המנגו הוא אחד הפירות הטרופיים הפופולריים ביותר בעולם. מוצאו בצפון הודו, וקיימות עדויות כי הוא גודל שם כבר לפני יותר מ-5,000 שנה, משם הועבר לדרום מזרח אסיה, לאפריקה הטרופית וליבשת אמריקה – בעיקר לברזיל. כיום ניתן למצוא אותו בכל הארצות הטרופיות וגם בישראל כמובן. אם תהיתם לגבי סגולותיו הבריאותיות, מסתבר שיש לא מעט כאלה.


מלא בנוגדי חמצון השומרים על הבריאות הכללית

הצבע הכתום האופייני למנגו הוא תוצר של התכולה הגבוהה של נוגדי חמצון, ובהם הבטא קרוטן - חומר המוצא לוויטמין A התורם להגנת העור והעיניים, לאיכות ולדיוק הראייה, לרבות ראיית לילה. כמו כן, ויטמין זה חיוני בתהליכי הפוריות, במערכת החיסון ובהגנה על הגוף נגד חדירה של זיהומים מיקרוביאליים. נוגד חמצון נוסף, האלפא קרוטן שמכיל המנגו, נמצא יעיל במיוחד בהגנה על תאי הגוף מנזקי חמצון; ויחד הלוטאין, הלוקח חלק פעיל בתהליך הראיה, הם תורמים להגנה על העין מפגיעת קרני השמש ומעיוורון.  


מגן מפני סרטן

נוגדי החמצון שבמנגו מגינים על החומר הגנטי מפני מוטציות העלולות להוביל לתהליכים סרטניים בגוף. המנגו עשיר גם במגוון פוליפנולים נוגדי חמצון, כמו: קוורצטין, חומצה קפאית, קטצ'ין (נמצא בכמות גבוהה בתה הירוק), ופוליפנול ייחודי - מנגופרין. יחדיו אלה תורמים להגנה רחבה נגד גורמי חמצון שונים ולתרומה סינרגיסטית להגנה נגד מחלות.במחקר שנערך בתנאי מעבדה נמצא כי רכז מנגו היה יעיל כנגד תאי סרטן שונים, במיוחד כנגד תאי סרטן השד והמעי הגס. זאת אף שלפרי זה יש פחות פוליפנולים בהשוואה לפירות "צפוניים" (שגדלים באקלים קריר יותר) אחרים כמו תפוח ודובדבן. ההשפעה החיובית של המנגו על תאי הסרטן הושגה על ידי פגיעה בתהליך שכפול  והתרבות תאי הסרטן. 

מנגו מזן שלי  (צילום: יובל כהן, מועצת הצמחים)
מנגו - מכיל עולם שלם של ערכים תזונתיים | צילום: יובל כהן, מועצת הצמחים

עשיר בוויטמינים שמסייעים במניעת מחלות

המנגו עשיר גם בוויטמינים ובמינרלים: ויטמין C למשל, חשוב בייחוד בהגנה מפני נזקי חמצון, עוזר  בספיגת הברזל מהמזון ותורם לעמידות חיסונית של הגוף במצבי סטרס ונגד נזקי סביבה וזיהום. יחד עם נוגדי החמצון הנוספים, הוא תורם להגנה מפני תהליכי דלקת, מחלות לב, סוכרת ואף סרטן וגם שומר על שלמות ה- DNA. המנגו מכיל גם ויטמין B6 החיוני למטבוליזם החלבונים בגוף ולשליחים העצביים המסייעים לפעילות השוטפת של המוח ולהגנה מפני דלקות. ויטמין זה תורם גם לייצור כדוריות דם אדומות.


מקור לסיבים תזונתיים שתורמים לעיכול

המנגו משמש גם מקור טוב לסיבים תזונתיים התורמים לפעילות סדירה של מערכת העיכול, לשגשוג של החיידקים הידידותיים התורמים לתהליך העיכול, לבריאות המעי ולהגנה מפני סרטן מעי גס; כמו גם גם לבקרה על הסוכרת והכולסטרול, ולבריאות הכללית. 

אגב, בנוסף לרכיבים המגינים הנמצאים בפרי עצמו, בגרעין המנגו קיימים הטאנינים, הניחנים ביכולת לפגוע ולנטרל חלבונים שונים, ובכך למנוע, בין היתר, גם פעילות של גורמים מיקרוביאליים (וירוסים וחיידקים לדוגמה); וזו למעשה הדרך של הפרי לשמור על עצמו מפני קלקולים וזיהומים באזורים החמים בהם הוא גדל.

פרופ' ניבה שפירא, היא דיאטנית קלינית, מחקר ופיתוח, ראש החוג למדעי התזונה "המכללה האקדמית אשקלון"