שינה זה דבר חשוב ועל זה כולם מסכימים, אבל בין כל המחקרים, המומחים והעצות הרפואיות שצפות אי שם באוויר, יש גם כמה מיתוסים ודעות רווחות שכדאי ורצוי להפריך, משום שהם עלולים לא רק לבלבל אלא גם להזיק ולפגוע בבריאות. במסגרת מחקר (כן, עוד אחד, אבל הפעם הוא שונה) שפורסם במגזין Sleep Health, נאספו כמה תאוריות פופולריות ברשת בנוגע לשינה, ואז השוו אותן לעצות מדעיות מוכחות. הנה מה שיצא, למרות שכבר עכשיו נספיילר - כולן התבררו כשגויות.

>> כבר עשיתם לנו לייק בפייסבוק?

1. אפשר להתמודד עם פחות מ-5 שעות שינה בלילה

ראשת הממשלה לשעבר של בריטניה, מרגרט תאצ'ר, טענה שישנה רק 4 שעות בלילה וגם קנצלרית גרמניה הנוכחית, אנגלה מרקל, ממירה שעות שינה בשעות עבודה במשרד. שתיהן, ועוד רבים אחרים, טועים ואף מזיקים לבריאות שלהם, שכן פחות מ-5 שעות בלילה זה לא בריא בשום מצב. "יש עדויות נרחבות לכך ששינה של פחות מ-5 שעות באופן ממושך מעלה את הסיכון למחלות של כלי הדם והלב, התקפי לב, שבץ, ומקטינה את תוחלת החיים באופן כללי", אומרת ד"ר רבקה רובינס. הכמות המומלצת? 7-8 שעות בלילה.

2. כוסית לילה לפני השינה מבטיחה שינה טובה

בין אם מדובר ביין, בקבוק בירה או שוט של וויסקי / ערק – הכל שטויות. "אלכוהול אולי מסייע בתהליך ההירדמות", אומרת ד"ר רובינס, "אבל הוא מפחית באופן ניכר את איכות השינה של שאר הלילה, ומפריע במיוחד לשלב ה-REM, שהוא חיוני בהתפתחות הזיכרון ויכולות הלמידה". כמו כן, אומרים החוקרים, אלכוהול הוא חומר משתן, מה שאומר שהשלפוחית שלכם תהיה מלאה יותר במהלך הלילה והשינה תופרע כדי לטפל בזה.

פיתרון מושלם (צילום: Minerva Studio, shutterstock)
מפחית באופן ניכר את איכות השינה | צילום: Minerva Studio, shutterstock

3. צפייה בטלוויזיה במיטה מסייעת להירגעות 

"הרבה פעמים, כשאנחנו צופים בטלוויזיה במיטה לפני השינה, מדובר בחדשות או בתוכניות אקטואליה", אומרת ד"ר רובינס, וזה משהו שעלול לגרום לנדודי שינה או למתחים ולחצים, בדיוק כשאנחנו אמורים להירגע. כנ"ל לגבי סדרות אימה, פעולה או מתח וכן, גם פרק של "משחקי הכס" לפני השינה היא לא בדיוק הפעילות הכי מרגיעה בעולם. בנוסף, מסכי הטלוויזיה (וגם מסכי הסמאטרפון או הטאבלט לצורך העניין) פולטים אור כחול, שעלול לעכב את יצירת הורמון השינה מלטונין בגוף.

זוג רואה טלוויזיה (צילום: shutterstock By Jelena Danilovic)
להשאיר את הטלוויזיה מחוץ לחדר השינה | צילום: shutterstock By Jelena Danilovic
עוד ב-mako בריאות:
>> הרגישה קנאק בצוואר - ואז קרה דבר נורא
>> האם קנאביס באמת עוזר לבעיות שינה?
>> אוכלים ארוחת ערב מאוחרת? אולי זה מסוכן

4. אם קשה לכם להירדם, תישארו במיטה בכל זאת

בין אם מדובר בלספור כבשים או בלזמזם שיר ערש, העצה הפופולרית לנדודי שינה היא להמשיך לנסות בכל מקרה. ד"ר רובינס טוענת שמדובר בטעות – "הסיבה היא שאנחנו מתחילים לשייך את המיטה לנדודי השינה, וזה לא עוזר. אדם ממוצע נרדם תוך כ-15 דקות, אבל אם זה לוקח לכם יותר זמן – כדאי לקום מהמיטה, לשנות אווירה ולעשות משהו מרגיע שלא דורש חשיבה, כמו למשל לקפל גרביים.

 אישה ערה במיטה (צילום: shutterstock)
מתקשים להירדם? הישארו במיטה | צילום: shutterstock

5. כפתור הנודניק עוזר להתעורר

חושבים שעוד 7 דקות של שינה יעשו את ההבדל בין יום עייף ליום רענן? אז לא. החוקרים ממליצים פשוט לקום מהמיטה ברגע שהשעון מצלצל, כי השינה שבין ה"נודניקים" היא קלה במיוחד ולא איכותית. כדאי להיחשף לכמה שיותר אור בוהק כדי להאיץ את תהליך ההתעוררות.

 6. נחירות זו תופעה טבעית ובלתי מזיקה

ובכן, לא תמיד, לפעמים מדובר בסימפטום לדום נשימתי בשינה (אפניאה), במסגרתו דפנות הגרון מצטמצמות ועלולות לגרום להפסקת הנשימה. כמו כן, אנשים נוחרים נמצאים בסיכון גדול יותר ללחץ דם גבוה, הפרעות בקצב הלב וכן הלאה. אחד מסימני האזהרה הגדולים ביותר הוא נחירות בעוצמה חזקה.