דיאטות חלבונים מגיעות אלינו כל פעם בצורה אופנתית שונה. לפני עשרות שנים בישראל קראו לדיאטה "דיאטת רבין" והיא הייתה מבוססת בעיקר על ביצים. הנסיכה קייט מידלטון לפני חתונתה עשתה את דיאטת החלבונים הקיצונית של דוקאן, אך הדיאטה הכי נפוצה בתחום היא דווקא שיטת אטקינס, שמובילה לירידה מהירה במשקל. אטקינס מאפשרת  לאכול כמה חלבונים שרק רוצים – אפילו כאלה בעלי אחוז שומן גבוה. בעבר שיטה זו נחשבה ללא בריאה, אך בשנים האחרונות חל מהפך ולפי מחקרים מדעיים זו נחשבת לשיטה יעילה ומוצלחת.

בדיאטת חלבונים אפשר לאכול כמות גדולה יחסית של חלבונים – בשר, דגים, ביצים, גבינות ומוצרי חלב, ובאותו הזמן לוותר על פחמימות – לחמים, מאפים, פסטות, אורז, סוכרים ואפילו פירות. 

>> כבר עשיתם לנו לייק בפייסבוק?

איך יורדים במשקל אם אוכלים כמה שרוצים?

ראשית, רוב הקלוריות המיותרות שנחנו אוכלים נמצאות כנראה בפחמימות, בלחמים ובמתוקים. וברגע שכל אלה יורדים מהתפריט, אוטומטית אנחנו יורדים במשקל. שנית, הפחמימות בדרך כלל עושות לנו חשק לעוד משום שהן מעלות דרסטית את רמת הסוכר בדם. ברגע שלא אוכלים אותן קל יותר להתמיד בדיאטה.

ולבסוף, כשאוכלים הרבה חלבונים, תוך כדי פירוק החלבונים בגוף נוצרים חומרי לוואי שמשפיעים על המוח וגורמים לנו לדיכוי התיאבון. גם אם יש אפשרות לאכול כמה שרק רוצים, ברגע שאין לנו תיאבון, הכמות הולכת ויורדת ומגיעים לצריכת קלוריות נמוכה יותר.

ביצים קשות
חלבונים הם פשוט יותר משביעים | צילום: thinkstock

 >> עוד ב-mako בריאות:
על ניתוח כזה עוד לא שמעתם: ניתוח פלסטי ליצירת גומות חן
לחצות, לרסק או לבלוע עם הרבה מים: כך תיטלו כדורים בצורה נכונה
אנורקסיה בגיל השלישי: למה קשישים מרעיבים את עצמם?

עוד גורם שתורם לירידה מהירה במשקל הוא שבימים שבהם עושים תפריטי חלבונים, הגוף שורף יותר קלוריות מבדרך כלל. שילוב כל הגורמים יחד מוביל לירידה מהירה יותר במשקל בהשוואה לדיאטות אחרות במספר קלוריות דומה.

מה החסרונות?

דיאטת חלבונים היא לא דיאטה מאוזנת, והיא לא מתאימה לכולם, במיוחד אם יש בעיה רפואית או אפילו נטייה לסוכרת או בעיות בכליות. בנוסף, לחלק מהאנשים יש קושי נפשי לוותר על הפחמימות, כך שאם מחליטים לעשות חשוב שזה יהיה באישור ותחת פיקוח רפואי.

תפריט דיאטת חלבונים

* חשוב לציין שהדיאטה הבאה נועדה ליומיים בלבד, וחשוב לשתות במהלכה הרבה מים.

ארוחת בוקר

חצי גביע גבינה/קוטג' 5%  + ירקות (חתוכים או סלט) + שתיה חמה בלי סוכר

ארוחת ביניים

מעדן דיאט 0% 

ארוחת צהריים

חזה עוף (150 גרם) או סינטה בקר או דג + ירקות מבושלים/בתנור + סלט ירקות עם כפית שמן או כף טחינה

אחה"צ

2 מעדני חלב דיאט 0%  או 10 שקדים או קוביית חלבה ללא סוכר + שתיה חמה

ארוחת ערב

ביצה + 2-3 כפות טונה במים או חצי קוטג' 5% +סלט ירקות +כפית שמן או כף טחינה

ארוחת לילה

מעדן 0% או ארטיק דיאט

מאכלים אסורים: לחם, לחמניות, פיתות, פירות, תפו"א, עוגיות, עוגות, פסטה, אורז, תירס, ממתקים, חטיפים וסוכר.

 

* מתוך הספר "המרזים בשמחה – תפריט לכל מצב" מאת ד"ר מאיה רוזמן 

>> חולת התסמונת הנדירה הצטלמה עם ביקיני כדי לעורר מודעות לנכויות