טטאינה סבלינה, בת 66 מעכו, התמודדה עם מחלת פרקינסון במצב מתקדם ונאלצה להתנייד באמצעות כיסא גלגלים. לפני מספר שנים, עוד כשחיה ברוסיה, עברה השתלת קוצב מוחי (DBS) לטיפול בפרקינסון. לפני תשעה חודשים, היא הגיעה לרמב"ם, עם זיהום חמור באזור ההשתלה שהסתבכה, וטופלה באנטיביוטיקה ובתרופות נוספות.    

ד"ר ליאור לב טוב, נוירוכירורג בכיר ואחראי על תחום נוירוכירורגיה התפקודית ברמב"ם שטיפל בה, מספר על הדילמה שעמדה בפני הצוות הרפואי: "מצד אחד, הקוצב הוא זה שגרם לזיהום וסיכן את בריאותה, מצד שני, היא הייתה תלויה בו לשם ביצוע פעולות. ידענו שאם נחליף את הקוצב הישן בחדש, נאלץ לחזור על ההליך בשלב מסוים, מה שעלול לגרום לזיהום כרוני מסכן חיים".

בהיעדר תגובה לטיפול התרופתי, האפשרויות שעמדו לרשות הצוות היו מאוד מוגבלות, ובסופו של דבר, החליטו המומחים ברמב"ם לבחור בפתרון קיצוני שלא בוצע מעולם בעולם -  הם הוציאו את הקוצב ממוחה של טטאינה לפרק זמן מוגבל של מספר חודשים על מנת לאפשר לאזור להתאושש, ובזמן הזה ניסו להשתלט על התהליך הזיהומי. היות שהייתה תלויה במכשור, היא הפכה סיעודית ועברה להתגורר בדיור מוגן.  

רק כשמצבה אפשר המשך טיפול, היא שבה לרמב"ם, כדי לבצע את הליך המכונה FUS  -  צריבה במוח על ידי גלי אולטראסאונד ממוקדים תחת ניטור MRI, שאמור היה לשמש תחליף לקוצב שהוצא ולטפל בתסמיני מחלת הפרקינסון שמהם סבלה. ברמב"ם מסבירים כי מדובר בהליך פורץ דרך, שעד כה בוצע רק במספר בודד של מרכזים בעולם וכעת מבוצע בפעם הראשונה בישראל. במהלכו, ביצע ד"ר לב טוב צריבה בחמישה מוקדים שונים במוחה של טטאינה, כדי להשתלט על נוקשות, איטיות ורעד.

ד"ר ליאור לב טוב (משמאל) בטיפול Fus - focused ultrasound של טטאינה (צילום: רמב"ם)
ד"ר ליאור לב טוב (משמאל) בטיפול Fus - focused ultrasound של טטאינה | צילום: רמב"ם

"זה לא להאמין", אומרת אחות במחלקה שטיפלה בטטאינה, "זה פשוט כמו נס. רק לפני כמה ימים היא ישבה בכיסא גלגלים והייתה צריכה עזרה כמעט בכל פעולה ועכשיו היא מתנהלת רגיל, כאילו כל זה לא היה ולא קרה".

את המיומנות רכש ד"ר לב טוב בזמן שעבר התמחות במחלקה הנוירוכירורגית בסטנפורד במשך מספר שנים, וכעת הוא אומר: "טטאינה הפכה להיות חולת הפרקינסון הראשונה בעולם שעברה הליך של צריבה ב- FUS אחרי שכבר בוצעה בה השתלת קוצב מוח. הטכנולוגיה שקיימת כיום מאפשרת לנו לחשוב על פתרונות מחוץ לקופסה עבור מטופלים שבעבר היו נאלצים לחיות עם איכות חיים ירודה. בהחלט מרגש לראות אותה עוברת ממצב של קושי עצום בתפקוד, למצב שבו היא מתנהלת כמעט באופן רגיל".

גם טטיאנה בעצמה מתקשה להאמין  שכך הסתיים ההליך: "אני כל כך שמחה. אי אפשר להשוות את המצב הנוכחי שלי למצב הקודם שבו הייתי".

ניתוח מוח ללא סכין

ההליך הרפואי החדשני שעברה טטאינה מאפשר למטופלים הסובלים מבעיות תנועה לזכות באיכות חיים משופרת ביותר בתוך שעות ספורות, ללא צורך בפעולה פולשנית במוח. הטיפול ברעד ראשוני או רעד פרקינסוני בעזרת אולטרסאונד (FUS), פותח בישראל כבר לפני מספר שנים והוכנס לשימוש ברמב"ם דרך סל התרופות בשנת 2013. מדובר בהליך לא פולשני, מונחה MRI, אשר עושה שימוש בטכנולוגיה מתקדמת – קסדה הכוללת יותר מאלף משדרי אולטרסאונד המאפשרים צריבת אזורים מסוימים במוח, ללא קידוח או פתיחה של הגולגולת, וללא שימוש בסכין מנתחים. בתום הטיפול, שאורך מספר שעות, נצפה שיפור משמעותי עד היעלמות מיידית של הרעד. לאחרונה נבחר רמב"ם להיות המרכז הראשון בעולם שמוביל את הדור החדש של מכשיר ה-FUS (EXABLATE PRIME), המהווה קרש קפיצה משמעותי באיכות ובטיחות הטיפול.

כעת הטיפול בטטאינה באמצעות ה-FUS, אף מאפשר לבחון את הטיפול במחלות חדשות ובמצבים שבהם לא הוצע הטיפול בעבר. "כיום חולים עם מחלת פרקינסון מתקדמת עוברים ניתוחי מוח פולשניים", מסבירה ד"ר אילנה שלזינגר, מנהלת המכון להפרעות תנועה ופרקינסון ורופאה בכירה במחלקת נוירולוגיה ברמב"ם, "כפי שראינו במקרה הזה, התהליך המוכר עלול להיות כרוך בסיבוכים קשים. הטיפול החדשני לא רק מפחית את הרעד, אלא גם מטפל בכל התסמינים של מחלת הפרקינסון, באופן שאינו פולשני. אין קדיחות בגולגולת. אין סיכון לדימום. אין סיכוי לזיהום. במקום ניתוח של שעות רבות, מדובר בניתוח שלוקח בין שעה לשעתיים. אנו עדים למהפך בטיפול בפרקינסון. זו בשורה אדירה למטופלים בארץ ובעולם".