האהבה לחיות המחמד שאנו מגדלים כרוכה לעיתים קרובות מאוד בהרבה ליקוקים, חיבוקים ונשיקות שלא יביישו זוג דביק ביום האהבה. אבל כמו שאהבה מדבקת, כך גם יכולים היצורים הקטנים האלה להעביר אלינו חיידקים שיגרמו לבטן שלנו להתהפך.

כתבות מסוג זה נוטות להלחיץ בעלים רבים של חיות מחמד, והתוצאה המוגזמת היא נטישה של אותן חיות. אז לפני הפאניקה חשוב להדגיש שניתן לטפל במהירות ברוב המחלות ברשימה ואף ניתן למנוע אותן בקלות בעזרת שמירה על היגיינה בסיסית כמו נטילת ידיים במים וסבון וכמובן, ביקור תקופתי אצל וטרינר.

כלבת

המחלה המוכרת, עם פריסה עולמית רחבה מאז שחר ההיסטוריה האנושית ועד היום. "הכלבת נגרמת על ידי נגיף העובר לרב על ידי נשיכה עד זוב דם או ע"י ליקוק פצע מדמם", אומרת הווטרינרית ד"ר גלית רובין, מנהלת מרכז רפואי וטרינרי - גן יבנה. "למעשה, מרגע הופעת סימנים קליניים ראשונים בבעל החיים אין אפשרות להצילו. מנגד, וזו עובדה שחשוב לזכור, ניתן למנוע את המחלה בבעלי חיים על ידי חיסון הניתן מבעוד מועד ובאופן קבוע, ובבני אדם באמצעות חיסון מיד לאחר חשיפה לנגיף".


איך נמנעים? מוודאים שחיות המחמד שלכם חוסנו נגד כלבת וממשיכים לעקוב אחרי החיסונים הבאים שלהם כדי לא לפספס חלילה את החיסון הבא.

מדד הפאניקה: "כלבת זו מחלה מסוכנת וחשוכת מרפא, אך מכיון שקיים חוק במדינת ישראל המחייב על חיסוני כלבת שנתיים ורב בעלי הכלבים אכן עומדים בו - הנגיעות בכלבת - בעיקר באזורים עירונים וברב חלקי הארץ נמוכה", אומרת ד"ר רובין.

חתול שוכב על הריצפה (צילום: thinkstock)
לא הציפורניים הן הבעיה. אלה הפרעושים | צילום: thinkstock

>> וגם:16 צמחי מרפא שאשכרה מרפאים

שרטת החתולים

לטראומת הילדות הנפוצה של ניסיון לשחק עם חתול רחוב שנגמר בשריטה, יש צדדים בעייתיים באמת. "שריטת החתולים" או בשמה הלועזי, Cat Scratch Disease, נגרמת מחיידק הברטונלה, אשר נמצא אצל פרעושים שמגיעים אל חתולים בשלב כזה או אחר בחייהם. ההפרשות של פרעושים אלו מזוהמות ולכן, לאחר שאלו עוקצים את החתול הוא מתגרד ומלקק את פצעיו והחיידק מחלחל אל מתחת לציפורניו ולרוקו של החתול.

משחק אגרסיבי מדי עם חתולים יכול להביא בסופו של דבר ל-"שריטת החתולים". המחלה אינה מסוכנת לבני האדם או לחתולים. לעיתים אפשר לזהות אותה בבני אדם על ידי אדמומיות סביב נשיכה או שריטה של החתול, אך היא חולפת מעצמה. "יש לציין כי רב החתולים - גם הנגועים בפרעושים - אינם נגועים בשרטת החתול/בחיידק ותאורטית כל שריטה או למען הדיוק כל פציעה עלולה להזדהם מישנית בחיידקים, בעיקר אלו הנמצאים על עורנו ובסביבה", אומרת ד"ר רובין.

איך נמנעים? טיפול יעיל ותמידי בחתול הבית שלכם יביא לכך שהוא יהיה נקי מפרעושים. באשר למשחק עם חתולים - השתדלו שלא לשחק באופן אגרסיבי מדי שכן תוכלו למצוא עצמכם עם שריטה לא נעימה וכתוצאה ממנה גם עם "שריטת החתולים". ואת השריטות דאגו לחטא במים וסבון. "אם במקרה ציפורני החתול אכן נגועות, במקרה כזה רק אנטיביוטיקה סיסטמית-בכדורים דרך הפה תעזור. אין צורך במתן אנטיביוטיקה על כל שריטה, יש לעקוב רק אחר סימני דלקת (אדום,נפוח וכואב) ורק אם מופיעים סימנים אלו - יש לגשת לרופא המשפחה ולטפל באנטיביוטיקה". אומרת ד"ר רובין

