ככל שאנחנו חיים יותר, אנחנו לומדים להכיר את הגוף שלנו בצורה טובה יותר - מה משמעות המיגרנה הזו באמצע היום, מה אסור לנו לאכול לפני השינה, איך הכי כדאי להרים מזוודה ומה בדיוק עשינו כדי לגרום לשריר הזה להתכווץ. אבל לפעמים הגוף שלנו פשוט עושה דברים על דעת עצמו, ומפיק צלילים מוזרים או תופעות לא רצוניות שקשה לנו להסביר אפילו לעצמנו. הנה הסברים לכמה דברים טבעיים לחלוטין שקורים מתחת למכסה המנוע של כולנו, ומתי הם צריכים להדאיג אותנו.

>> כבר עשיתם לנו לייק בפייסבוק?

אף שורק

שריקות וצפצופים בזמן הנשימה הן בדרך כלל סימן שנתיב הנשימה שלנו חסום על ידי משהו, בין אם על ידי ליחה או נזלת שהתייבשה וחוסמת את מעברי הנשימה. אם אתם חולים או מקוררים וזה ממש מפריע לכם, השתמשו בתרופות שמקלות על גודש באף או תרופות נגד אלרגיה.

מתי לדאוג: אם סבלתם בעבר מבעיות חמורות יותר בדרכי הנשימה, שנבעו כתוצאה מאף שבור, למשל. במקרה כזה כדאי להתייעץ עם רופא.

התעטשויות

הסיבות לאפצ'י שלנו יכולות להיות רבות ומגוונות, החל מווירוס ועד סביבה מאובקת מדי או אורות בהירים מדי, שיכולים לגרום לתגובה רפלקסיבית שנוצרת במוח ומגיעה לסרעפת. הווליום והעוצמה של ההתעטשות נקבעת על ידי גודל הריאות שלכם, אורך קנה הנשימה ואפילו חוזקם של השרירים בבטן.

מתי לדאוג: התעטשויות כרוניות רבות מדי, שיכולות להעיד על התקף אלרגי.

עיטוש (צילום: אימג'בנק / Thinkstock)
סחתיין על הקוביות | צילום: אימג'בנק / Thinkstock

רעשים בתוך האזניים

הצלילים האלה של ה"ווש" שאתם שומעים מדי פעם כשאתם שוכבים על כרית הם למעשה זרימה של דם מאבי העורקים לוורידי הצוואר, והם נורמלים לגמרי. זה אמנם מבהיל במיוחד כשזה קורה בלילה, אבל הסיבה שאתם שומעים אותם היא פשוט כי הכל מסביב שקט מדי.

מתי לדאוג: אם אתם שומעים אותם 24 שעות ביממה, ייתכן ומדובר בזיהום או באלרגיה בחלק שמחבר בין האף והגרון לאמצע האוזן, ובמקרה זה גם השמיעה שלכם תהפוך להיות עמומה. תרופות להקלת גודש או אנטיביוטיקה יכולות לטפל במצב הזה. יחד עם זאת, אם השמיעה שלכם תקינה ואתם עדיין מבחינים ברעשים האלה, כדאי לראות רופא.

צפצופים באזניים

כולנו מכירים את זה - חזרנו ממסיבה או מחתונה שבה הייתה מוזיקה רועשת במיוחד, וכשאנחנו הולכים לישון אנחנו ממשיכים לשמוע צלילים חדים באוזן. מדובר במצב מוכר שבו למעשה נהרסים תאי שיער באוזן הפנימית שתפקידם לתרגם גלי קול לאותות אלקטרוניים, וכתוצאה מזה הם שולחים את האותות הללו למוח למרות שאין שום סאונד בסביבה.

מתי לדאוג: אם זה נמשך יותר מיומיים רצופים, ומלווה בכאב או בוורטיגו.

עוד ב-mako בריאות:
נמאס מגלולות? תתחילו לטעום את ההפרשות שלכן
האם ניתן לעצור את אחד מסוגי הסרטן הקטלניים ביותר?
כמה קלוריות שורפים באימון מטקות? מדריך כושר לקיץ

גרעפסים

הרעש הזה שילדים כל כך מתלהבים ממנו נוצר למעשה על ידי אוויר ש"בורח" מהקיבה, ככל הנראה בגלל שבלענו אותו בטעות. אפשר להימנע מהם על ידי לא לדבר בזמן שהפה שלנו מלא, לאכול לאט יותר ולוותר על משקאות מוגזים.

מתי לדאוג: אם הגרעפסים מלווים בכאבים בחזה או תחושת צריבה בגרון, ייתכן ומדובר בסימפטומים למחלה במעיים.

