בדיקת mako בריאות: השפעת משתוללת - אבל בקופות החולים אין חיסונים
השפעת השנה קשה במיוחד, ובעוד הציבור נקרא לגלות אחריות ולהתחסן, מבוטחים רבים מדווחים על קושי ממשי לקבוע תור. כתב המדור יצא לשטח כדי לבדוק מה קורה בקופות החולים - וגילה מציאות בעייתית וחוסר אחידות בהיצע החיסונים. ומה אומרים בקופות?

בצל תחלואת השפעת הקשה בעונה הנוכחית, וחרף הקריאות החוזרות לציבור לצאת ולהתחסן, הגיעו למדור mako בריאות תלונות על קושי ממשי לקבוע תורים לחיסון. מבוטחי מכבי, למשל, דיווחו כי באזורים שונים בתל אביב, בארבעה סניפים לפחות, כלל לא ניתן היה להזמין תור דרך האפליקציה מפני שלא היו חיסונים זמינים, בעוד שמבוטחי כללית טענו כי האפליקציה אף אינה מאפשרת להגיע לשלב קביעת התור לחיסון.
כדי להבין מה באמת קורה בשטח, אתמול (שלישי) יצא כתב המדור למספר קופות רנדומליות. הסניף הראשון היה ב“מגדלי העיר” של קופת החולים כללית בשדרות יעקב 50 בראשון לציון. פנינו לחדר האחיות ושאלנו אם משפחה בת ארבע נפשות יכולה להתחסן. האחות במקום השיבה באופן חד-משמעי כי כלל אין חיסונים זמינים. “אין חיסונים, אין לי צפי בכלל מתי הם יגיעו, אין לי תשובות אליך”, אמרה, והוסיפה כי גם אין לה מידע לגבי סניפים אחרים שבהם ניתן להתחסן. לדבריה, ייתכן כי כלל אין חיסוני שפעת בארץ בשלב זה. בזמן השיחה נכנסה לסניף אישה מבוגרת נוספת שביקשה גם היא להתחסן, ונענתה באותה התשובה.

לאחר מכן פנינו למזכירות הסניף ושאלנו לגבי זמינות חיסונים. במזכירות נמסר כי “אין לנו כרגע, אין בכלל בסניף”, וציינו כי החיסונים אזלו כבר לפני כמה ימים. “ביום שישי קיבלנו הודעה שנגמרו החיסונים, ומאז אנחנו מחכים לעדכון מתי הם יגיעו”, נאמר. לשאלה אם מגיעים אנשים רבים להתחסן, השיבה המזכירה כי מגיעים לא מעט מבוטחים, אך הוסיפה כי “הרוב כבר התחסנו”.
יום כן, יום לא, סניף כן, סניף לא
מיד לאחר מכן נסענו למרכז מכבי “גני ראשון” ברחוב שמואל שרירא 3 שבראשון לציון. במזכירות הסניף נמסר לנו כי "אין חיסוני שפעת זמינים במקום". המזכירה הסבירה כי האחות האחראית על מתן החיסונים מגיעה לסניף רק שלוש פעמים בשבוע, וכי לאור הביקוש הגבוה ניתן לקבוע רק תור אחד בלבד להמשך השבוע.
גם היום (רביעי) החלטנו לבדוק מה קורה בסניף נוסף של מכבי בעיר, והגענו ל“בית הפינה” ברחוב רוטשילד 15. כבר בכניסה נראתה תנועה ערה של מבוטחים - עשרות אנשים, חלקם עם מסכות. בחדר האחיות נמסר כי נכון לאותו הרגע יש חיסוני שפעת במקום, אך הצוות הדגיש כי מדובר במלאי זמני בלבד. “אנחנו לא יודעים מה יהיה בהמשך היום או מחר”, אמרה האחות, והוסיפה: “מספיק שיש באז בתקשורת - ובתוך שעה החיסונים נגמרים”. אח נוסף הסביר כי אם מגיעים מבוטחים רבים במהלך היום, "קיים סיכוי גבוה שכבר למחרת לא יהיו חיסונים כלל". לדבריהם, "אתמול לא היו חיסוני שפעת בסניף". לנוכח חוסר הוודאות, המליץ הצוות להיכנס לאפליקציה ולשריין תור מראש.

משם המשכנו לסניף מאוחדת ברחוב הרצל 52. כשפנינו לחדר האחיות ושאלנו אם ניתן להתחסן נגד שפעת ואם קיימים חיסונים במקום, היא השיבה באופן חד-משמעי: “יש חיסונים כל הזמן”. עם זאת, ציינה כי בסניף לא ניתן להתחסן באמצעות תרסיס אלא בזריקה בלבד, והוסיפה כי “עדיף את הזריקה”. לשאלתנו אם קיים חוסר חיסונים בסניפים אחרים של מאוחדת, השיבה בשלילה.
תגובת כללית: "בכללית קיים מלאי זמין של חיסוני שפעת, ואין מחסור. אתמול התקבלו 200,000 חיסוני שפעת נוספים, בנוסף ללמעלה ממיליון חיסונים שכבר נרכשו, והם מופצים בימים אלה למרפאות ברחבי הארץ. מבדיקתנו עולה כי במרפאה המדוברת המלאי אזל נקודתית בשל ביקוש גבוה – מלאי החיסונים יחודש היום במסגרת השינוע המתוכנן. נציין כי בכללית למעלה מ-900,000 איש כבר חוסנו. ניתן להגיע ולהתחסן במרפאות גם ללא קביעת תור מראש. אנו שבים וממליצים לכלל הציבור להגיע ולהתחסן, לנוכח העלייה בתחלואת השפעת".
מאוחדת: "מתוך 225,000 חיסונים שהוזמנו בקופה, הוזמנו סך הכל 5,000 חיסוני תרסיס. תוקף חיסוני התרסיס קצר משמעותית, ובכל שנה נזרקים בעקבות כך לא מעט חיסונים. חשוב להדגיש שחיסון זה יקר יותר למערכת הבריאות מחיסון שניתן בזריקה, ולכן מנסים לצמצם ככל שניתן את מספר החיסונים שנזרקים עקב חוסר ביקוש.
"תוקף חיסוני התרסיס, בכל הקופות, פג היום בלילה. לכן, למרות שנותרו לנו כאלף חיסוני תרסיס, לא ניתן יהיה לחסן בהם החל ממחר. יודגש כי בימים אלה הקופה הזמינה 50,000 חיסונים (בזריקה) נוספים, אך לא הוזמנו חיסוני תרסיס נוספים, כיוון שהחיסונים בתרסיס שהיו קיימים במלאי לא נוצלו".
מכבי: "בימים החולפים קיימים עומסים רבים וכמות מתחסנים שהגיעה לשיא של השנים האחרונות. אנו מרחיבים זמינות ופועלים לחידוש מלאים כל העת".
טרם נמסרה תגובה ממשרד הבריאות.