כשאתם בוחרים אדריכל לתכנון או לשיפוץ הבית, אתם למעשה בוחרים איש מקצוע שילווה אתכם בתקופה מתוחה ורצופת אתגרים, שיהיה שם כשתאלצו לקבל החלטות גורליות ושיוציא אתכם מהבוץ אם וכאשר תטבעו בו. מקצוענות, סבלנות ואמינות הן תכונות חובה, אך לא כל אדריכל מצוייד בהן. 

האדריכל הוא זה שאחראי על תכנון המבנה, אבל גם על קבלת ההיתרים המתאימים מהרשות המקומית והתמודדות עם תקנות בנייה ותקנות הבטיחות. הוא הגורם שמתאם בין גורמי הבנייה ובעלי המקצוע. אדריכלי פנים אף מלווים את הלקוח גם אחרי שהמבנה עצמו קיים אל הפרטים הקטנים שכרוכים בעיצוב פנים הבית.

אחרי: החלל פתוח לגינה (צילום: מעוז ברדה)
פרוגרמה למופת. בית במושב | צילום: מעוז ברדה

כימיה: מרגישים נוח להתייעץ?

1. המלצות: הן עדיין הדרך הטובה ביותר להגיע לאנשי מקצוע אמינים ולסנן החוצה את אלה שלא. אם פגשתם באדריכל שמצא חן בעיניכם דרך אתר האינטרנט או שנתקלתם במקרה בפרויקט שלו שאהבתם, בקשו לשוחח עם לקוחות שעבדו עמו. "לפעמים מדובר בעבודה של שנה ביחד בתנאים מאוד מלחיצים", אומרת תמר דה לה זרדה, אדריכלית ומתכננת ערים. "חשוב שנוכל לסמוך על האדריכל, שתהיה לו סבלנות רבה, אבל גם שיידע את העבודה. לכל מבנה נשמה ופוטנציאל שחבל לפספס. האדריכל צריך להיות רגיש לאופן שבו המבנה מתכתב עם הסביבה. הדוגמה הכי טריוויאלית היא לשים לב לכיווני האוויר של הבית".

2. עבודות בשטח: כדי לקבל תחושה ממשית יותר, הכי טוב להתרשם מפרויקטים שבהם היה מעורב. בדקו האם הסגנון מוצא חן בעיניכם. "לא חייבים למצוא בהם בדיוק את הבית שאתם רוצים", אומרת רינה מגן, בעלת משרד אדריכלות ועיצוב פנים, "אבל ניתן להבחין דרכם בצורת החשיבה הבסיסית".

3. קשרים: אדריכל טוב יהיה בקיא ברזי הבירוקרטיה, יכיר את האישורים המתאימים ויידע כיצד להשיג אותם. אם הלו"ז שלכם צפוף, אדריכל מהאזור שמכיר את הנפשות הפועלות ברשות המקומית - יהיה לכם לעזר רב. 

4. כימיה: מאחר שמדובר כאמור באיש מקצוע שעומד ללוות אתכם במשך תקופה לא קצרה, חשוב שהתקשורת ביניכם תהיה יעילה ונעימה. אם תחושת הבטן שלכם אומרת לכם שהאיש שלפניכם לא מתאים - אל תוותרו לעצמכם ותמשיכו לחפש. 
אינטראקציה טובה בין האדריכל ללקוח היא לא רק ההרגשה הנוחה לשאול שאלות ולהתייעץ, אלא גם ההבנה ההדדית והתרגום המעשי של האדריכל את בקשותיו של הלקוח. את הדברים האלה אפשר לבדוק כבר בסקיצות הראשונות.
מגן: "תהליך העבודה מורכב ודורש שעות של עבודה יחד. חייבים לבחור במישהו שיש לו סבלנות, שנוח לדבר איתו ולשתף אותו בדברים הקטנים. יש אנשים שקשה להם להחליט, או שאחרי יומיים מחליטים משהו אחר. האדריכל צריך לשמוע את כל ההתלבטויות, לדעת להקשיב ולספק פיתרון".

מהי עלות ממוצעת של אדריכל? עלות האדריכל צריכה להיות משוקללת בתקציב הבנייה שלכם. אם הבחירה היא בין שני אדריכלים, שאחד מהם נראה לכם יותר וההפרש במחיר אינו גדול מדי, היצמדו לזה שאתם מרגישים איתו יותר בנוח.
"ההבדל הוא לא גדול בדרך כלל", אומרת דה לה זרדה, וחשוב שהבית יהיה עשוי כראוי".
קחו בחשבון שיש אדריכלים שעובדים במשרד ויש שעובדים באופן עצמאי מהבית. ייתכן שאדריכל עצמאי יוכל לספק לכם בלעדיות ועבודה על הפרויקט שלכם בלבד, אך הוא גם לא יוכל לחלוק בנטל העבודה הטכנית הרבה עם שותפים אחרים במשרד.

תהליך העבודה: מהפרוגרמה ועד האישור מהעירייה

שלב התכנון: אחרי שבחרתם את האדריכל המתאים נקבעת פגישה ראשונה בה יושבים ומגבשים יחד את הפרוגרמה – הבסיס לתכנון הבית, שכולל בין השאר את מספר החדרים וגודלם.
רצוי שבשלב הזה ישבו עם האדריכל שני בני הזוג. האדריכל ינסה לברר את סגנון החיים של המשפחה, דרך ההתנהלות בבית והאם יש רצונות או צרכים מיוחדים, לדוגמה, זוג שמרבה לארח, בן זוג שעובד מהבית, מספר הנפשות במשפחה ותקציב. "כשאני יושבת עם אנשים אני מתחקרת אותם זמן רב", אומרת דה לה זרדה. "אם יש להם חלום לאכול ארוחת בוקר במרפסת, זה יותר חשוב מצבע הספות".

אחרי הפגישה, האדריכל מכין את הסקיצות הראשוניות ומראה אותן לבני הזוג. אם הפידבק חיובי, התהליך ממשיך ומתגבשים תכנונים ושרטוטים שונים שקשורים למראה הבית, כמו שרטוט בתלת מימד.
שלב התכנון מסתיים כשהלקוח מאשר את הסקיצות. שלם עם מה שהוא רואה על הנייר.

בירוקרטיה: תהליך הרישוי בעירייה יכול לקחת כמה חודשים, אפילו עד חצי שנה, תלוי באיזה יישוב מדובר. ברגע שיש היתר מתחילה הבנייה. בוחרים קבלן, האדריכל מכין תוכניות עבודה, ועוזר עם כמויות של חומרי גמר, חלונות ודלתות. אם האדריכל הוא גם אדריכל פנים, בשלב הבא ילך עם הלקוח לבחור ארונות או מטבחים.

כמובן שצפויות גם מהמורות בדרך. זה טבעי שיהיו גם חילוקי דעות והתנגשויות, גם אם ההתאמה בין הלקוח לאדריכל אופטימלית.
דה לה זרדה: "צריך ראש פתוח. לדבר על הדברים ולראות מה הפתרון הטוב ביותר ומה עלול לגרום לבעיות. בכל מקרה, תמיד כדאי שהאדריכל יבדוק את הדברים שוב".

"בשיחה כל אחד מסביר את הבעד והנגד שלו", אומרת מגן. "ובסופו של דבר זה הלקוח שצריך לקבוע. הוא זה שיש לו את האינטואיציה, ואם משהו נראה לו לא הגיוני הוא צריך להתעקש על זה. האדריכל צריך לדעת גם להקשיב או להסביר ללקוח למה הוא לא צודק. והכי חשוב: ליהנות ולקחת הכל בפרופורציה".