זה קרה. דלתות בית האח הגדול נפתחו וחוץ מהדיירים הססגוניים שנכנסו בזה אחר זה, נחשפה בפנינו וילה צבעונית ועליזה במיוחד. גם השנה, כמו בעונות הקודמות, עמלו מיטב המוחות והמעצבים כדי לספק לנו דרמה עיצובית מרשימה. מיכאל ששון, מעצב בית האח הגדול ובעלי בית העיצוב "קרוסלה", משתף אותנו בתהליך היצירה: "השנה החלטנו לעצב את בית האח הגדול בסימן של שינוי זהות. עיצוב בית עם אופי אחר", מספר ששון. "חלל במראה זוויתי וקריסטלי".

 

קלסטרופוביה במדרגות, דרמה בחדר השינה

כבר בכניסה לבית ניתן להבחין באחד השינויים המרכזיים שנעשו בו: חדר הכניסה והמדרגות. לעומת המבואה השקופה שראינו בעונה הקודמת, חדר הכניסה הנוכחי עוצב בקווים גיאומטריים עם הרבה הדפסים גרפיים שמייצרים דרמטיות. "חדר המדרגות מעניק תחושה של בידוד ואפילו קלסטרופוביה. כמעט כמו עליסה בארץ הפלאות", מסביר ששון.

שינוי מהותי נוסף ובולט שהתבצע במרחב הביתי היה איחוד אגף הבריכה עם מתחם הסלון. "רצינו לברוח מהחלוקה המסורתית של חדר אוכל, סלון ומטבח. וכך, על ידי הכנסת הבריכה למתחם הזה פרצנו את הגבולות המקובלים", אומר ששון. הקרבה היזומה בין המטבח לבריכה שנראתה בתחילה מוזרה, התגלתה לדברי ששון כמוצלחת: "ברור שזה לא משהו שנראה אצל הרבה אנשים בבית, אבל אין סיבה שלא".

איחוד המתחמים לדברי ששון, מייצר ניגודיות; הבריכה מעניקה תחושה של פתיחות לחלל המגורים אך באותה עת גם מעצימה את תחושת הסגירות וההתכנסות בבית. החצר החיצונית קטנה באופן משמעות אך זכתה לטיפול של צבע וטקסטורה.

אין תמונה
חצר קטנה ומטופחת


גם המקלחות ששירתו את דיירי העונה הקודמת הוחלפו באמבטיה מפנקת שמספקת עוד אופציה משודרגת וסקסית לבזבוז מים וחשבון נפש לאומי.
חדי העין שביניכם ודאי יבחינו בשינוי שנערך גם בחדרי השינה. בניגוד לחדרים הסולידיים שחלקו בובליל ושפרה, הוחלט הפעם לעצב באותו הסגנון את חדר המיטות. "חדר השינה בבית האח הגדול הוא חלל שקשה לאפיין מכיוון שלוק של כמה מיטות הוא נתון פתיחה בעייתי", מסביר ששון. "במקום שחדרי השינה יהיו מפלט מרגיע מהצבעוניות והזוויתיות שמאפיינת את שאר חלקי הבית, בחרנו לעצב גם אותם ברוח הקו הכללי שמאופיין בצורות ובצבעים".

האח האפל 

מעבר לשינוי המבני של הבית, הוא מתהדר בשפה עיצובית ייחודית: הקווים החדים מעצימים את האופי הדרמטי של הבית שספג השפעות צורניות של יהלומים וקריסטלים. המטבח ורוד, הקירות משוחים בכחול וצהוב, ואריחי הקיר הגרפיים יוצרים בליל של צבעים.
ששון טוען שאסטרטגית המתקפה הצבעונית תוכננה מראש: "בחרנו בצבעוניות עזה מאוד, אפילו סכרינית. העמדנו פלטת צבעים חדשה למדי שאינה נחשבת לאלגנטית במיוחד. בבית הקודם קונטרסט הצבעים היה סולידי וקווי העיצוב מעוגלים יותר. בבית הזה אנחנו מנסים להתגרות בצופים אבל גם במתמודדים עצמם". האפקט שיוצרת הצבעוניות היא לדבריו "דו כיוונית" מכיוון שהיא מאוד מושכת מצד אחד אך מהצד השני - מרתיעה. הורוד, הכחול, הירוק והצהוב שנשזרו בבית הם כביכול נאיביים וילדותיים אבל יוצרים רושם מאד חזק. חדר "האח הגדול" עוצב בגוונים אפלים יחסית כששולטים בו הברק והמטאליות.

בחירת פריטי העיצוב המשלימים הייתה כמעט טבעית, מסביר ששון, מכיוון שמלכתחילה הלוק של הבית היה מוגדר מאוד. כמעט כל הפריטים שמצויים בו עוצבו במיוחד ואינם ניתנים להשגה בקטלוגים.
ומדוע נבחרה דווקא המנורה הבומבסטית למטבח? "פשוט כי אפשר!", אומר ששון, "המנורה שימשה חלק נוסף מהניסויים שערכנו בבית". מכיוון שהזוגיות בין המטבח לחדר האוכל נפרמה נוצר צורך למלא את החלל.

פרויקט חלומי
אין תמונה
מי ירכב עליו בדרך לניצחון. הסוס מנורה

מעניין לגלות שדווקא בעיצובו של פרויקט כל כך מסובך וגדול לא נרשמו חילוקי הדעות המסורתיים שבין המעצב ללקוח. לדברי ששון, הבית תוכנן תוך כדי דיאלוג מתמשך. "חברת ההפקה העולמית "אנדמול" נותנת הרבה חופש בעיצוב ובתכנון של בתי האח הגדול ואינה מעמידה חוקים רבים. מעבר לצרכים הבסיסיים של הבית (מתחמי שינה, ישיבה, רחצה וכו'), השמיים הם הגבול", הוא מסביר. "זהו הצ'ופר הגדול של פרויקט כזה. כמובן שיש מערכת מאוד מגוונת של דרישות אבל בסך הכול מדובר בפרויקט חלומי בו מעצב יכול להגשים כמעט את כל הפנטזיות שלו". ששון מתקשה לשים את האצבע על פריט ספציפי שהוא אוהב במיוחד מכיוון שהריגוש שלו נובע מהאופן שבו כל האלמנים מתחברים יחד. ערב השידורים הראשון הותיר אותו מרותק למסך במשך שעות ארוכות, כשהוא מהופנט לאופן שבו בני הבית מתחברים ומפרים בו זמנית, את המרחב המעוצב.

וגם: בתים במיליון - מה אתם מעדיפים אשדודית או תל אביבית?