את הגוג'י ברי ואת זרעי הצ'יה כולם כבר מכירים. הם תופסים מקום נכבד ברשימת הסופר פודס שנכנסו לחיינו בשנים האחרונות, והם בהחלט משדרגים לנו את התפריט ואת הבריאות. אך הם לא היחידים. מזונות העל תמיד מגיעים עם שמות אקזוטיים ממקומות רחוקים ויש בהם ריכוז גבוה של חומרים בריאים ומזינים - אז מה חדש בתחום? הנה 6 סופר פודס לוהטים וחדשים ששווה לכם להכיר.

>> כבר עשיתם לנו לייק בפייסבוק?

1.  מעולה לסוכרתיים | גולדן ברי (Aguaymanto)

הגולדן ברי מגיעים אלינו מאזור דרום אמריקה, לרוב בצורתם היבשה - ממש כמו צימוקים זהובים וטעמם ייחודי מאוד, נע בין מתוק לחמצמץ. הם מכילים ערכים גבוהים של מינרלים כמו ברזל, סידן, מגנזיום, אבץ וחומצות שומן חיוניות מגוונות - בעיקר מסוג חומצה לינולאית וחומצה אולאית שידועות ביכולת הגברת הרגישות לאינסולין, כך שהם יכולים לתמוך בוויסות מסוים של רמות הסוכר. גם בהשוואה לפירות אחרים, הגולדן ברי מכילים פחות סוכר פירות כך שהם יכולים להוות פתרון טוב לסוכרתיים שרוצים לנשנש משהו מתוק. הגולדן ברי עשירים בפיטוכימיקלים מגוונים ביניהם פלאבנואידים - מטבוליטים משניים הקיימים בפירות, בעלי יכולת נוגדת חמצון חזקה ותורמים במניעת מחלות לב וכלי דם.

איך אוכלים? אפשר גם להוסיף לשייקים, לעוגות, או לאכול את זה כמו שזה מגיע.

שורש המאקה (צילום: Ildi Papp, Shutterstock)
חלבון מלא ממקור צמחי. שורש מאקה | צילום: Ildi Papp, Shutterstock

2.  חלבון צמחי | שורש המאקה (Lepidium meyenii)

פקעת ממשפחת המצליבים. המאקה מגיעה אלינו היישר מהרי האנדים הגבוהים של פרו. היא מאוד מזינה, מכילה ערכים גבוהים של ויטמינים מקבוצת B, בעיקר ויטמין מסוג B3 ו- B6 האחראיים למגוון רחב של תהליכים ביוכימיים בגוף. המאקה מכילה גם ויטמין C, ברזל, סידן, אבץ, מגנזיום ומגוון רחב של חומצות אמינו, לכן היא נחשבת לחלבון מלא ממקור צמחי, והיא אינה מכילה כולסטרול.

המאקה גם ידועה כצמח מרפא פופולרי בשל תרומתה להעלאת האנרגיה. היא נחשבת כאדפטוגן– עוזרת לשיפור יכולת העמידה בפני מצבי מתח משתנה ומתמשך. בנוסף, הפקעת יכולה להועיל למי שרמת הליבידו שלו נמוכה, הן אצל גברים והן בקרב נשים. היא מחזקת את מערכת העצבים ואת מערכת החיסון, תומכת במצבי אנמיה וטובה אפילו לשימוש יומיומי כחיזוק למערכות הגוף ולמניעת מחלות. וזה עוד לא הכל. המאקה מומלצת גם לספורטאים שרוצים לשפר את יכולות הביצוע שלהם, בלקיחה ארוכת טווח תהיה לה השפעה ניכרת.

איך אוכלים? מערבבים כפית גדושה של אבקת מאקה וחצי כוס מים פושרים, ושותים פעם עד פעמיים ביום. ניתן לצרוך עם האוכל, או בנפרד. את המאקה ניתן להשיג בצורה של אבקה, כמוסות ומיצוי נוזלי, אך עדיף לצרוך בכמוסות או אבקה. יש לקחת בחשבון שהאיכות משתנה ולכן גם יהיו הבדלים במחירים. רצוי להשיג מאקה ממקור איכותי ואמין כדי להפיק ממנה את מירב התועלת.

 3. חיזוק מערכת החיסון | תה קומבוקה

תה ירוק או שחור שעבר תהליך התססה. הוא מצוין למערכת העיכול, מעורר אנרגיה, מדכא תאבון ועוזר בירידה במשקל. תה קומבוקה מגיע עם שמרים וחיידקים טובים, ומחזק את מערכת החיסון. יש בו רמה גבוהה של אנטי אוקסידנט ולכן הוא משפר את מראה העור, מסייע לאלרגיות, מקל על כאבי מחזור, ויש לו עוד יתרונות רבים.