שיהוקים

שיהוקים נוצרים כתוצאה מעיוות בסרעפת, שגורם לכך שהנשימה שלנו נעצרת באופן פתאומי בסדק הקול, שהוא חלק מבית הקול בגרון. הסרעפת למעשה נשלטת על ידי עצבים שמגורים על ידי התרגשות, מתח, נפיחות בקיבה אחרי ארוחה גדולה או אפילו תרופות מסוימות. בדרך כלל קל להיפטר משיהוקים על ידי עצירת הנשימה, משום שהצטברות של פחמן דו חמצי בריאות עשויה להרגיע את הסרעפת. גם שתיית מים יכולה לעזור.

מתי לדאוג: אם אתם משהקים במשך יותר מ-48 שעות, ייתכן ומערכת העצבים שלכם לא תקינה.

רעשים בבטן

כמו במקרה של הגרעפסים, מדובר באוויר תועה שנע בתוך המעיים, לפעמים אפילו בנוזלים, וכאשר הם נתקלים בשרירים הפנימיים הם יוצרים צלילים מוזרים. אם הבטן שלכם ריקה, מדובר ככל הנראה בניקיון כללי של שאריות במעיים, שלפעמים נגרם כתוצאה מרעב - המוח שולח אותות למעיים שמסוגלים לגרום להם לנקות את עצמם.

מתי לדאוג: אם הצלילים שמופקים הם חדים או גבוהים במיוחד, ומלווים בכאבים, התכווציויות או בחילה, ייתכן ומדובר בהפרעה במערכת העיכול.

כאב בטן (צילום: אימג'בנק / Thinkstock)
כולה נקיון פסח בבטן | צילום: אימג'בנק / Thinkstock

פלוצים

מדובר בדרך כלל בסימן קולני במיוחד לכך שאתם מעכלים מזונות עתירים בסיבים, כמו למשל שעועית או ירקות. מהגזים שנוצרים כתוצאה מתהליך הזה, שהם בדרך כלל מתאן, ניטרוגן והידרוגן, נפטר הגוף דרך פי הטבעת. יחד עם זאת, זה לא אומר שכדאי לאכול פחות סיבים, שכן הם יכולים גם להפחית את הכולסטרול בגוף ולשפר את תהליכי העיכול לטווח הארוך. צריך פשוט לתת לגוף שלכם להתרגל אליהם.

מתי לדאוג: נפיחות שמלוות בכאבים או בשלשולים אחרי צריכה של מוצרי חלב עשויים להצביע על רגישות ללקטוז שכדאי לבדוק. כמו כן, אם אתם משחררים גזים מיד לאחר שאתם שותים משקאות מוגזים או מיצי פירות, ייתכן ואתם סובלים מהפרעה במערכת העיכול שגורמת לאי ספיגה של פרוקטוז, שמיוצר בעקבות צריכה של סוכר. נסו לא לאכול את המזונות הללו למשך שבוע-שבועיים ולראות אם יש שיפור במצב. 

רעשים מהנרתיק

לא להיבהל - מדובר בסך הכל באוויר שנכלא בתוך הווגינה, ככל הנראה במהלך קיום יחסי מין, אשר משתחרר בבת אחת החוצה ברגע שהשטח פנוי. זה נשמע מוזר, אבל תרגילים לחיזוק אגן הירכיים עשויים למנוע מהאוויר להיכנס לשם מלכתחילה.

מתי לדאוג: כשמתחילים להבחין בריח חריף או בשאריות של צואה בווגינה, הגיע הזמן להתקשר לגיניקולוג.

קנאקים וחריקות במפרקים

אין פה שום דבר לא בריא: המפרקים שלנו בדרך כלל מחוברים על ידי נוזל, וכאשר אנחנו משנים את החיבור ביניהם בצורה פתאומית, כמו למשל על ידי התכופפות או עמידה, הלחץ עליהם משתנה והנוזל עשוי ליצור מעין בועות קטנות ש"מתפוצצות". נהוג לקרוא לרעשים האלה "קנאקים".

מתי לדאוג: אם הרעשים הללו מלווים בכאב, התכווצות או חוסר יציבות. כמו כן, אם אתם מבחינים ברעשים של חריקות או שחיקות, ייתכן ומדובר בתסמינים של אוסטאופורוזיס או שחיקה של הסחוס. פיזיותרפיה ותרופות עשויים להקל על המצב.

קנאקים בצוואר (צילום: אימג'בנק / Thinkstock)
הכל בגלל הבועות | צילום: אימג'בנק / Thinkstock

חרחורים ושריקות בזמן השינה

הרעשים הללו מופקים בדרך כלל על ידי הפרעה או זיהום כלשהוא בקנה הנשימה, כתוצאה ממחלה זמנית או כרונית. הם מתרחשים כאשר האוויר שאנחנו נושמים מגיע לאזור הקנה ונתקל באזור הדלקתי, ולעיתים אף יוצר התקפי שיעול בלתי נשלטים. בדרך כלל התופעות הללו מתרחשות גם בלילה, ומלוות בנחירות או שריקות בזמן השינה.

מתי לדאוג: כשאי אפשר פיזית לנשום, או כשהשיעול יוצר עוויתות והתכווציות.

>> ניתוח לשינוי מין: מה באמת קורה שם?