החגים והמועדים במערכת החינוך הם חלק מתכנית הלימודים השנתית והם מזמנים התייחסות חגיגית מיוחדת. חג הפורים בפתח והוא מעניק אפשרות לצאת מהשגרות והזדמנות פז עבור הילדים להפוך ליום אחד למישהו או משהו אחר.

האם הילדים עשויים ליהנות מיום זה או שהמציאות אל מול הדמיון עלולה לערער אותם? האם ההתחפשות תהיה 'חגיגה' או מפח נפש? זוהי בהחלט סיטואציה שעלולה להתרחש בטח בקרב ילדים צעירים ותתפלאו, גם הבוגרים ביניהם עלולים לחוש כך, בטח לאחר תקופה כה מטלטלת ומבלבלת כמו הקורונה, שהכניסה לחיינו ובחלק מהמקרים אף העצימה, מנעד חדש של רגשות ותחושות כמו פחד, חרדה, בלבול ועוד.

סביר שיהיו ילדים שיחששו מהרעש וההמולה שמביא איתו חג הפורים, שיראו את חבריהם לבושים בתלבושות שונות ומשונות וזה יעורר בהם פחד וחשש פתאומי מהלא מוכר. עלינו לקבל זאת בהבנה. כלל הדבר נובע מחוסר בטחון ומחשש מהחלפת זהות ו/או מחשש מתגובת הסביבה.

על מנת לצלוח סיטואציות מאין אלה בצורה המיטבית ביותר, מומלץ בטח בקרב ילדים צעירים, לערוך הכנה רגשית לקראת החג המתקרב – להוציא את התחפושות הישנות מהבוידעם ולאפשר להם לשחק, לחוש וללבוש, לדבר איתם על החג, להשמיע להם שירים ולספר להם על מה שעומד להתרחש ביום בו יתקיים חג הפורים וכולנו נתחפש.

כדאי לקחת בחשבון עוד מספר דברים שעשויים לסייע ולהכין את הילדים בצורה הטובה ביותר מבחינה רגשית, בטח בתקופה מבלבלת זו בה לעיתים נשארים בבית ולעיתים הולכים למסגרת:  

-זכרו שחגיגת התחפושות בגן היא של הילדים ולכן אל תלחצו עליהם להתחפש לפי רצונכם או לפי הפנטזיות שלכם. אפשרו לילדים לבחור למה הם רוצים להתחפש ורכשו את התחפושת איתם כחלק מהחוויה. שיתוף הפעולה עם הילד בבחירה וברכישה/תפירה, יזמן שיתוף פעולה והתרגשות לקראת יום החגיגה בגן.

-זכרו שהתחפושת הרבה מאוד פעמים מבטאת את הצרכים, המאוויים והרצונות של הילדים כמו לדוגמא, תחפושת של גיבורי העל כביטוי להערצה של הדמויות. בהזדמנות זו, ניתן לקיים על כך שיח עם הילדים ולהרחיב על הרגשות שלהם.

- בחרו עבור הילדים תחפושת נוחה על מנת שיהיה להם נוח לנוע איתה במהלך השהות בגן/בביה"ס.

- לבשו מבעוד מועד ותוך כדי משחק או תצוגה בפני המשפחה את התחפושת, כדי שהילדים יתרגלו אליה ויתחברו אליה.

- אם חשוב לנו לשדר את החיוב שבתחפושת עלינו המבוגרים גם כן להתחפש בכדי לתת דוגמה אישית לכך.

- אם ילדיכם סובלים מאי ויסות חושי (ילדים רגישים למגע, לתוויות הבגדים ועוד), בחרו עבורם מראש תחפושת מחומר נעים והסירו ממנה תוויות, חלקים עוקצניים וכדומה אשר עלולים לגרום לחוויה לא נעימה עבורם.

- אם לתחפושת אביזרים נלווים כמו כובע, מסכה, עניבת פפיון, כתר וכדומה, הניחו אותם ליד התחפושת ואפשרו לילדים לנסות אותם מבחירה. אל תלחצו על הילדים למדוד אותם, כיוון שפעולה זו תגביר את ההתנגדות שלהם ותעצים את החרדה. 

- התכוננו למצב בו הילדים יסרבו ללבוש את התחפושת בבוקר החג. אל תלחצו! הכינו אופציה נוספת לתחפושת יחד עם הילדים ו/או שלחו אותם עם שקית התחפושת לגן, למקרה שירצו ללבוש אותה שם.

- ארגנו עבור הילדים סט בגדים להחלפה, למקרה והם ירצו להסיר את התחפושת ביום החגיגה בגן הילדים.

הכותבת היא ראשת המגמה למנהל חינוך בגיל הרך בתואר השני, המכללה האקדמית אחוה