מדענים הצליחו לזהות אות רדיו מגלקסיה במרחק מיליארדי שנות אור ממערכת השמש שלנו. התגלית נחשפה בידי צוות חוקרי חלל ביו-לאומי מקנדה והודו שהשתמש בטלסקופ רב-עוצמה כדי לאתר את האות ממרחק של קרוב ל-9,000,000,000 שנות אור. זו הפעם הראשונה בהיסטוריה שאות רדיו אותר במרחק עצום כל כך.

ממצאי המחקר פורסמו במאמר בכתב העת המדעי Monthly Notices of the Royal Astronomical Society. על פי הממצאים, מקור אות הרדיו הוא כוכב השוכן במרחק של כמעט 8.8 מיליארד שנות אור מאיתנו, בגלקסיית SDSSJ0826+5630.

ארנאבּ צ'קרברוטי (Arnab Chakraborty), אחד החוקרים הראשיים במחקר, התייחס מאז לתגלית הנדירה ואמר: "זה כמו להסתכל 8.8 מיליארד שנים אחורה בזמן". טלסקופ ה-Giant Metrewave Radio במדינת מהאראשטרה, מערב הודו, זיהה את אות הרדיו אחרי שזה עבר עידוש כבידתי (Gravitational Lensing) – תופעה שבה קרני אור מתעקמות סביב גוף בעל מסה. במקרה הנוכחי סבורים החוקרים שהגוף בעל המסה שהשפיע על אות הרדיו היה למעשה גלקסיה אחרת.

"עידוש כבידתי הגביר את האות ואפשר ולקלוט אותו", ציין נירופאם רוי (Nirupam Roy), חוקר נוסף במחקר. "מקור האות הוא אובייקט רחוק מאוד. בעזרתו אפשר לקבל הצצה לתקופה שבה היקום היה עדיין צעיר".

על פי ההערכות, אות הרדיו שנקלט בידי הטלסקופ נשלחה בתקופה שבה היקום היה רק בן 4.9 מיליארד שנה. הסברה הרווחת כיום בקהילת המדע היא שהיקום נוצר לפני 13.7 מיליארד שנה. כעת חוקרים מקווים שהתגלית תסייע לקהילת המדע להבין טוב יותר את תהליכי התהוות הכוכבים והגלקסיות בחלל החיצון.