יש גבול דק מאוד בין היפוכונדריה לבין מודעות לבריאות. חלקנו מהססים שנייה לפני שאנחנו קובעים תור אצל רופא ותוהים אם זה באמת כזה קריטי, בעוד אחרים כבר מחוץ למשרד שלו עם רשימת תלונות. ובכל זאת, ככל שאנחנו מתבגרים כדאי לשים לב לתופעות שמתרחשות בגופנו, כי חלקן יכולות להיות סימני אזהרה. הנה עשרה תסמינים שבהחלט מחייבים קפיצה לרופא.

>> לייק בפייסבוק כבר עשיתם?

הנשימה מתגברת לפתע בלי סיבה

"זה מצב בעייתי במיוחד", טוען דוקטור ראס קינו, מומחה לרפואת חירום בסנטה מוניקה, ומסביר שסיבה אחת לכך יכולה להיות קריש דם שהצטבר לפתע בריאות, או בעיה כלשהי בלב שפשוט אסור להזניח. 

הקאתם או שלשלתם במהלך יותר מיום אחד

הדאגה כאן היא לא הגורם אלא התוצאות: זה אמנם יכול לקרות בגלל קלקול קיבה, צרבת או מחלות ויראליות, אבל דאגות חמורות יותר ושכיחות הן התייבשות או שינוי באלקטרוליטים. במקרה של שלשול, מחסור באשלגן ושאר סיבוכים יכולים להשפיע על הבריאות.

אישה בשירותים (צילום: Shutterstock)
איך האלקטרוליטים | צילום: Shutterstock

נכוויתם ואתם לא יודעים עד כמה חמורה הכווייה

"קשה לקבוע את חומרת הכווייה בתחילה", אומר ד"ר קינו, "משום שהיא יכולה להיראות על פני השטח פחות גרועה ממה שהיא, כשלמעשה היא מאוד עמוקה". עדיף לפנות לרופא ולתת לו לאבחן את זה, ולו רק בשביל למנוע צלקות פוטנציאליות.

אתם חווים שינויים מוזרים במצב הרוח

אלא אם אתן בהיריון, זה לא נורמלי לחוות קשת רגשות שלמה בן רגע, והסיבות הבריאותיות לכך יכולות להיות סוכרת, מחלת נפש לא מאובחנת ואפילו שבץ.

אישה עצבנית (צילום:  Anatoliy Karlyuk, shutterstock)
שינויים חדים? | צילום: Anatoliy Karlyuk, shutterstock

לא הטלתם שתן במשך יותר מ-6 שעות

קינו טוען כי גם זה יכול להיות סימן ברור להתייבשות, או לכשל בכליות. אם זה קורה כדאי לנסות לשתות יותר מים, ולראות מה קורה הלאה. אם בכל זאת אין שתן, מומלץ לגשת לרופא.

 

העור שלכם צהבהב

התסמין הזה יכול להעיד על אבן בכיס המרה או צהבת, והוא בהחלט לא סימן טוב. גשו להיבדק.

View this post on Instagram

A post shared by CUSTOM CASE MURAH (@casekite.id) on

אתם לא רואים טוב בעין אחת

יש אמנם מיגרנות שיכולות לגרום לזה, אבל אם מעולם לא חוויתם אחת כזו, התקשרו לרופא, כי זה יכול להיות סימן לשבץ או לחסימה של כלי הדם באזור הצוואר, אומרת רופאת המשפחה איישה צ'ימה מבולטימור. "אל תפחיתו בחשיבות של זה, לא אמורים לאבד ראייה בעין אחת".

עוד ב-mako בריאות:

>> שבר את הרשת: האם יש לכם את השריר הזה ביד?
>> 10 סימנים שהתזונה שלכם מקצרת לכם את החיים 
>> המרכיב החשוב במזון שיכול להאריך לכם את החיים 

יש דם בקיא שלכם

זה אינו מצב נורמלי, ואתם חייבים לוודא שאין לכם כיב מדמם או דימום בקיבה. כמו כן, במקרים מסוימים זה יכול להיות גם סימן לסרטן.

אתם חשים חולשה בצד אחד של הגוף

לא מדובר ביד או רגל ספציפית שפתאום מרגישה רפויה, אלא בדברים יותר מדאיגים כמו שיתוק בצד אחד של הפנים או חוסר יכולת להזיז את הגפיים בצד ספציפי. "זה יכול להיות סימן לשבץ", אומר ד"ר קינו, "כדאי ללכת לרופא ואפילו במהירות רבה".

אתם חשים כאב חד בכתף

כל עוד לא נקעתם אותה בחדר הכושר, כדאי מאוד לגשת לרופא – "זה יכול להיות סימן להתקף לב", אומרת דוקטור ג'ניפר הייאת', רופאת פנים באוניברסיטת קולומביה. "אני תמיד ממליצה לאנשים לקחת את הסימפטומים שלהם ברצינות, בייחוד כשמדובר בכאב פתאומי שמחריף במהירות".