להט מעיין, רוכב אופניים ותיק בן 51 מקיבוץ ניר צבי, השתתף בשנה שעברה במרוץ האופניים המוכר והיוקרתי "סמרתון 2022" שמתקיים בערבה. הוא נכנס בטעות לאחד השבילים הלא נכונים, התרסק, איבד את ההכרה ופונה במסוק לבית החולים סורוקה.

"באחד הסיבובים, אחרי שירדנו ירידה ארוכה מאוד וקשה, היינו צריכים להמשיך באחת הפניות. כשהגעתי לשביל לא ראיתי שום סימון ונכנסתי אליו במהירות מאוד גדולה", מספר מעיין. "התרסקתי מעל גבעה, פשוט עפתי. אני לא זוכר כלום מאותו רגע, פתחתי את העיניים בבית החולים".

לאחר התאונה מעיין הוגדר עם 100% נכות זמנית, ועד היום קשה לו להרים דברים כבדים והוא סובל מכאבים עזים. "למעשה פצעתי את עמוד השדרה. נגרם נזק לחוליות, והלחץ גרם לשיתוק כמעט מלא של הידיים והרגליים. לא יכולתי ללכת, לא יכולתי לאכול. גם העין שלי נפגעה ונאלצו לתפור לי אותה, כל עין ימין פשוט נשפכה החוצה. נאלצתי לעבור ניתוח מורכב מאוד שבמהלכו הכניסו לי ברגים לצוואר ולמדתי לשרוך שרוכי נעליים מחדש".

"המארגנים לא העמידו שם אדם שכיוון את התנועה"

השבוע מעיין הגיש תביעה בגובה של עד 2.5 מיליון שקלים נגד החברה הכלכלית לפיתוח התיירות בחבל אילות שארגנה את מרוץ האופניים. עו"ד אדיר שויגמן ממשרד אונגר-שויגמן שהגיש את התביעה בשמו, טוען כי "מדובר באזור שיש בו הרבה גבעות והרים, והוא מסלול שנחשב קשה מאוד. המרוץ היה תחרותי ולכן רוכבים בו במהירות גבוהה מאוד. המסלולים במרוצים מהסוג הזה אמורים להיות מסומנים בעזרת סרטים, או מרשלים (אנשים העומדים ומסמנים לרוכבים לאיזה כיוון לנסוע) או בעזרת חץ הפניה".

לדבריו, במקרה של מעיין, כלל לא היו סימונים כאלה, כך שלמעשה הוא לא יכול היה לדעת שמדובר בפניה שאינה חלק מהמרוץ. "בבדיקה שערכנו הסתבר לנו שהמארגנים אכן שמו סרט לבן המסמן את השביל המסוכן אך אחד הרוכבים שעבר שם לפני מעיין, קרע אותו ולקח אותו איתו עם הגלגל. המארגנים לא בדקו אם הסרט במקום, ולא העמידו שם אדם שיכוון את התנועה, מה שהביא למקרה המצער".

להט מעיין (צילום: פרטי)
"כל החיים שלי נעצרו, התאונה הזו ריסקה אותי תרתי משמע". להט מעיין | צילום: פרטי


"המקרה הזה שינה את חיי מהקצה אל הקצה"

מעיין מוסיף שבעבר עבד בתחום המסעדנות, ומאז המקרה הוא לא יכול לעבוד. "כל סדר היום שלי סובב סביב הכאב. אני הולך לשיקום, לדיקור, עושה כוסות רוח, פיזיותרפיה ואני גם צורך קנאביס רפואי ונוטל כדורים שמורידים לי את הסף העיצבי. אם אני לא לוקח אותם אני מרגיש זרמים, נימול, גירוד. כבר עשיתי לי חורים ביד שמאל מרוב גירוד".

לסיום הוא פונה במסר לרוכבים ולמארגני המרוצים: "אני רק מבקש שתיזהרו. למארגנים ולמי שאחראי על הבטיחות, חשוב שיבדקו וישימו לב. אני אוהב לרכב ולצערי כיום אני לא מסוגל אפילו לחשוב על זה. כל החיים שלי נעצרו, התאונה הזו ריסקה אותי תרתי משמע".

 

ממועצה אזורית חבל איילות נמסר: "נושא בטיחות קהל הרוכבים והמבקרים בסמרתון הוא נר לרגלי החברה וההפקה, שמקיימות את האירוע מזה שנים רבות. המסלול והשילוט מתוכננים בקפידה על ידי מומחים בתחום, ומבוצעים בהתאם לאישורים הנדרשים של הגורמים המוסמכים בחוק. הרוכבות והרוכבים עוברים תדרוך מקיף לגבי המסלול, האתגרים וסימוני הבטיחות שבהם נעשה שימוש; והם מגיעים מתוך הבנה כי מדובר בפעילות אתגרית על כל המשתמע מכך. העובדות שהוצגו בשאילתא, כמו גם העובדות שפורטו בכתב התביעה שהתקבל לפני ימים אחדים ועליו נגיב בבית המשפט כמתחייב - אינן נכונות, בלשון המעטה. התאונה המצערת אירעה ללא קשר לפעילות החברה וההפקה באירוע. החברה עמדה בקשר עם מר להט מעיין מאז האירוע והיא מאחלת לו החלמה מהירה ובריאות איתנה".