mako
פרסומת

הילדים לא יודעים לקרוא? זו הדרך ללמד אותם

איך משפיעה המלחמה על חווית הלמידה של תלמידי כיתות א׳ שנכנסו לראשונה לבית הספר, על תחושת המסוגלות, על מיומנויות היסוד הנרכשות? מסתבר שלתקופה זאת השלכות קשות על התפתחותם. יש לא מעט בתי ספר, בעיקר לילדים מפונים וכאלה שעברו טראומה, שבהם תוכנית הלימודים בכיתה ב׳ היא של כיתה א׳, והילדים עדיין בעיכוב של שנה ויותר. אז נעזור לילדים שלנו ללמוד ולקרוא?

ד״ר תהִלה הרץ
mako
פורסם: | עודכן:
ילדים קוראים ספר
אילוטסטרציה | צילום: shutterstock
הקישור הועתק

תקופת מלחמה עלולה להשפיע מאוד על ההתפתחות והצמיחה של ילדים ונוער בכל הגילים, אך אין תקופה רגישה כמו כיתה א׳ – שלב העלייה לבית הספר היסודי. הדימוי העצמי, המיצוב החברתי, המוטיבציה להצלחה, תפיסת המסוגלות - הכל מושפע מנקודת הפתיחה הזאת, מהרגע החגיגי של ״שלום כיתה א׳״. בעוד שחלק גדול המשאבים מצד ההורים ומערכת החינוך מופנים לנוער ולמבחני הבגרות, שנתפסים כמשפיעים יותר על העתיד – למעשה ההפך הוא הנכון. נערה שנכשלת בכמה מבחני בגרות תצליח להתמודד עם האתגר ולהשלימם בהמשך אם נתוני הפתיחה שלה טובים; ואילו לילד שאינו מצליח לרכוש את הקריאה ומיומנויות יסוד, יהיה קשה מאוד לגבור על האתגר כל חייו. אז גם אם ילדיכם בכיתה א׳ או אפילו בכיתה ב׳ ומעלה, ועדיין מתקשים בקריאה, יש דרכים בהן נוכל לעזור להם לצלוח את האתגרים ולהעניק להם את הכלים המשמעותיים ביותר לחיים.

שימו את מיומנות הקריאה בעדיפות עליונה: במערכת החינוך שלנו, שמחפה במהלך המלחמה (ובכלל) על קשיי למידה עם פלסטרים של הקלות במבחנים ושיעורים פרטיים, שכחנו עד כמה הקריאה היא היסוד של הכל. המתנה הכי חשובה ומשמעותית שהורים ומורים יכולים להעניק לילדים היא היכולת לקרוא. קריאה היא היסוד לחיי בוגר משמעותיים, יצרניים ופעילים. ילדים יכולים להסתדר ולצמוח יפה בתקופת המלחמה גם בלי מיומנויות חשבון, אנגלית או גיאוגרפיה, אך עם בסיס טוב בקריאה, יש להם נקודת פתיחה טובה ללמידה עצמאית בכל תחום שיבחרו להתקדם בו. לכל שאר המיומנויות יהיה מספיק זמן בהמשך.

פתחו אצלם אהבה לקריאה: החיבור הרגשי של הילדים לספרים חיוני מאוד לרכישת אהבה לקריאה. כדי להתפתח בקריאה ילדים צריכים לאהוב את החוויה, להרגיש שהיא מתחברת לעולם שלהם ולא משימה נוספת להשלים. לכן חשובה במיוחד החמימות של הקראת סיפור לילדים, במטרה להתקדם משם לקריאה עצמאית. אם ילדכם מהסס לקרוא, הציעו לקרוא יחד – פיסקה אתם ופיסקה הילד. כך תשמרו על הקצב, תעודדו אותו לנסות ותראו לו שאתם שותפים לתהליך. הקראת סיפורים בהתלהבות יוצרת הזדמנויות טבעיות לעודד את הילד להצטרף לקריאה.

