mako
פרסומת

רוצים שהילדים יצליחו? זה הגיל להכניס אותם לגן

תלמידים שנכנסו לגן לפני גיל חמש משיגים ציונים גבוהים יותר במבחני פיז"ה, במיוחד בישראל ובזרם הממלכתי-דתי. הפערים בולטים יותר מאשר במדינות המובילות, גם לאחר התחשבות בהשכלת ההורים, מספר הספרים והמחשבים בבית. החוקרים מדגישים את הצורך בהנגשת החינוך לגיל הרך לכלל האוכלוסיות

מערכת הורים
mako
פורסם: | עודכן:
פעוטות בגן ילדים
אילוטסטרציה | צילום: משה שי , פלאש 90
הקישור הועתק

מחקר חדש מצא כי הישגי תלמידים שנכנסו לגן לפני גיל חמש גבוהים יותר במבחני פיז"ה, הן במדינות המובילות והן בישראל, לעומת תלמידים שהחלו בגן מגיל חמש ומעלה. ההשפעה בישראל בולטת אף יותר, ובעיקר אצל תלמידי הזרם הממלכתי-דתי – כך עולה ממחקר של מוסד שורש למחקר כלכלי-חברתי. את המחקר ערכו פרופ' איל קמחי, פרופ' דן בן-דוד ואריאלה סבין, שבחנו את הקשר בין גיל הכניסה לגן לבין הישגים לימודיים, תוך השוואת ישראל למדינות המובילות במבחני פיז"ה בשנים 2015-2022.

על פי הנתונים, שיעור הילדים שנכנסו לגן לפני גיל 5 במגזר הממלכתי והממלכתי-דתי בישראל גבוה במיוחד – כ-94% לעומת 85% במדינות המובילות, ו-77% בלבד בפיקוח הערבי בישראל. במדינות המובילות הפער בהישגים בין תלמידים שהחלו בגן מוקדם לבין אלו שהחלו בגיל חמש עומד על 1.6%. בישראל הפערים גדולים יותר: 2.7% בממלכתי, 2.8% בערבי ו-6.4% בממלכתי-דתי. במדגם מצומצם יותר הפערים בממלכתי-דתי מגיעים לכ-10%, לעומת כ-6% בממלכתי וכ-3% בלבד במדינות המובילות.

הניתוח הסטטיסטי מצא קשר מובהק בין הישגי התלמידים לבין השכלת ההורים, מספר הספרים בבית ומספר המחשבים. השפעת השכלת האם בולטת במיוחד בממלכתי: הפער בין תלמיד שאימו בעלת תואר אקדמי לבין תלמיד שאימו לא סיימה תיכון עומד על כ-13%, לעומת כ-3.5% בלבד בממלכתי-דתי – נתון דומה למדינות המובילות (כ-4%). בכל קבוצות האוכלוסייה נמצא כי ספרים ומחשבים בבית מתואמים עם הישגים גבוהים יותר, כאשר בישראל (בממלכתי ובממלכתי-דתי) הקשר חזק יותר מבמדינות המובילות.

האם השכלת האם משנה את תרומת הגן?

החוקרים בדקו גם אם תרומת הכניסה המוקדמת לגן שונה בין תלמידים לאימהות אקדמאיות לבין תלמידים לאימהות ללא השכלה אקדמית. בישראל, שיעור הכניסה לגן מוקדם גבוה יותר אצל תלמידים לאימהות אקדמאיות, במיוחד בזרם הממלכתי-דתי. אולם, בניגוד למדינות המובילות, בישראל לא נמצא קשר בין השכלת האם לבין הפערים בהישגים על פי גיל הכניסה לגן.

"התוצאות שהתקבלו במחקר זה מצביעות על חשיבות ההשתתפות במסגרות החינוכיות", אומרים קמחי, בן-דוד וסבין. "תלמידים ישראלים שנכנסו לגן לפני גיל 5 הגיעו להישגים גבוהים יותר במבחני פיז"ה, ללא קשר למאפייני הרקע שלהם. מסקנה זו מאששת את חשיבותן של רפורמות שמקדמות את הנגשת החינוך לגיל הרך לכל קבוצות האוכלוסייה".