוי של אלימות ופועלים באופן מתמיד לאיתור התנהגויות סיכוניות ולמתן מענה מקיף. באשר למקרה המדובר, האב זומן לפגישה עם נציגי העירייה, קיבל מענה והנושא נמצא בטיפול".
ממשרד החינוך נמסר בתגובה: "מהבירור שנערך מול הנהלת בית הספר עולה כי מדובר באירוע שהתרחש במסגרת הצהרון וטופל מידית באמצעות הרחקה, שיח חינוכי וחברתי והבהרת כללי התנהגות מצופים. בעקבות המקרה הכיתה מלווה ונתמכת בתגבור פדגוגי שנועד לחזק את האקלים החינוכי והחברתי. מתוך שמירה על שלמות ההליך ועל צנעת הפרט של הילדים לא נוכל לפרט מעבר לכך". משרד החינוך הוסיף כי הסמכות לשיבוץ תלמידים ולמעבר בין מסגרות חינוך מצויה בידי הרשות המקומית, עיריית תל אביב.