עודדו קריאה אינטואיטיבית: אם הילדים עוד לא קוראים כלל, מומלץ לספק להם בשלב הראשון ספרונים שמתבססים על קמץ-פתח בלבד, שהקריאה בהם אינטואיטיבית למדי ופחות דידקטית. תהליך רכישת הקריאה יכול להיות טבעי ואינטואיטיבי כמו רכישת מיומנות הדיבור או ההליכה; מהשלב הראשוני של היכרות עם האותיות, ועד ליכולת לקרוא ולכתוב באופן עצמאי. חשוב שחלק משמעותי מהתהליך יתנהל בבית - דרך מפגש משחקי וחוויתי עם האותיות וסימני הניקוד, וללא לחצים שעשויים להתגלות בשלב זה של ראשית הלמידה בבית הספר.

בנוסף, כדאי לקנות במתנה את הספרים הראשונים, בכל פעם ספר אחד, ולהגיש בעטיפת מתנה, בהפתעה. למה לא לאסוף מהספרייה? כי החוויה של קבלת ספר במתנה יוצרת התרגשות מיוחדת ותחושת שייכות, ובשלב הראשוני – זה בהחלט שווה את זה.

הפעילו עליהם ״מניפולציות״ חיוביות: איך לעודד קריאה עצמאית באופן לא ישיר? אז כן, אין דרך לעשות זאת ללא קצת מניפולציות. הדרך הכי מומלצת היא להקריא בהתלהבות את הספר, ובאמצע המתח לומר ״מותק, אני חייבת רגע לשירותים, תוכל לזכור שאנחנו נמצאים במילה הזאת? הנה, תחזיק כאן עם אצבע וחכה לי שאחזור״. זאת אחת ההזדמנויות שבהן מומלץ להתעכב, ולראות אם הקסם קורא לבד! גם כאן, הדגש הוא לא על הצורך שלך ללמוד לקרוא לבד – אלא למשל ״אם אקרא ברצף אהיה צרודה״. נסו, זה עובד.

פרסומת

התחילו בסדרות ספרים ובהרבה איורים: מומלץ לבחור בספרי ראשית קריאה עם מעט טקסט בדף, ועם נוכחות בולטת של איור בכל כפולת עמודים, בעיקר בשלבים ראשונים, מה שמקל מאוד על הצלילה לסיפור, מתוך ביטחון. חשוב להתחיל דווקא עם סדרות של ספרים, כדי ליצור תמריץ להמשיך לספר הבא. יש סדרות הכוללות הפתעות קטנות כמו מדבקות, משחקים ונצנצים – זה מאוד תורם להתלהבות מהקריאה ולחיבור לסדרה. אם תרכשו בכל פעם כשהילד יסיים את הספר הבא בסדרה – זה ייצור מעין תגמול טבעי, לא כפרס – אלא כתוצאה חיובית של הקריאה, ויצירת אוסף אישי של סדרה אהובה. אפשר לייחד לסדרה מדף מיוחד עם אקססוריז תואם, וכך להעצים את החוויה סביב הקריאה.

והעיקר - לא לוותר: במקרה שניסיתם את כל השלבים והילד עדיין נמנע מקריאה אפשר להשתמש במוטיבציה חיצונית, בתקווה שבהמשך תעודד מוטיבציה פנימית. מומלץ לנסות לשמור על הפתעות שקשורות לסדרה שהילד קורא, כך שהדבר ירגיש כחלק מאותו פרויקט, ויתמוך בהתלהבות מהספר. לדוגמה: מחקים תואמים, קלפים, לגו, מחזיק מפתחות וכדומה. והכי חשוב: אל תרפו. שמרו על אמונה ועל תקווה, וזכרו שיום יבוא ותודו לעצמכם על ההשקעה הגדולה הזאת. ההורים הם המובילים החשובים ביותר בתהליך הצמיחה וההתפתחות של הילדים. קריאה היא לא רק מיומנות; היא שער לעולם רחב של ידע, אמפתיה ודמיון. השקעה בהתפתחות של ילדים בעולם הספר – היא קריאה לעולם טוב יותר.

הכותבת היא מרצה וחוקרת בתחום החינוך, ומנהלת הפיתוח בחוֹלָם – מרחב להתפתחות רגשית, חברתית ואוריינית, התומך במעל מאה בתי ספר למפונים ברחבי הארץ, דרך תוכנית ״מִפרשׂ וָעוגן״ וערכת ״נקוּדוּת״ לרכישת הקריאה.