מדענים מסוכנות החלל האמריקאית (NASA) הדהימו את הגולשים ברשת כשחשפו כיצד נשמע חור שחור מגלקסיה מרוחקת. קטע הסאונד, שאורכו קצת יותר מחצי דקה, פורסם בחשבון NASA Exoplanets בטוויטר – יחד עם הבהרה לגבי קולות וצלילים בחלל החיצון.

"התפיסה המוטעית לפיה לא ניתן לשמוע צלילים בחלל החיצון נובעת מזה שרוב החלל הוא ריק (ואקום) ולגלי קול אין שום דרך לעבור בו", נכתב בתיאור הציוץ. למרות זאת, זה לא נכון בהכרח שיש ריק בין כוכבים – או אפילו גלקסיות.

מנהל החשבון הסביר בהמשך הציוץ: "בצביר גלקסיות יש כל כך הרבה גז שהצלחנו ממש לקלוט סאונד. הנה הוא מוגבר ואחרי שעבר מיקסינג עם מידע נוסף כך שניתן לשמוע את החור השחור".

קובץ הסאונד פורסם לראשונה בחודש מאי האחרון, אחרי שצוות חוקרים ממצפה הכוכבים Chandra X-ray השיגו את המידע הרלוונטי להפקתו. החור השחור אותו שומעים נמצא במרחק של יותר מ-240 מיליון שנות אור מכדור הארץ בצביר הגלקסיות "פרסאוס" – אוסף של אלפי גלקסיות שמוחזקות יחדיו על ידי כוח כבידה משותף.

אחד החוקרים סיפר שהסאונד הוא תוצאה של גלי הלחץ של החור השחור, שעוברים ברחבי צביר הגלקסיות. "אסטרונומים גילו שגלי הלחץ שמופקים על ידי החור השחור גורמים לתנודות בגזים של הצביר – וניתן להפיק מזה צלילים", ציין והוסיף שהאוזן האנושית לא מסוגלת לשמוע את הצליל האמיתי. "מיקום הצליל הוא 57 אוקטבות מתחת לדו האמצעי בפסנתר (Middle C)".

צביר הגלקסיות "פרסאוס" מוכר בקהילת המדע בתור אחד האובייקטים המאסיביים ביותר ביקום כולו. הוא נמצא משמאלו של כוכב אלגול שבקבוצת הכוכבים "פרסאוס" – על שם גיבור המיתולוגיה היוונית שהרג את מדוזה והציל את אנדרומדה. צביר הגלקסיות בלתי נראה בעין בלתי מזוינת.