ממש עוד מעט נלך לממש את זכותנו הדמוקרטית ונצביע בבחירות לכנסת. את ההחלטה הפוליטית עלינו לקבל רק מדי פעם, אולם בחיי היום-יום, אנחנו נדרשים לקבל עשרות החלטות, ולא תמיד קל לנו לקבל אותן, בייחוד כאשר הן עשויות להשפיע בצורה ישירה על חיינו. למה לפעמים כל כך קשה לנו לקבל החלטות, מתי המצב הופך לבעייתי וכרוני ומהם הצעדים אותם ניתן לנקוט כדי לקבל החלטה מושכלת? 

כולנו מקבלים מידי יום המון החלטות, הקשורות לחיינו וגם לחייהם של אחרים. החל מהחלטות קטנות ופשוטות כמו איזו חולצה ללבוש - קצרה או ארוכה; או - החלטות כבדות משקל שיכולות להשפיע על בריאותנו הגופנית והנפשית, על מצבנו הכלכלי, החברתי, כמו לדוגמה: באיזה מסלול לימודים לבחור? האם להשקיע בבורסה? האם לעזוב את מקום העבודה? לאיזו מסגרת לימודים לרשום את הילדים? איפה לגור? או - האם לבצע לילד ניתוח שקדים.

לעיתים, תהליך קבלת ההחלטות מציב את האדם שאמור להכריע בין האפשרויות השונות בתחושה של אי וודאות וחוסר שליטה. מצב מורכב זה עשוי לגרום לתחושת לחץ וחרדה, בעיקר כשמדובר בהחלטות משמעותיות ובעלות השפעה ארוכת טווח. במרבית המקרים, לתהליך קבלת ההחלטות יש קשר גם למבנה אישיותו של האדם.

אישה מחייכת בוחרת בין שני גברים (אילוסטרציה: Sjale, shutterstock)
מתלבטים במה לבחור? נסו לחשוב על זה ברוגע | אילוסטרציה: Sjale, shutterstock

 

"בקבלת החלטות אופטימלית מביאים בחשבון מכלול שיקולים - רציונליים ורגשיים כאחד"

ישנם אנשים, שמקבלים החלטה בצורה שכלתנית תוך שימוש בנתונים וניתוח מצבים, ומנגד יש הפועלים על פי אינטואיציה ותחושת בטן. קבלת החלטות אופטימלית היא קבלת החלטות מושכלת בה מביאים בחשבון מכלול שיקולים - רציונליים ורגשיים כאחד, תוך ניסיון להעניק משקל הולם לכל אחד מהשיקולים. חשוב לציין כי בעת קבלת ההחלטות יכולים להשתלב גם גורמים שמעכבים את ההחלטה, כמו פחד מטעויות או כישלון, לחץ חברתי, השפעות תרבותיות ועוד.

ישנם גם מקרים בהם הקושי בקבלת ההחלטות הוא כרוני. הספרות המקצועית מכנה את התופעה בשם "Decidophobia". למעשה, מדובר בסוג של פוביה, חרדה משתקת מקבלת החלטות. הפרעה זו יכולה להביא לנטייה לדחיינות, לאיסוף יתר של נתונים, חרדה מההשלכות של ההחלטות ותלות באחרים שיקבלו את ההחלטות עבורנו. לפיכך, היא יכולה לפגוע באיכות החיים, בקשרים הבין-אישיים ובעבודה. במקרים כאלה, ההמלצה היא לפנות לאנשי מקצוע לצורך קבלת ייעוץ וטיפול שיסייעו להתמודד עם התופעה בצורה יעילה בטוחה.

 

כללי הזהב: איך לקבל החלטה?

 

הגדירו בצורה ברורה את הרצון, השאיפה והמטרה שלכם

שאלו את עצמכם מה אתם רוצים להשיג? מה הרווח הנוכחי או העתידי מההחלטה שתקבלו? הכינו מראש מספר חלופות, צמצמו את הרשימה ומחקו אופציות לא מתאימות שלא עומדות בקריטריונים שקבעתם. 

הכינו רשימת בעד ונגד מסודרת, שתאפשר לכם לראות את היתרונות והחסרונות של ההחלטה וכן את ההשלכות העתידיות האפשריות שלה.

חישבו האם ההחלטה שאתם עומדים לקבל רלוונטית עבורכם

האם אתם יכולים לעמוד בה מבחינת לוח הזמנים שלכם, מבחינה כלכלית, חברתית ועוד. התייחסו לכל הגורמים הללו כחלק ממערכת השיקולים שלכם.

השקיעו מחשבה בטרם תחליטו

אם מדובר בהחלטה חשובה, אל תקבלו אותה לאחר יד. בדקו את הנושא לעומק. קראו מחקרים ומאמרים באינטרנט, בקשו המלצות, השוו מחירים ובעיקר אל תתביישו להתייעץ עם חברים קרובים, יועצים ואנשי מקצוע.

קיבעו לעצמכם יעד לקבלת ההחלטה

לפעמים כשמתלבטים זמן רב מידי, מפספסים את המועד. זכרו כי גם אי קבלת החלטה היא בעצם החלטה.

אל תקבלו החלטות כאשר אתם נמצאים במצב של סערת רגשות

החלטות שמתקבלות במקרים כאלה הן לרוב בלתי מאוזנות. גם מצבים של עייפות, רעב, אכזבה, כעס ועוד יכולים לגרום לנו לפעול באימפולסיביות בקבלת ההחלטה.

לרוב, ההחלטה הנכונה היא זו שמתאימה לכם ולסביבה באותו הרגע

זכרו את זה, אבל מנגד - זה ממש בסדר אם תקבלו החלטה ולאחר תקופה מסוימת תחליטו לשנות אותה.

קיבלתם החלטה שגוייה? אל תאשימו את עצמכם

זה הרי לא יעזור. במקום זה, אמרו לעצמכם שההחלטה שקיבלתם לא הייתה טובה אולם הצלחתם ללמוד ממנה ומחר תקבלו החלטה טובה יותר.

 

הכותבת היא ד"ר איריס כהן יבין, פסיכיאטרית ילדים ונוער ב"מכבי שירותי בריאות" במחוז ירושלים והשפלה ומנהלת מרפאת בריאות הנפש לילדים ונוער.