mako
פרסומת

המקצוע המפתיע שיילמד בשנה הבאה בבתי הספר: מחול עם ישראלי

הצד הלא צפוי של תכנית "שורשים": שילוב ריקודי עם ישראליים כמקצוע בחירה בחטיבות הביניים. ההבדל – הפעם הריקודים מיועדים לבמה. "תלמידים מעוניינים להציג את היכולות שלהם"

נמרוד מירום
פורסם:
להקת מחול מכרמיאל בפסטיבל בדרום קוריאה
להקת מחול מכרמיאל בפסטיבל בדרום קוריאה | צילום: Kobby Dagan, shutterstock
הקישור הועתק

החל משנת הלימודים הקרובה, תלמידי חטיבות הביניים ברחבי הארץ יוכלו לבחור ללמוד מחול עם ישראלי כחלק מתוכנית הלימודים. המהלך, שנעשה במסגרת "תוכנית שורשים" של משרד החינוך, מסמן שינוי משמעותי בגישה למחול העממי הישראלי - מריקודים השתתפותיים במעגל למחול במה מקצועי עם לקסיקון תנועתי מוגדר. התוכנית תוצע כמקצוע בחירה במסגרת תקציב גמישות פדגוגית ניהולית (גפ"ן).

הצעד החדש מגיע על רקע ירידה דרמטית בהתעניינות של תלמידים ומורים בריקודי העם המסורתיים. "זה לא מדבר לתלמידים, וגם חלה ירידה בהתעניינות של המורים", מסבירה הילה קובריגרו פנחסי, המפקחת על לימודי המחול במשרד החינוך. "תלמידים מעוניינים להציג את היכולות שלהם, לא רק ללמוד במעגל".

במקום הריקודים ההשתתפותיים המוכרים, התוכנית החדשה מתמקדת במחול במה - כזה שרואים בפסטיבל כרמיאל, באשדוד ובטקסי יום העצמאות. לראשונה מאז 1988, כשנכתבה התוכנית הקודמת על ידי שלום חרמון, נבנה לקסיקון תנועתי מסודר שנותן שמות עבריים לצעדים ולתנועות. "פעם ראשונה שכתבנו את התורה הזאת", מדגישה קובריגרו פנחסי. "עשינו סטנדרטיזציה ואחידות, כי כשזה תורה שבעל פה, כל אחד קורא לדברים אחרת".

את הלקסיקון החדש כתבו דורון גואטה ויעל מירו, בשיתוף עם כוריאוגרפים מובילים ובהם שלמה ממן, חתן פרס ישראל לתשפ"ה, שיצר מאות ריקודי עם ישראליים דוגמת "פרח הלילך" ו"אין לי ארץ אחרת". "אני שמח ונרגש שהמחול העממי זוכה סוף-סוף למקום הראוי לו במערכת החינוך", אומר ממן. "זהו רגע שיא של תיקון גדול".

"יהדות בגרסה צרה ולאומנית"

המהלך החדש מגיע כחלק מתוכנית "שורשים" השנויה במחלוקת, שתעלה 100 מיליון שקל בשנה הקרובה. התקציב יגיע מהסטת כספים מתקציב גפ"ן - כספים שנועדו במקור לגמישות פדגוגית ולשיקול דעת מנהלים. באוצר הגדירו את ההחלטה כ"ביזיון" על רקע הישגים נמוכים של תלמידים ישראלים במבחנים בינלאומיים.

פרסומת

הביקורת החריפה ביותר מגיעה ממשמר החינוך הממלכתי, שטוען כי "יצא המרצע מהשק". לטענתם, "שר החינוך מדבר על חיזוק הזהות היהודית, ובפועל מחלק תקציבי עתק לגופי ימין קיצוניים לסיורים בהתנחלויות". במקום לקדם זהות יהודית פלורליסטית שרואה את השוני בחברה הישראלית, לדבריהם, השר קיש מקדם "רק את היהדות בגרסה הצרה והלאומנית של סמוטריץ' ושותפיו". הביקורת מתמקדת בעיקר בחלק הטיולים של התוכנית, שמרביתם עוברים דרך התנחלויות ואתרים מעבר לקו הירוק, כולל גוש עציון, מערת המכפלה ותל שילה.

משמר החינוך קורא למנהלי בתי הספר לא לשתף פעולה עם התוכנית ולבחור תכניות חלופיות "שתואמות את מטרות החינוך הממלכתי כחינוך ציבורי, דמוקרטי והומניסטי שמקדם את הערכים של מגילת העצמאות ולא של מועצת יש"ע".

בעוד הטיולים מעבר לקו הירוק מעוררים מחלוקת פוליטית חריפה, המחול לא זכה עד כה לביקורת דומה. עם זאת, גם הוא ממומן מאותו מקור תקציבי ומהווה חלק מאותו מהלך כולל של תוכנית שורשים.

"המחול הוא השתקפות של הסיפור הישראלי - סיפור של שורשים שונים שמתכנסים יחד לכדי תנועה אחת, ישראלית", אומר השר קיש. "כשילדים רוקדים את הסיפור הזה, הזהות כבר לא רק נלמדת - היא נטמעת בגוף, ברגש ובזיכרון".