הסיטואציה הזו יכולה לקרות לכולנו: במסעדה או בבית, אנו אוכלים באלגנטיות דג סלמון או פורל, ובמהלך הלעיסה פספסנו הוצאה של עצם ובלענו אותה. מה עושים? אספנו עצות שונות מהרשת ובדקנו אותן עם ד"ר אודי דרוקר, מומחה ברפואה דחופה ורפואת המשפחה במחוז השרון של מכבי שירותי בריאות.

>> כבר עשיתם לנו לייק בפייסבוק?

להשתעל

רוב עצמות הדגים נתקעות ממש בחלק האחורי של הגרון, סביב השקדים. שיעול חזק הוא האינסטינקט הראשוני כשהגוף מזהה עצם זר ומנסה לסלק אותו מהמערכת, בדומה לחיידקים, אבק וכו'. לפעמים שיעול חזק יכול לפתור את הבעיה ולהוציא את העצם.

דבר הרופא: "בכל עצם זר שאדם לרוב שואף או בולע, שני המבנים שאליהם העצם הזר יכול לחדור הם מערכת העיכול דרך הוושט (בבליעה או בשאיפה), ומערכת הריאות דרך קנה הנשימה (בשאיפה או בבליעה). רפלקס השיעול חשוב ויש לעודד אותו. כל עוד אדם משתעל זוהי דרך טבעית של הגוף להיפטר מהעצם הזר, ולעיתים היא מספיקה. אך לעיתים כשאדם בולע חתיכת מזון והיא חונקת אותו, העצם הזר חוסם את מוצא דרכי האוויר, והרפלקס הטבעי להשתעל לא יצליח לפלוט החוצה את העצם, ואז יש צורך בהתערבות".

העצה: לשתות שמן זית

שמן זית הוא חומר סיכה טבעי, שלא יתמוסס מיד עם הרוק שלכם ומיצי העיכול כמו שקורה עם מים ושיכול להחליק את העצם מטה. נסו לבלוע ישירות כף אחת או שתיים של זמן זית, הוא יצפה בשכבה שומנית את העצם ואת הגרון ויקל עליכם לבלוע את העצם או להשתעל ולפלוט אותה החוצה.

דבר הרופא: מדובר ב"עצות סבתא". השמן אולי יחליק את העצם, אבל לא בטוח שזה מה שכדאי לעשות אחרי שנתקעת עצם של דג בגרון. בכל אופן, זו לא המלצה רשמית.  

היימליך (צילום: pixelaway, Shutterstock)
הפסקתם לנשום? אל תבזבזו זמן | צילום: pixelaway, Shutterstock

העצה: לאכול מרשמלו/בננה

זה עשוי להישמע לכם מוזר, אבל מרשמלו גדול ודביק יכול להיות בדיוק מה שאתם צריכים כדי להוציא את העצם מהגרון שלכם. כדאי ללעוס את המרשמלו מספיק על מנת לרכך אותו, ואז לבלוע אותו בבת אחת. העיסה הדביקה אמורה ללכוד את העצם ולהוריד אותה לקיבה.

בננה עשויה לעשות את אותה העבודה כמו המרשמלו. נגסו ביס גדול של בננה, והחזיקו אותו בפה לפחות דקה אחת. חתיכת הבננה תספוג קצת רוק, ואז בלעו אותה בבת אחת.

דבר הרופא: גם כאן מדובר בעצת סבתא, ולא בהמלצה שהיית מקבל מהרופא. חשוב יותר לשים לב מתי צריך לפנות לטיפול רפואי ומהם הסימנים המדאיגים.

העצה: לשתות חומץ

חומץ עשוי לסייע בשבירת עצם הדג, ולהפוך אותו רך וקל לבליעה. אפשר לדלל שתי כפות חומץ בכוס מים, או לשתות ישירות כף אחת של חומץ תפוחים, הטעם נסבל במיוחד עם מערבבים עם דבש.

דבר הרופא: "ההמלצה הזו אינה מוכרת. אם היה מדובר בחבר או בן משפחה, לא הייתי ממליץ לו לעשות זאת".

העצה: לטבול לחם במים חמימים ולבלוע אותה

טריק קלאסי המוכר לנו מהילדות שלעיתים סייע בבליעת מזון התקוע בגרון. משרים חתיכת לחם במים במשך דקה בערך, לוקחים נגיסה גדולה ובולעים אותה. חתיכת הלחם אמורה לשים משקל על עצם הדג ולדחוף אותה כלפי מטה.

דבר הרופא: אי אפשר לתת המלצה רפואית על שיטה זו. כשתקוע משהו בגרון ואוכלים לחם אפשר גם להיחנק. 

שתיית סודה

שימוש במשקאות תוססים לטיפול במזונות התקועים בגרון זו שיטה ידועה. שתיית סודה משחררת גזים, המפעילים לחץ על העצם ומסייעים לה להתפורר.

דבר הרופא: לא ידוע לי על שיטה כזו. 

עוד ב-mako בריאות:
>> להתרחק: זה המאכל שעושה לכם שחורים בפנים
>> חושבים תמיד על הגרוע מכל? אולי זאת הסיבה 
>> הפריחה המוזרה שהתגלתה כמחלה קטלנית  

מתי צריך לגשת לטיפול רפואי: 

פעמים רבות בליעת עצם של דג למערכת העיכול תוביל את העצם מהוושט לקיבה, משם למעיים ומשום החוצה. אם אדם בלע עצם של דג ומפתח הקאות מרובות, זהו סממן לחסימת מעיים, ויש לגשת לטיפול רפואי. גם הקאה דמית היא סימן שצריך לגשת לבדיקה. 

כאשר העצם תקועה עדיין בגרון, יש לשים לב אם מופיע קושי בנשימה, ריור, צרידות או כאבים עזים בגרון, נפיחות של השפתיים או רקמות רכות כמו הלשון והחי ותחושת מחנק – הסימנים האלו יכולים להצביע על תגובה אלרגית לדג עצמו או לעצם הדג, במקרים אלו יש לפנות ישירות למיון. כאשר אדם נחנק מעצם דג, יש לתת לו להשתעל, אם הוא מתחיל להתעייף והרפלקס מתחיל להיחלש, יש מקום לבצע היימליך, בתקווה שהעצם תיפלט.   

איך תוכלו להימנע מזה? 

חלק מהאנשים בעלי סיכון גבוה יותר לבלוע עצמות דגים הם אנשים עם שיניים תותבות שהמזון שהם אוכלים לא נלעס כפי שצריך והם מתקשים להרגיש עצמות בזמן הלעיסה, ילדים, ואנשים שאוכלים דגים בזמן שכרות, משום שהרפלקסים שלהם נפגעים. הקטנת הסיכון תיעשה על ידי בישול פילה במקום דג שלם, והימנעות מדגים שעלולים להיות יותר מסוכנים מאחרים כמו פורל, סלמון וקרפיון, וכן פיקוח על מי שנמצא בסיכון גבוה כמו ילדים, והוצאת העצמות טרם אכילת הדג.

>> המדריך השלם לטיפול בחנק