מלחמת חרבות ברזל נכנסה לחודשה השני, ואין תחום בחיים שלא הושפעה בצורה ישירה מהמערכה. 360 אלף חיילי מילואים הפסיקו את השגרה שלהם, והתייצבו לשירות. עשרות אלפי אנשים הוצאו לחל"ת או פוטרו, ושנת הלימודים האוניברסיטאית רק הולכת ונדחית. ומה קורה במערכת החינוך הקונבנציונלית? עשרות אלפי תלמידים שפונו מבתיהם מנסים להסתגל ל"שגרת הלמידה החדשה", שכוללת הקלות מסוימות בבגרויות ולמידה מרחוק בזום. במכתב כואב ששלחה יעל רז, תלמידת כיתה י"ב לשר החינוך, היא זועקת את זעקתם של התלמידים המפונים - שעבורם למידה מרחוק הפכה קשה פי כמה.

"איך? איך לעזאזל אתה חושב שאני יכולה ללמוד לבגרות עכשיו??!", כתבה יעל בזעם לשר קיש. "אני כבר חודש וחצי לא יוצאת מאותו מעגל, מעגל של התקף חרדה - בכי - אזעקה. איפה אתה רוצה שאני אשלב למידה על לוגריתמים בדיוק??! מתי??! כשאני בממד? אולי כשאני בוכה כי אני לא יודעת אם יהיה לי בית לחזור אליו? או אולי כשמתפרסם שם של עוד חלל צהל שמת בקרבות בעזה ואני בהתקף חרדה רק מהפחד שאולי זה שם שאני מכירה? או חס וחלילה שאני אשמע את השם של בני דודים שלי? או של חברים שלי שנלחמים בעזה?".

יעל (17) ובני משפחתה גרים בקיבוץ אילון שעל גבול לבנון, ומאז בוקר ה-8 באוקטובר היא ובני משפחתה פליטים בארצם שלהם. "80 אחוז מהקיבוץ התפנו באופן עצמאי בימים הראשונים ללחימה, ואחרי שלושה שבועות המדינה הוציאה צו פינוי רשמי ודאגה למקומות פינוי מסודרים", היא מספרת. "היינו 3 שבועות בכוכב יאיר, ומשם פונינו למלון בראשית במצפה רמון ואז לקדמא, ואנחנו פה כבר שבוע וחצי-שבועיים, שלושה אנשים בחדר עם מיטה אחת".

כמו תלמידי כיתה י"ב רבים בארץ, יעל הייתה אמורה בימים אלה להתכונן לבגרויות החורף שלה, וליהנות משנת הלימודים האחרונה שלה. המלחמה שטרפה את הקלפים הכניסה אותה למציאות בה היא היחידה מבני שכבתה שנמצאת בדרום הארץ - והשאר בצפון. "הקימו בית ספר בבית העמק, ובימים האחרונים כל הכיתה שלי מגיעים לשם כמה פעמים בשבוע כדי ללמוד גם פנים מול פנים. להם יש שיעורים, אבל לי אין כלום. אני איכשהו צריכה להסתדר", היא מסבירה. "בגלל שאני ומשפחתי פונינו לדרום אין לי יכולת להגיע לשם, שלא לדבר על היכולת לשבת בשיעורי זום. אחותי בכיתה ז׳ וגם היא בזום, וכשאני יוצאת מהחדר יש רעש והמון אנשים בכל מקום. איך אני יכולה לשבת וללמוד מתמטיקה כשהראש שלי נע בין האם יהיה לי בית לחזור אליו, ללדאוג לדוד שלי שנמצא כרגע בעזה, לבין סתם לבכות כי קשה לי?".

במתווה שהוציא משרד החינוך פורסם כי בחינות הבגרות במועד החורף יידחו לחודש מרץ 2024. כפועל יוצא מכך, בחינות הבגרות במועד הקיץ יידחו בשלושה שבועות, לסוף חודש מאי 2024. עוד הודיע השר על מתן שורה של הקלות לכלל הנבחנים בבחינות הבגרות, ובכלל זה נבחני המשנה. כמו כן, בנוסף להקלות אלה, השר הודיע על מתן הקלות ייחודיות בהתאם להיקף הפגיעה: תלמידים מיישובים בהם התקיימה לחימה פעילה, תלמידים מישובים בקו העימות שפונו מבתיהם וכן תלמידים מכל רחבי הארץ שחוו אובדן או חטיפה של בן משפחה מדרגה ראשונה. תלמידים שפונו מהצפון ומהדרום יזכו למשקל רב יותר של בחינות המגן, שיהוו 50 אחוזים מהציון הסופי, אך גם זה - לא בהכרח פתרון עבור רבים מהתלמידים.

"אין מושג מה הפתרון, ומי שאחראי זה שר החינוך. זה נכון שצריך להמשיך בשגרה ומי כמוני יודעת, אני בן אדם של שגרה, אבל גם צריך להתאים את השגרה למציאות. אפשר ללמוד ספרות, אבל קשור למצב. יש דברים לגמרי מנותקים. היה לנו זום באנגלית שבו היינו צריכים להקליט פודקאסט על פרויקט שעשינו בשנה שעברה, שעסק בנסיכות דיסני. זה לא מותאם ולא מתחשב. זה מרגיש שיש אפס הבנה והתחשבות. עזבי את זה שפיזית קשה ללמוד כי אנחנו 3 נפשות בחדר עם מיטה זוגית, ואין לי איך לעשות את זה כי אחותי בזום. מצד אחד בריכה עם מלא ילדים ורעש וחדר אוכל ומוזיקה במלון, אין לי איך להתרכז. זה פשוט מנותק".

ומה לגבי פתרונות ריאלים? כנראה שרק משיחה עם התלמידים עצמם יוכלו להגיע רעיונות טובים באמת. "אני לא יודעת איך הבגרויות משפיעות באוניברסיטה, אבל תלמידי כיתה י"ב כבר עשו בגרויות בשנה שעברה, אז אולי אפשר להכניס את הציון שלהם כציון הסופי, ולהתאים את המקצועות שנשארו למצב. אולי אפשר להגיע להסכם עם האוניברסיטאות בנוגע לשנתון שלנו, אפשר להיות יצירתיים. אני בטוחה ששר החינוך מבין בזה יותר ממני והוא יכול למצוא פתרון שיתאים למצב. אפשר למצוא פתרון".