"סכנת חיים": עלייה של 16% בתאונות קורקינט חשמלי
יותר פצועים ויותר חבלות רב-מערכתיות: מספר תאונות הקורקינט בתל אביב עולה ומדאיג את הרופאים באיכילוב. מנהל הטראומה: "אלה חבלות רב-מערכתיות ופציעות שמסכנות חיים. מי שעולה על הכלי הזה צריך להבין שהוא מסכן את חייו"

במחלקה לרפואה דחופה באיכילוב מתריעים היום (ראשון) על החמרה חריגה בתאונות הקורקינט בחודשים האחרונים. שני רופאים בכירים בבית החולים, ששוחחו עם mako בריאות, טוענים כי מדובר בשיא שלא נראה מאז 2022. העלייה החדה, לדבריהם, מתבטאת בפצועים רבים יותר ובפציעות רב-מערכתיות קשות במיוחד.
ד"ר אייל חשביה, מנהל מערך הטראומה באיכילוב: "מספר התאונות עלה באופן משמעותי. הפצועים שמגיעים כיום לחדר הטראומה סובלים מיותר פגיעות שמסכנות חיים. אנחנו מקבלים פצועי קורקינט עם חבלות רב-מערכתיות - לא רק שברים בגולגולת ובפנים, אלא גם דימומים בריאות, שברים בצלעות ופגיעות בטן ואגן שמחייבות ניתוחים דחופים. היו גם מקרים שבהם הכידון גרם לפגיעה פנימית".
הוא מזכיר, למשל, צעיר בן 25 שנאלץ לעבור כריתת טחול בשל פציעה חמורה, וילדה בת 16 שנסעה בפעם הראשונה על קורקינט חשמלי, "״ברגע שהיא הפעילה את הכלי היא איבדה שליטה ונחבלה קשות בראשה. החבלה יצרה דימום מוחי מסכן חיים שהצריך ניתוח ראש". חשביה מדגיש כי בחלק מהתאונות ניכרת גם מעורבות של אלכוהול. "קורקינט זה הכלי הכי מועד לפורענות שיש", הוא אומר. "מי שעולה עליו צריך להבין שהוא מסכן את חייו"
בשבועות האחרונים הגיעו לאיכילוב גם קשישים שנפגעו מקורקינט בעת שהלכו ברחוב, ובהם גם אישה כבת 80 - "האוכלוסייה הקשישה לא מסוגלת לחמוק מהכלים האלה".
"הבעיה הבולטת ביותר היא שרובם לא חובשים קסדה"
ד"ר רשף משולם, סגן מנהל המחלקה לרפואה דחופה באיכילוב, אומר כי בחודשים האחרונים נרשמת עלייה משמעותית במספר הנפגעים בתאונות קורקינט ואופניים חשמליים. לדבריו, "בשנתיים האחרונות העיר התמלאה בקורקינטים להשכרה - זה הפך לאמצעי תחבורה מרכזי בקרב צעירים", אך בפועל רבים מהרוכבים אינם משתמשים בקסדה. "הבעיה הבולטת ביותר היא שרבים לא חובשים קסדה, ו'קסדות חצי' (שאינן מגינות על כל הראש) פשוט לא יעילות במקרים כאלה שבהם מהירות הנסיעה גבוהה".

לדבריו, גם תנאי הדרך בעיר הפכו מסוכנים עוד יותר במהלך השיפוצים הנרחבים בעיר: "הרוכבים לא שמים לב לבורות ולאבנים בכביש - וזה גורם לנפילות קשות". את החורף המתקרב הוא מגדיר כגורם סיכון משמעותי: "הגשם הראשון יוצר שכבת בוץ חלקלקה - כל שלולית קטנה עלולה לגרום לנפילה, והרוכבים לא ערוכים לזה". הוא מתאר גם מקרים שבהם רוכב קורקינט שנכנס באור אדום גרם לתאונת שרשרת, "אנשים הגיעו למיון לאחר שנפגעו בתרחישים כאלה".
"חשוב להבין מה פירוש המונח ’נפצע קשה’ - אלו פציעות שמשנות את החיים בעקבות החלטה אחת, כמו לא לחבוש קסדה", הוא אומר. "הכלי הזה כל-כך זמין בעיר, עד שאנשים משתמשים בו גם כשהתנאים מסוכנים במיוחד. נהיגה בטוחה, נסיעה רק בשבילים, לא בגילופין ולא על כביש רטוב - ועם קסדה מלאה. אלו כללי הזהב".
על פי עמותת "אור ירוק", 827 בני אדם אושפזו בבתי החולים לאחר היו מעורבים בתאונת דרכים עם קורקינט חשמלי בשנת 2024, לעומת 715 בני אדם שאושפזו בבתי החולים בשנת 2023 לאחר שהיו מעורבים בתאונות דומות - מדובר בעלייה של 16%. מתחילת 2025 נהרגו מתאונות דרכים במעורבות קורקינטים חשמליים שבעה בני אדם.