טמפה (צילום: wikimedia user: Midori)
מקור צמחי טוב לסידן. טמפה | צילום: wikimedia user: Midori

עוד ב-mako בריאות:
>> זוגיות: למה בני זוג נראים אותו הדבר?
>> בסוף זה יעבור: 11 דרכים לשחרר עצירות
 >> חושבים שאתם חכמים? הנה 7 סימנים שיעזרו לכם להוכיח את זה

4.  הרבה סידן | טמפה

עשוייה מזרעי סויה ומקורו בג'אווה שבאינדונזיה. טמפה מזוהה עם מזון לטבעונים כמו סייטן וטופו, אך לעומתם היא מכילה הכי פחות נתרן. טעמה מתקתק ואגוזי. הטמפה היא מקור צמחי טוב לסידן משום שזמינות הסידן בה מאוד גבוהה ונספגת בצורה טובה בגוף, בדומה לסידן ממקור של מוצרי חלב. מאחר וזו סויה מותססת, זמינות הנוטריינטים (תרכובות כימיות החיוניות לגדילה) לגופינו גבוהה מזו של מוצרי סויה רגילים כגון טופו וקלה לעיכול.

איך אוכלים? את הטמפה ניתן לאכול חי או מבושלת, אפשר להקפיץ אותה על הווק או לצלות בגריל.

זרעי המפ (צילום: Karissaa, Shutterstock)
לפזר מעל הסלט. זרעי המפ | צילום: Karissaa, Shutterstock

5.  מושלם לחולי צליאק | טף

דגן שמקורו באפריקה וידוע כמאכל אתיופי. זרעי טף דומים לקינואה, הם נטולי גלוטן, ולכן מתאימים לחולי צליאק או לכל מי שמעדיף להימנע מגלוטן. זרעי טף עשירים בוויטמינים ובמינרלים ובחומצות אמינו. בשל העובדה שהם גם עשירים בסידן, ברזל וחלבונים הם יכולים להתאים לצמחונים וטבעונים.

איך משתמשים? קמח טף יכול להחליף קמח רגיל בהכנה של פשטידות או פנקייקס. בנוסף, ניתן לאכול זרעי טף עם יוגורט, לשים בשייק או בדייסת קוואקר, או לפזר מעל פירות או גרנולה._OBJ

6.  אנרגיה להמשך היום | זרעי המפ

זרעים המגיעים מצמח ממשפחת הקנאביס, אך אין בהם את ה-THC אותו אפקט הממסטל שיש במריחואנה. זרעי המפ מהווים מקור טוב לחלבון (33 אחוז) ולכן מומלצים לצמחונים וטבעונים. בנוסף, הם נטולי גלוטן ואנטי אלרגנים לכן הם מועילים לבעיות עיכול. מומלץ למי שסובל מאטופיק דרמטיטיס – אסטמה של העור ולחולי סכרת. יש בהם 35 אחוז חומצות שומן חיוניות, ותשע חומצות אמינו החיוניות לגוף. זרעי המפ מצוינים למערכת העיכול בשל הסיבים התזונתיים, וכמקור לחלבון מלא וחומצות אומגה 3 ו-6. 3 כפות של זרעי המפ מכילים 174 קלוריות, כמו כן מכילים מינרלים כגון מגנזיום אבץ וברזל. 

איך אוכלים? זרעי המפ הם בעלי טעם אגוזי דומה קצת לזרעי דלעת. 3-5 כפות ביום יעניקו לכם אנרגיה להמשך היום – אפשר לפזר מעל סלט או אפילו להכניס לתוך תבשילים. 

* את רוב המוצרים אפשר להשיג בחנויות טבע, למעט תה קומבוקה שאי אפשר להשיג אותו מוכן בארץ - כמו גם את זרעי ההמפ שכרגע ניתן להשיגם רק באתרים בחו"ל. זרעי טף אפשר להשיג בארץ בחנות למוצרי מזון מאתיופיה, קמח טף בהיר או כהה אפשר להשיג בחנויות טבע.

* ייעוץ מקצועי לכתבה: אוהד נזנין, נטורופת ומטפל בצמחי מרפא, ורד כהן, תזונאית טבעית

>> "בכלל חשבתי שאני בהריון": יומן הסרטן השמח של ג'ני