איום על פתיחת שנת הלימודים: ארגון המורים הכריז על סכסוך עבודה
רן ארז מאשים את האוצר ב"גרירת רגליים" במשא ומתן על תנאי השכר. במוקד המחלוקת: דרישת האוצר שמורים יבצעו "שעות שהייה" מהבית. משרד החינוך: חסרים 4,254 מורים במערכת. האוצר: "גם חתימה של ארז על הסכם קיבוצי לא מונעת ממנו להכריז על סכסוכים ושביתות"


יו"ר ארגון המורים רן ארז הכריז הבוקר (ה') על סכסוך עבודה ומאיים להשבית את פתיחת שנת הלימודים ב-1 בספטמבר. ארז טוען כי משרד האוצר "גורר רגליים" ואינו מגיע להסכמות בנושאי שכר ותנאי עבודה.
במרכז המחלוקת עומדת דרישת משרד האוצר שמורים שעברו למתכונת של חמישה ימי עבודה בשבוע יבצעו את חמש "שעות השהייה" שלהם מהבית ולא מבית הספר. שעות אלו מיועדות למשימות כגון בדיקת מבחנים ועבודות. ארגון המורים מתנגד לדרישה זו.
בנוסף, ארז מאשים את האוצר בחוסר התקדמות במשא ומתן על תנאי השכר. בעקבות זאת, הוא הודיע על יציאה למאבק שעלול להוביל להשבתת פתיחת שנת הלימודים בעוד כשבועיים.
ההכרזה על סכסוך העבודה מגיעה על רקע משבר המחסור במורים שממשיך להעמיק. על פי נתוני משרד החינוך, קיים מחסור פיזי של 4,254 מורים ברחבי הארץ. יתרה מכך, כ-12 אלף מורים פעילים מוגדרים כ"מחסור איכותי" - הם מלמדים ללא תעודת הוראה או הכשרה מתאימה למקצוע שאותו הם מלמדים.
החוסר החריף ביותר נרשם במחוז מרכז עם 2,040 מורים חסרים, ובמחוז תל אביב עם 1,304 מורים חסרים. אחריהם נמצאים מחוז הצפון (530 מורים), מחוז ירושלים (215) והעיר ירושלים (165).
תלמידים ישוחררו מוקדם הביתה
כתוצאה מהמחסור החמור, תלמידים רבים צפויים להיפגע גם השנה. בתי ספר ישחררו תלמידים הביתה לפני סיום יום הלימודים, יקצו להם שעות חופשיות או ישלחו מסרונים בבוקר על ביטול שיעורים. מנהלים נאלצים לוותר על מקצועות לימוד בתקווה שבשנה הבאה יימצאו מורים שישלימו את הפערים.

סקר של הרשות הארצית למדידה והערכה (ראמ"ה) חושף את עומק המשבר: 70 אחוז ממנהלי בתי הספר דיווחו על קושי משמעותי בגיוס מורים איכותיים. כמעט 40 אחוז מהמנהלים ציינו שהמחסור בעובדי הוראה הוא אחד האתגרים המרכזיים בעבודתם. רבים הוסיפו כי גם מורים חדשים המגיעים מהאקדמיה אינם מוכנים מספיק להוראה ודורשים הכשרה נוספת.
בעיה נוספת היא הסירוב הגובר של מורים לשמש כמחנכים. כתוצאה מכך, בתי ספר נאלצים להטיל על מורה אחת לחנך שתי כיתות במקביל - אחריות על כ-70 תלמידים ללא יכולת אמיתית לתת מענה הולם לכולם. נתוני משרד החינוך מראים שבעשור האחרון הוכפל כמעט פי שלושה מספר המורות המחנכות שתי כיתות במקביל, מ-117 ל-350.
"מנהל שלא מרגיש גיבוי עוזב את המערכת"
"השנה פרשו 2,000 מורים, ובקרב מנהלי בתי ספר מורגשת תחלופה גבוהה על רקע תחושות של חוסר אמון והיעדר גיבוי ממשרד החינוך", אמרה מזכ"לית הסתדרות המורים יפה בן דויד בדיון שהתקיים אתמול (רביעי) בוועדת החינוך של הכנסת. לדבריה, "מנהל שלא מרגיש גיבוי ואמון עוזב את המערכת".
בן דויד ציינה כי המחסור נובע משורה של בעיות שלא קיבלו מענה, ביניהן התערבויות פסולות של הורים שלעתים גובלות באלימות, כיתות עמוסות, היעדר הכשרה לשילוב תלמידים עם צרכים מיוחדים והתמודדות עם בעיות רגשיות של תלמידים שנמצאות במגמת עלייה.
לגבי המעבר לחמישה ימי לימוד, הבהירה בן דויד כי הסתדרות המורים תומכת בכך רק בתנאי שיופחתו שעות ההוראה, יוגדלו שעות השהייה וחמש מהן יבוצעו מהבית. "בכל מקום מתבצעת עבודה מהבית, ולכן צריך להתיר זאת גם למורים", טענה.
ביקורת חריפה הופנתה כלפי תוכנית יום חינוך ארוך. "החל משנת הלימודים תשפ"ז, המורים לא יהיו חלק מיום חינוך ארוך", הכריזה בן דויד. "הפכו את המורים למלצרים ולעובדי ניקיון. הם מגישים ארוחות, מנקים אחרי התלמידים ונדרשים ללוות בהסעות". לדבריה, מחקרים מצאו שהתוכנית לא שיפרה הישגים לימודיים, הוסיפה אלימות ויצרה שחיקה בקרב צוותי ההוראה.
הסתדרות המורים דורשת גם הגדלת תקני יועצות חינוכיות להתמודדות עם האתגרים הרגשיים שהחריפו לאחר הקורונה ומלחמת חרבות ברזל, וכן תקנים למילוי מקום בבתי ספר.
ממשרד האוצר נמסר: כמדי שנה, רן ארז ממשיך בכרוניקה ידועה מראש של הכרזת סכסוך ושביתה, על גבם של תלמידי ישראל והמורים.
גם חתימה של ארז על הסכם קיבוצי לא מונעת ממנו להכריז על סכסוכים ושביתות כחלק מתכנית העבודה שלו.
נזכיר כי רק לאחרונה חתם ארגון המורים על הסכם בו התחייב שלא לקיים סכסוך עד 31.8.2028. הפרה של הבטחה באופן כזה אינה חינוכית ופוגעת במורים, בחינוך ובמשק.
לצערנו, ההתנהלות הנלוזה הזו גוררת פגיעה בתלמידי התיכון שנאלצים לשלם את מחירי מאבקי הכוח הפנימיים של מי שמתיימר להוביל את ארגון המורים.