ביום שני, שעות ספורות בלבד לאחר ישיבת ועדת החינוך, התרבות והספורט של הכנסת בנושא היערכות המשרד לפתיחת שנת הלימודים, גילו הורים לתלמידים עם מוגבלויות הזכאים לשירותי חינוך מיוחדים, כי מנכ"לית משרד חינוך הוציאה יומיים קודם לכן מסמך הנחיות למנהלי המחוזות, המתיר להם לבצע קיצוצים המנוגדים לחוקי חינוך השונים ולחוזרי מנכ"ל.

עיריית תל אביב הגדילה לעשות והודיעה להורים שבשנה הבאה הלימודים יסתיימו כשעתיים לפני הזמן שהיה נהוג עד כה. שירלי רימון ברכה, מנהלת מינהל  החינוך שלחה מכתב לכלל ההורים, תושבי העיר ובו היא כותבת: "הקושי הלך וגדל בשנים האחרונות עם החלת הרפורמה של החינוך המיוחד, אשר העבירה את הבחירה בסוג המסגרת באופן בלעדי לזכות ההורים, אשר בוחרים באחוזים גבוהים בכיתות קטנות. הגדילה המשמעותית במספר כיתות הגן של אפיון תקשורת, העמיקה את מצוקת המחסור בכל השדרה של המקצועות. על מנת לפתוח כיתת גן באפיון תקשורת יש צורך במשמרת כפולה: בבוקר גננת ובצהריים גננת".

מספר שעות לאחר שנשלח המכתב הודיע ראש עיריית תל אביב, רון חולדאי, בציוץ בטוויטר שילדי החינוך המיוחד לא ייפגעו, וכספי עירייה יוקצו כדי לאפשר לילדים ללמוד שעות נוספות.

אתמול (ג') פנו עשרים ושישה ארגונים המייצגים הורים לילדים עם צרכים מיוחדים למשרד החינוך בבקשה שיחזור בו מההנחיות שמאפשרות פגיעה בשירותי החינוך המיוחד בשנת הלימודים הקרובה, ובהן קיצור יום הלימודים בשעה ואישור להגדיל את מספר הילדים בכיתה.

"התנהלותו של משרד החינוך בכל הנוגע לתלמידים עם מוגבלות הזכאים לשירותי חינוך מיוחדים היא מקוממת במיוחד" אומרת עו"ד רויטל לן כהן, שחברה בצוות הניהול של קואליציית הורים לילדים עם צרכים מיוחדים. "שנים של הזנחה והתעלמות מהקולות בשטח הביאו למשבר שכמותו לא היה. הניסיונות למצוא פתרונות שיאפשרו פתיחת שנת הלימודים אף מעצימים את הפגיעה, וכרגיל אינם רואים את טובת התלמידים אלא את הצורך לפתוח את שנת הלימודים בכל מצב".

לן כהן מתלוננת וכועסת על התנהלותה של יפה בן דוד וטוענת שהיא פוגעת גם כן בילדים. מנגד, היא מבהירה שהמחסור באנשי צוות הוא בראש ובראשונה תוצאה של שכר של ההשקעה של "האנשים הנפלאים אלו בילדינו".

גם ענבל צוקרון דמרי, מנהלת תחום זכויות בעמותת "יד לילד המיוחד" מודאגת מכוונת הסתדרות המורים להכליל את ילדי החינוך המיוחד בשביתה אפשרית בתחילת שנת הלימודים. "אני מרגישה שנעשה שימוש ציני באוכלוסיה רגישה, שברובה חווה קשיים בהתמודדות יום יום של המשפחה והילדים. לדעתי, הכללת תלמידים הזכאים לשירותי חינוך מיוחדים בהשבתה עלולה לגרום נזק נפשי ובריאותי לילדים בהיעדר שיגרה וטיפולים במקצועות הבריאות להם הם כל כך זקוקים, אני קוראת לשרת החינוך יפעת שאשא ביטון לעצור מיידית כל פגיעה בחינוך המיוחד במאבק המורים".

ההורים, מצידם, לא סומכים על ההצהרות של משרד החינוך על "קיצוץ רק במקרים חריגים", וחוששים משינויים שיפגעו בילדיהם. "ההנחיות החדשות מורות על גזירות חדשות שמאיימות על ילדים הזכאים לשירותי חינוך מיוחד ואם יופעלו בשטח יפגעו בנו בצורה אנושה", אומרת גליה גולדברג מתוק (44) מכפר סבא, אמא לשני ילדים הזכאים לשירותי חינוך מיוחד ומשולבים במערכת החינוך מספר שנים.

"אנחנו חרדים מה-1.9 כאשר גזירות כאלו נופלות עלינו ללא הכנה מראש וללא יכולת לשנות בידיעה שהילדים שלנו עומדים להיפגע, לצאת משגרה, לשבת בבית, ואנחנו על הדרך נפגע יחד אתם כאשר נאבד משרות ולא נוכל להמשיך להתקיים במצב האבסורדי הזה.  עצם המחשבה על שביתה במערכת החינוך שתפגע בילדים שלנו מדירה שינה מעינינו. ילדים הזכאים לשירותי חינוך מיוחד לרוב זקוקים למסגרת יציבה, טיפולים והוראה המותאמת שלצרכים שלהם וכל פעם שעולה איום בהשבתת מערכת החינוך מפלס החרדה עולה בהתאם כי הילדים שלנו משלמים מחיר מאוד כבד כשהמערכת נעלמת להם או לא מתפקדת כראוי. כבר עכשיו הילדים שלנו נפגעים כאשר יוצאות הנחיות של הצוותים שלא ליצור איתם קשר ולא לעשות הכנות, להן הם כל כך זקוקים, לפני תחילת השנה, מה שמעמיק את הפגיעה עוד יותר ויגרום לתהליך של פתיחת שנת הלימודים להיות מורכב וקשה מאוד עבורם ועבורנו".