תופעה שכיחה ומדאיגה, לא רק בקרב ישראלים: בבריטניה מדווחים על יותר ויותר בריטים שטסים לטורקיה על מנת לעבור ניתוחים קוסמטיים שונים במחירים מוזלים, אך פעמים רבות מדובר בהליכים המבוצעים במרפאות מפוקפקות ולעתים אף תוך סיכון חיים ממשי. מטרידה לא פחות היא העובדה שידועני טיקטוק עם מאות אלפים ואף מיליונים של עוקבים מפרסמים את הקליניקות הללו, ולמעשה חושפים קהל רחב מאוד של צופים לסכנות הטמונות מניתוחים הלא מפוקחים הללו.

התופעה המסוכנת הגיעה לשיאה הטראגי בשבוע שעבר, עם מותה של מורגן ריביירו, תושבת לונדון בת 20. ריביירו טסה לטורקיה על מנת לעבור ניתוח קיצור קיבה בעלות המשתווה לכ-11,500 ש"ח. רק כדי לסבר את האוזן, בבריטניה היא הייתה משלמת על הניתוח בערך פי שלוש. על כל פנים, במהלך הטיסה בחזרה חשה ריביירו ברע, מה שהוביל לנחיתת חירום שביצע המטוס בבלגרד, שם לא נותר לרופאים אלא לקבוע את מותה. בבית החולים, אמרו הרופאים לבן זוגה כי היא סבלה מזיהום כתוצאה מהניתוח, וזה מה שהוביל למותה.

ניתוח שאיבת שומן (צילום:  Harvey Combariza, Shutterstock)
ניתוח שאיבת שומן | צילום: Harvey Combariza, Shutterstock

התופעה של ניתוחים זולים אך מסוכנים בטורקיה היא לא חדשה, וגם מוכרת היטב לקורא הישראלי. במאי 2023 הוציא משרד הבריאות אזהרה רשמית מפני ניתוחים בחו"ל, בעקבות מקרים של ישראלים שטסו לעבור ניתוח קוסמטיים בטורקיה וחזרו לארץ עם נזקים בלתי הפיכים. כעת, עם השימוש הגובר והולך שעושות חלק מהקליניקות בפרסום ברשתות החברתיות, האזהרה הופכת רלוונטית מתמיד: יש להימנע מהסתמכות על פרסומים של משפיעני רשת כגורם בעל סמכות רפואית כלשהי. כשמדובר בהליכים פולשניים, האזהרה הזו רק מקבלת משנה תוקף.

בדיילי מייל מדווחים כי לאחרונה אירע מקרה דומה של אזרחית בריטית נוספת, שמתה זמן קצר לאחר שעברה בטורקיה ניתוח לשאיבת שומן. ההליך המדובר בוצע במרפאה שפורסמה בטיקטוק על ידי משפיענית בשם ג'ורדין לין, לה כמעט 2 מיליוני עוקבים. ב-3 השנים האחרונות, חלה עליה של 94% בשיעור המקרים של אזרחים שאושפזו בבריטניה בעקבות הליך ניתוחי שעברו בטורקיה. העלייה נובעת, יותר מכל, מזינוק במספר האנשים שטסים לטורקיה כדי לעבור ניתוחים כאלו מלכתחילה. מקור הזינוק הוא ככל הנראה בפרסום מאסיבי בטיקטוק שעושות קליניקות פרטיות באיסטנבול, תוך סיוע של משפיענים שונים ברשת, שמקבלים סכומי כסף גדולים תמורת הפרסום אבל לא בהכרח מודעים להשלכות הפוטנציאליות של המהלך על קהל עוקביהם.