מאיה היא ילדה בת 11 שנולדה עם מום מולד באוזן המכונה מיקרוטיה. בעקבותיו, לא התפתחו אצלה האפרכסת ותעלת השמיעה החיצונית ואוזן תיכונה כתוצאה מכך, נוצר פגם אסתטי משמעותי וליקוי שמיעתי. לאחרונה היא הגיעה עם הוריה מאילת, כדי לעבור ניתוח משולב במרכז שניידר לרפואת ילדים, שבמהלכו מומחה לפלסטיקה תיקן את האפרכסת ובמקביל - מומחי אף אוזן גרון השתילו מכשיר ייחודי שמיועד לשיפור השמיעה. ד"ר אסף אולשינקה, כירורג פלסטי בכיר ומנהל השירות לניתוחי פנים וגולגולת בילדים, מספר כי מדובר בפרוצדורה ייחודית המאפשרת שיפור ניכר באיכות החיים הן מבחינה אסתטית והן מבחינה תפקודית. "אפשר לבצע את ההליך כבר מגיל 5 וכל שלבי הניתוח מבוצעים בשלב אחד.  השיטה היא ייחודית, במסגרתה משתמשים בחומר מלאכותי (MEDPOR) העטוף ברקמה עצמית לצורך שיחזור האפרכסת".

ד"ר דוד אולנובסקי, רופא בכיר ביחידה לאף אוזן גרון במרכז שניידר ומנהל יחידת האוזניים, שביצע את השתלת השתל, יחד עם ד"ר הוניגמן, רופא בכיר ביחידת אא"ג, מסביר כי מדובר במכשיר להולכת עצם המאפשר למטופלת לשמוע באותה האוזן. "ההשתלה עצמה מבוצעת ממש בזמן הניתוח עצמו, כאשר הפלסטיקאים מבצעים את שיחזור האפרכסת. באותו המעמד, מומחי האף אוזן גרון משתילים מכשיר שלמעשה מעביר את גל הקול ישירות לעצמות הגולגולת, וכך בעצם  כלי הקול עוקפים את מערכת האוזן התיכונה ומגיעים לאוזן הפנימית דרך עצמות הגולגולת. הפרוצדורה מאפשרת שמיעה יחסית תקינה באותה האוזן, אף שבאופן טכני היא עדיין נותרת חסומה".

 ד"ר אולשינקה בודק את מאיה (צילום: שניידר)
ד"ר אולשינקה בודק את מאיה | צילום: שניידר

לדבריו, הפעם בוצעה ההשתלה בעזרת מכשיר חדשני ומשופר. "שנים רבות אנחנו מבצעים ניתוחים של מכשירים בהולכת עצם ובשנים האחרונות משולבים לשחזור אפרכסת, אבל הפעם שילבנו באותו ניתוח מכשיר חדש (OSIA) שהושתל לאחרונה רק במבוגרים. היתרון שלו נובע מכך שמדובר במכשיר הולכת עצם אקטיבי במנגנון פיזואלקטרי שאיכות הצליל שלו טובה יותר בספקטרום רחב יותר של תדרים. בנוסף, המעבד החיצוני שלו עדין ואלגנטי יותר".

אלונה, אמא של מאיה, מספרת: "מאוד חששנו מהניתוח ולשמחתי התוצאה החיצונית היא מעבר לכל הציפיות. הניתוח שיפר גם משמעותית את איכות השמיעה. במהלך כל הטיפול דיברו למאיה בגובה העיניים וממשיכים להתעדכן במצבה".