לאורך השנים שמענו לא מעט סיפורים מטורפים מטיסות שונות אבל הסיפור המדהים הזה, שצף מחדש אחרי 30 שנה וזוכה לוויראליות, הוא ללא ספק מהמדהימים שבהם.

26  דקות לתוך טיסה 5390 של בריטיש איירווייז מברמינגהם למלאגה, התנפצו שניים מתוך ששת חלונות תא הטייסכתוצאה מכך, הטייס, קפטן טים לנקסטר, נקרע ממושבו ונשאב החוצה מפתח השמשה, כשהמטוס בגובה של 23,000 רגל. דלת תא הטייס עפה וכמעט פגעה בנייג'ל אגדן, אחד מהדיילים בטיסה, אך בנס זה הספיק להתחמק.

כשהבין מה מתרחש, רץ אגדן מלא בתושיה לתא הטייס והצליח לתפוס את לנקסטר ברגליו, שנייה לפני שזה עף לחלוטין. "ראיתי שהשמשה הקדמית נעלמה לחלוטין ואת הטייס מחוץ לחלון", סיפר הדייל על הרגעים הדרמטיים. "הוא נשאב מרגליו וכל מה שהצלחתי לראות היה את הרגליים שלו".

טיסה 5390 של בריטיש איירווייז (צילום: מתוך עמוד הטוויטר "Air Disasters")
הדייל תפס את רגלי הטייס - והציל אותו | צילום: מתוך עמוד הטוויטר "Air Disasters"

"קפצתי מעל עמוד הבקרה ותפסתי אותו סביב מותניו כדי למנוע ממנו לעוף לגמרי. אם זה לא מספיק, הרגליים שלו היו תקועות מקדימה וניתקו את הטייס האוטומטי ודלת הטיסה נפלה על לוח הבקרה, מה ששלח את המטוס מטה במהירות של 650 קמ"ש", סיפר אגדן.

לאט לאט, אחיזתו של אגדן נחלשה, אך למרבה המזל איש צוות נוסף בשם ג'ון היוארד הספיק להגיע בריצה לתא הטייס ומנע משניהם לעוף החוצה. "פניו דפקו בחלון עם דם שיוצא מאפו ומראשו", תיאר אגדן את רגעי האימה. "הזרועות שלו התנפנפו ונראו באורך של 6 רגל, אבל הדבר הכי מפחיד היה המבט בעיניים שלו – שהיו פקוחות לרווחה. אני לא אשכח את המראה הזה בחיים".

באותו זמן, טייס המשנה, אליסטר אטקינסון, ניסה להשתלט על המטוס. "כל מה שאני זוכר זה את אליסטר מתקשה להשתלט על המטוס וצועק "מיי-דיי" (אות מצוקה בינלאומי) למערכת הקשר. "אלוהים יודע איך, אבל אליסטר הצליח להשתלט על המטוס. הלחץ עליו היה אדיר, אבל הוא הנחית אותנו בצורה מושלמת".

באורך פלא, קפטן לנקסטר- שהיה תלוי בין שמיים וארץ במשך 20 דק', סבל רק משברים וכוויות קור, אבל הוא שרד. מר אוגדן עזב לבסוף את בריטיש איירווייז והלך לעבוד בארגון הצדקה צבא הישע. למרות שהתקרית כמעט עלתה לו בחייו, לנקסטר המשיך בתפקידו כטייס.

אז מה הוביל לתקלה החמורה? החקירה העלתה כי בתהליך התאמת השמשה הקדמית, התגלו "שורה של לקויות, שיפוט רע ושגיאות תפיסתיות". האירוע כולו, אגב, שוחזר בתוכנית האסונות המיתולוגית של נישיונל גיאוגרפיק "תעופה בחקירה", שגרמה לכל מי שצפה בה לישון קצת פחות טוב בטיסות (או לא לישון בכלל).