"עדיף להיות זהירים מדי מאשר להצטער אחר כך, זה יכול להציל חיים"
המשפט הנפוץ ביותר אצל הורים שמגיעים לחדר המיון הוא "אני מצטער" אם מתגלה שהסיבה לביקור לא הייתה דחופה. רופאת חירום מסבירה מדוע חשוב להגיע בכל מקרה שבו יש חשש: "אם משהו מרגיש לכם לא בסדר, כדאי להקשיב לתחושה הזו"

ד"ר תמרה גאפור, רופאת חירום בבית החולים לילדים במונטריאול, שומעת שוב ושוב את אותה אמירה מהורים: "אני מצטער". עבור ההורים, זו תגובה אינסטינקטיבית – התנצלות על כך שפנו לעזרה. אבל מבחינתה, זו התנצלות לא מוצדקת.
"האינסטינקטים של ההורים הם הבסיס לרפואת ילדים," היא מסבירה. "אתם מכירים את הילד שלכם הכי טוב. אם משהו לא מרגיש לכם תקין – שווה לבדוק את זה, בין אם אצל רופא המשפחה, במוקד או בחדר המיון".
אחרי משמרת אחת שבה פגשה שוב ושוב הורים מלאי רגשות אשם מיותרים, החליטה גאפור לפרסם סרטון בטיקטוק כדי להרגיע ולחזק את ההורים. "התפקיד שלנו לא מסתכם רק בטיפול במצבי חירום," היא אומרת. "אנחנו פה כדי להכווין, לתמוך ולהרגיע כשצריך. אני מעדיפה לשלוח משפחה הביתה עם שקט נפשי – מאשר לראות ילד שמגיע מאוחר מדי".
ילדים, היא מסבירה, עלולים להיראות יציבים כלפי חוץ, גם כאשר מתפתח בגופם מצב רפואי מסוכן.
"יש להם יכולת מדהימה 'לפצות' על מחלה, עד שפתאום הגוף כבר לא מצליח יותר," מסבירה גאפור. "יכול להיות שההורה יגיע בגלל חום ממושך, ובסופו של דבר נגלה שמדובר בתחילתו של אלח דם שדורש אנטיביוטיקה דרך הווריד או כאבי בטן שבעצם מעידים על דלקת תוספתן. ביקור מוקדם יכול להציל חיים".
היא מדגישה שלגשת לבדיקה זו לא טרחה – אלא פעולה של הגנה והבעת אחריות. "חלק מהילדים שאנחנו מטפלים בהם לא מסוגלים לדבר או להסביר מה הם מרגישים," היא אומרת. "אתם ההורים מהווים את הקול שלהם".

גאפור גם מתייחסת לחשש של הורים רבים מלהגיע למיון ולחוש בושה אם יתברר שהבעיה לא חמורה. היא מבינה את התחושה – אך מדגישה: הפנייה לעזרה אף פעם לא מכבידה. "עדיף להיות זהירים מדי מאשר להצטער אחר כך," היא מזכירה.
אפילו מקרה שגרתי כמו חשד לדלקת אוזניים עלול להיות חשוב. "זה אולי לא מצב מסכן חיים, אבל עדיין דורש טיפול. ואם לא מצליחים לקבוע תור במשך שבוע – ברור שכדאי שתבואו למיון". בסופו של דבר, היא אומרת בפשטות, "אם משהו מרגיש לכם לא בסדר, כדאי להקשיב לתחושה הזו".