בימים האחרונים דווח על אירוע תעופה חריג: טיסה של חברת דלתא איירליינס שהמריאה מאטלנטה לברצלונה, נאלצה לחשב מסלול מחדש ולבצע נחיתת חירום לאחר שנוסע שלשל לאורך כל המטוס. "זוהי בעיה של סכנה ביולוגית" אמר הטייס לבקרת התעבורה האווירית. "יש לנו נוסע ששלשל לאורך כל המטוס, צריך לחזור לאטלנטה".

לכאורה, נשמע שמדובר במקרה תמוה. זו לא הפעם הראשונה שבה נוסע חש לא בטוב או מקיא במטוס, ולכן ההחלטה להכריז על מצב חירום ולהנחית את המטוס נשמעת מעט קיצונית.

"חשש מהדבקה ומריחות עזים"

"אני לא חושב שחובה לבצע נחיתת חירום במצב כזה, אבל אני בהחלט מבין את השיקולים של הטייס", אומר ד"ר עודד מזור, מומחה ברפואת משפחה בכללית מחוז שרון שומרון. לדבריו, ההחלטה ככל הנראה נבעה בשל חשש מהדבקה וגם בשל הריחות העזים שנוצרים במקום סגור ולא מאוורר בסיטואציה כזאת. "באופן כללי, חיידקים בהחלט יכולים לעבור במגע עם הצואה, בעיקר כשמי שמשתמש בשירותים לא מקפיד על שטיפת ידיים ראויה. כאשר מסתובב אדם עם שלשול שמתפזר בתא הנוסעים, קיים חשש רב יותר שידיים לא נקיות יבואו במגע עם סביבת הפה שלהם, וכיוון שזו דרך ההדבקה במצב של קלקול קיבה - יש סיכוי שהוא ידביק נוסעים אחרים. הנחיה על שטיפת ידיים למאות נוסעים היא כנראה בעייתית, וודאי כשמדובר במטוס שמלא בגורם מזהם.

"מעבר לכך, נוצרים ריחות עזים שקשה מאוד להתגבר עליהם בסביבה לא מאווררת – זה עלול לגרום לבחילות או להקאות בקרב שאר הנוסעים. בכל מקרה, זו פעם ראשונה שאני שומע על מקרה כזה נדיר שבו נוסע משלשל לאורך המטוס ולא בשירותים".

ילדה במטוס (צילום: Andrey Sayfutdinov, shutterstock)
גם הריחות העזים שנוצרו עקב המצב היו עלולות לגרום לבחילות והקאות בקרב הנוסעים | צילום: Andrey Sayfutdinov, shutterstock

‏החדשות על התקלה המצערת של הנוסע החולה והעיכוב בטיסה, הפכו לויראליות ברשתות החברתיות,‏ ובאתר HEBREW NEWS (חדשות לישראלים באמריקה), דווח כי גורמים בדלתא אכן אישרו שהייתה "בעיה רפואית" במטוס ושהיה צורך להפנות את הנוסע חזרה לאטלנטה. "הצוותים שלנו עבדו במהירות ובבטחה ככל האפשר כדי לנקות ביסודיות את המטוס ולהביא את הלקוחות שלנו ליעדם הסופי", אמר דובר חברת התעופה דלתא, "אנו מתנצלים בכנות בפני לקוחותינו על העיכוב ואי הנוחות בתוכניות הנסיעה שלהם", כך נכתב.