לא משנה אם אתם חברים הכי טובים או לא יכולים להיות באותו החדר ביחד בלי לריב, אין ספק שיש לכם קשר עמוק ומיוחד עם האחים שלכם. חברים באים והולכים, אך האחים שלכם תמיד ישארו איתכם. מחקר שנעשה בנושא מצא כי עד גיל 11, ילדים מבלים לפחות שליש מזמנם עם אחיהם, לכן, ההשפעה שיש להם על האדם שתהפכו להיות היא עצומה. הנה 6 דרכים בהן זה קורה:

>> כבר עשיתם לנו לייק בפייסבוק?

1. משפיעים על המשקל

זה ידוע שהשמנת יתר יכולה להיות גנטית, אך מחקר שנעשה בשנת 2014 קובע כי הקשר הגנטי בין אחים חשוב מאוד כשזה מגיע להשמנה. חוקרים מאוניברסיטת סטנפורד גילו כי במשפחות בהן האח הכי גדול סובל מהשמנת יתר, לאחים הקטנים יש סיכוי גדול פי 5 להיות אוביס בעצמם. הסיבה לכך, לדעת החוקרים, היא שאחים קטנים נוטים לקחת דוגמה מאחיהם הגדולים בבחירות התזונתיות שלהם.

גם לפער בין הגילאים יש השפעה על כך. במחקר שהתפרסם בכתב העת לרפואת ילדים נמצא כי ילדים שיש להם אחים קטנים לפני שהם מגיעים לכיתה א', נמצאים בפחות סיכון להיות אוביס. מחברת המחקר, ד"ר ג'ולי לומנג, טוענת שהסיבה לכך היא שהאחים האלה נוטים להיות יותר פעילים גופנית.

2. משפיעים על האישיות

סדר הלידה משחק תפקיד חשוב בקביעת האישיות, כולם יודעים של"ילדי סנדביץ'" יש אישיות מסוימת ואחים בכורים נוטים להיות מנהיגים. אך כנראה שמדובר במיתוסים, משום שמחקרים בנושא לא הצליחו לבסס תכונות אישיות ברורות לפי סדר הלידה. עם זאת, כולנו יכולים לדבר מניסיון ולהעיד על כך שהיחסים עם האחים שלנו עיצבו את האישיות שלנו.

מה שכן מצאו מחברי מחקר משנת 2007 היא נטייה של אחים להתבדל אחד מהשני. "אחים רבים נוטים להתמקד בפעילויות שונות ולפתח זהות יחודית משל עצמם במשפחה", נכתב במחקר. "למשל, אם האחות הגדולה טובה יותר בספורט, יכול להיות שהאח הקטן יתמקד דווקא בהישגים בלימודים".

עוד ב-mako בריאות:
>> יש לכם חוסר בויטמין D? ככה תפתרו את הבעיה
>> מחיר היופי: קיבלה שבץ בביקור במספרה
>> חצ'קונים: מה ההבדל בין אקנה לבין שערה כלואה?

3. הם המורים הראשונים שלכם

אחים יכולים ללמד אחד את השני הרבה דברים, בעיקר בתחום החברתי. "אחים מספקים אימון יומיומי בהבנת החשיבה של האחר", אומר ד"ר ג'ונתן כספי בספרו "התפתחות האחים". קשר חזק בין אחים יאפשר לילדים להתחבר בקלות לאחרים, ואם יש לכם אחים מהמין השני, זה יעזור לכם לתקשר עם אנשים מהמין השני וליצור זוגיות. בנוסף, מחקר משנת 2014 שנעשה על 385 ילדי גן חובה מצא כי לילדים שהיו אחים גדולים היה אוצר מילים עשיר יותר לגילם.

אחים (צילום: altanaka, Shutterstock)
אחים מהמין השני יעזרו לכם בזוגיות | צילום: altanaka, Shutterstock

4. הם יכולים למנוע את הגירושין שלכם

במחקר שנעשה באוניברסיטת אוהיו בארה"ב נאספו נתונים על 57,000 אמריקנים למשך 40 שנים. מהנתונים נמצא כי ככל שיש לאדם יותר אחים, כך הסיכויים שלו להתגרש יורדים. כל אח מוריד את הסיכוי ב-2 אחוזים. "כשיש לכם יותר אחים, המשמעות היא יותר התמודדות עם אחרים, מה שמספק יותר יכולת להתמודדות עם בעיות בזמן נישואין", אומרת אחת ממחברות המחקר, דונה בוביט, למגזין טיים.

5. הם מעלים את הסיכון לדיכאון

יריבות בין אחים היא עניין ידוע, אחים נוהגים לריב מדי פעם וזה נורמלי לחלוטין, אך לפעמים יש לריבים האלה השלכות רפואיות של ממש. במחקר שנעשה בשנת 2012 באוניברסיטת מיזורי, נמצא כי אחים שנטו להתווכח על ענייני שוויון וצדק ביניהם נמצאים בסיכון גדול יותר לדיכאון. לעומת זאת, אחים שנטו להתווכח יותר על ענייני מרחב אישי היו בסכנה גדולה יותר לסבול מחרדה. על אף שהמחקר הזה התמקד בילדים בין הגילאים 12-15, יש גם מחקרים שטוענים שההשפעה הזאת ממשיכה גם בגילאים מבוגרים יותר.

אחד מהמחקרים בנושא מצא כי ויכוחים בילדות יכולים לגרום לדיכאון אפילו בגיל 50. המחקר נעשה על 229 נבדקים לאורך תקופה של 30 שנים מגיל 20 עד 50. הנבדקים הגדירו את מידת הקרבה עם אחיהם, ומצבם הנפשי היה תקין בתחילת המחקר. בסוף התקופה התגלה כי אנשים שהגדירו את מערכת היחסים שלהם עם אחיהם כמרוחקת והרסנית היו יותר בדיכאון.

6. אבל הם גם משמחים אותנו

יחסים עם אחים יכולים להיות קשים לפעמים, אבל יש להם את נקודות האור שלהם. בסופו של דבר, יש לכם חבר שנמצא איתכם בבית כל הזמן, ויחסים לא טעונים איתו זה הדבר הכי טוב בשבילכם. אחים משמשים כמערכת תמיכה מגיל צעיר, הם מפיגים את הבדידות ומעלים את הביטחון שלכם. ככל שמתבגרים, היחסים האלה יכולים לעזור לכם לנווט בין אירועי החיים הקשים. במחקר שוודי שנעשה על בני 80, נמצא כי אלו שהיו להם יחסים טובים ותומכים עם אחיהם היו מסופקים יותר מהחיים. תפסיקו להתווכח, תסלחו אחד לשני ותתמכו זה בזה, זה יעשה אתכם מאושרים.

>> לא חבל? 5 הטעויות שאתם עושים לאחר האימון