תוספת ביצה לסלט שלך יכולה לחולל פלאים, כך קובעים חוקרים מאוניברסיטה באינדיאנפוליס שבדקו את ספיגת הוויטמינים, ובייחוד הקרוטנואידים, בקרב אנשים שאכלו סלט עם ביצה ובלעדיה.

הקרוטנואידים נמצאים בצומח והם פיגמנטים שנותנים את הצבע האדום, הכתום, הירוק והצהוב בירקות ופירות רבים. הם אנטיאוקסידנטים ועל כן, עשירים בתכונות נוגדות חימצון, שהן בעלות השפעה חיובית על מערכת החיסון ומסייעות במניעת התפתחות סוגי סרטן שונים. החוקרים מצאו שספיגת הקרוטנואידים הוכפלה פי 3-9 כאשר הירקות נאכלו בשילוב עם ביצה.

"אלו הן חדשות נפלאות, בעיקר משום שזה יכול לטפל בבעיית תת הצריכה של ירקות," אומר ד"ר ויין קמפבל, ממחברי המחקר, "מצאנו דרך להגביר את היתרונות הבריאותיים שבירקות, בזמן שאנו מקבלים גם את היתרונות הבריאותיים של חלמון הביצה."

>> כבר עשיתם לנו לייק בפייסבוק?

הניסוי נערך על 16 גברים צעירים ובריאים, כאשר לחלקם ניתן סלט ללא ביצה, לחלקם סלט שהכיל 1.5 ביצים מקושקשות ובסלט האחרון היתה כמות של שלוש ביצים מקושקשות. כמות הביצים אכן השפיעה משמעותית על ספיגת הוויטמינים מהירקות השונים._OBJ

"בפעם הבאה שאתם נמצאים בבר סלטים, תוסיפו ביצה לסלט שלכם," אומר קמפבל, "לא רק בגלל ההטבות הבריאותיות שבביצה עצמה, אלא גם משום שהיא תעזור להעצים את הסגולות הבריאותיות של שאר הירקות."

גם טחינה ושמן זית יעשו את העבודה

"אנשים רבים באוכלוסיה ממעיטים בשילוב צריכת ירקות בתפריט היומי שלהם ובנוסף על כך, ספיגתם של הקרטנואידים היא נמוכה. על כן, חשוב לעודד את ספיגתם מהמזון ע"י שילוב של שומן או שילוב עם ביצה כפי שנמצא במחקר הנוכחי", אומרת שרית גולדברג, דיאטנית קלינית, חברת עמותת עתיד - עמותת הדיאטנים בישראל. "אמנם המחקר נערך על קבוצה קטנה של משתתפים, אך זוהי בהחלט התחלה טובה להמשיך ולחקור את השפעות שילוב הביצה על ספיגת הקרטנואידים וספיגת ויטמינים מסיסי שומן נוספים כמו ויטמין D וויטמין E".

"אין ספק שביצה היא מזון-על המכיל חלבון איכותי ושפע רב של ויטמינים ומינרלים חשובים", מוסיפה ד"ר מאיה רוזמן, מומחית לתזונה ודיאטה. "מאידך, בכדי לספוג את הקרוטנואידים מן הירקות שבסלט אפשר להוסיף לו גם רוטב המכיל שומן צמחי איכותי כמו שמן זית או שמן חמניות בכבישה קרה. גם כף טחינה כרוטב בסלט מכילה מספיק שומן בכדי להגדיל את ספיגת הקרוטנואידים, ואפילו כמה אגוזים ושקדים בסלט יכולים לשר את אותה המטרה. אין צורך ששומן זה יגיע דווקא מביצה".

>> האם נשים שלוקחות גלולות יותר מדוכאות?

 (מקור)