כלב נבדק אצל הוטרינר לגילוי גזזת (אילוסטרציה: Ershova_Veronika, Thinkstock)
הכי מדבקת, אבל הטיפול יחסית קל | אילוסטרציה: Ershova_Veronika, Thinkstock

גזזת

המחלה הכי מדבקת ברשימה. הגזזת או בלועזית, Ringworm, היא סוג של פטרייה. מדובר בגוף רבייה חד תאי שנמצא בצמחים ולו יכולת מחייה של חודשים רבים ללא תלות בגוף כלשהו. תסמיניה של המחלה באים בצורה של מחלת עור המופיעה על העור, על הקרקפת, על השיער ולעתים גם בציפורניים. תסמין עיקרי הוא הופעת כתמים אדומים דמויי טבעת הגורמים לעקצוצים. הטיפול הוא אנטי-פטרייתי. אצל כלבים נראה כתמים של עור קשקשי על פני עור הכלב, בדרך כלל בצורה מעגלית.

איך מטפלים? "אם אבחנתם נגיעות של גזזת חשוב לשמור על היגיינה בסיסית", אומרת ד"ר רובין. מה זה אומר?  לכבס לעיתים קרובות את המצעים והמגבות בחום גבוה, לא לחלוק את אותן המגבות, הסדינים ומסרקים עם חבריכם המגדלים גם הם בעל חיים. 

חתול אוכל מקערה (אילוסטרציה: thinkstock)
רק אל תשימו שם בשר נא | אילוסטרציה: thinkstock

תולעי מעיים

תולעים העלולות להדביק בני אדם הנן תולעים עגולות roundworms ותולעי כרס hookworms", אומרת ד"ר רובין. "ההדבקה הכי נפוצה היא בתולעים עגולות, היא מתבצעת לרב ע״י מגע בביצי התולעים המיקרוסקופיות, אשר נמצאות בכל מקום ולא רק על בעל החיים עצמו. גם על הספה, שטיח וכדומה, והכנסת הידיים לפה ללא שטיפתן". ההדבקה בתולעים מאד נפוצה בין בני אדם לבעלי חיים ומצד שני - סביר שיותר נפוצה בגן הילדים.

איך נמנעים? "שוב, מניעה פשוטה מאד ע״י שטיפת הידיים לפני הארוחה, או לחילופין אכילה בסכין ומזלג ולא בעזרת הידיים", אומרת ד"ר רובין.

טוקסופלזמוזיס

  הגורם המרכזי להעברת המחלה הם חתולים שאוכלים אוכל נא. בעקבות האכילה מתיישבים טפילים במעיים של החתול, ולאחר מכן מופרשים בצואה שלו. "הטפילים בצואת החתול הופכים לפתוגנים ובעלי אפשרות הדבקה רק לאחר ״הבשלה״ במשך 48 שעות באויר, מה שבפועל אומר כי אם מנקים פעם ביום את הצואה מארגז הצרכים של החתול - גם אם הוא נגוע - לא צריכה להיות כל בעיה או הדבקה", מרגיעה ד"ר רובין. "הרבה יותר ״מסוכן״ אדמה או ארגזי חול אשר חתולי חצר עושים בהם את צרכיהם ולכן כנראה שאף אחד לא מנקה אותם כל 48 שעות מהצואה". גורם נוסף מדבק הנו בשר לא מבושל.

המחלה עצמה לא ממש מורגשת אצל בני אדם עם מערכת חיסונית איתנה. הסכנה האמיתית היא לאישה בהריון שנדבקת במחלה, מחשש לפגיעה בעובר. מאותה סיבה בדיוק חל גם איסור על נשים בהריון לאכול בשר וביצים שלא מבושלים היטב.

איך נמנעים? חשוב להבין שההדבקה היא אורלית, מה שאומר שיש לגעת פיסית בטפיל. "מה שכן,הדבקה בטפיל לאיש או אישה (לא בהריון) מהווה חיסון כנגד הדבקה נוספת שכן הגוף מייצר נוגדנים כנגדו ולכן ילדים אשר שיחקו בילדותם בארגזי חול - וילדים אכן נוטים יותר להכניס ידיים לפה ללא שטיפתן - יפתחו נוגדנים וכך אשה שבילדותה נחשפה לטפיל בבדיקת הדם יתגלו נוגדנים", אומרת ד"ר רובין.

בכתבה הבאה: איך חיות המחמד עוזרות לנו לבריאות. 

>> עוד כתבה שתעניין אותך: הידעת? עובדות מוזרות על הגוף