מאז החלטת משרד הבריאות במרץ האחרון לצמצם את מכירת תרופת הסוכרת, אוזמפיק, לחולי סוכרת חדשים,  יש מלאי מוגבל של התרופה בישראל. כאמור, התרופה הפכה בעולם ובארץ ללהיט בקרב אנשים שמעוניינים לרזות - מה שמביא לשוק שחור עצום רחב היקפים. לטענת רופאים המטפלים בסוכרת, המחסור נובע בעיקר משימוש של התרופה לצרכי הרזיה.

"אוזמפיק זו תרופה שמיועדת לחולי סוכרת בכל שלב של המחלה. בדרך כלל נותנים אותה לפחות אחרי ניסיון של תרופות פומיות או כדורים. נותנים בד"כ כקו ראשון גלוקומין", מסביר ד״ר אלכס גורשטיין רכז סוכרת, מחוז מרכז כללית. "אחרי 3 חודשים אם רואים שהמטופל לא מאוזן ושוקלים הוספה של זריקת אוזמפיק או תרופות נוספות מאותה משפחה שנקראות טרוליסיטי וויקטוזה. יתרונה של האוזמפיק נובע מכך שהיא יעילה מאוד באיזון סוכרת, מורידה במשקל ומפחיתה את הסיכון למחלות לב וכלי דם וביטויים של טרשת עורקים".
"בזמן האחרון קשה מאוד להשיג אותה כי יש מחסור גדול. לא מעט אנשים משתמשים בה לא לפי הרישום וקונים אותה בשוק השחור, שם זה לא חקי ואי אפשר לדעת באילו תנאים נשמרת התרופה. רבים לוקחים אותה לירידה במשקל ולא לסוכרת".

ש', חולת סוכרת: "בהחלט מורגש מחסור. אני חברת כללית ועם מרשם אני כן מקבלת את התרופה אבל תלוי באיזה סניפים. מי שיש לו מרשם מסודר, לרוב מקבל. יש מחסור אבל מביאים מלאי כמה פעמים בחודש בכללית לסוכרתיים, ואם לא אז לוקחים תרופה חליפית וזה מצער מאוד שבגלל אלה שרוצים לרדת במשקל לא נשארת תרופה לחולי סוכרת שצריכים אותה".

 

הקלות הבלתי נסבלת של הסחר בתרופות מרשם

"יש לי מזרק אחרון ב 1600 ₪, את רוצה או לא?", כך כתבה ל-mako בריאות א' כשביקשנו לדעת איפה משיגים את תרופת האוזמפיק המיועדת בישראל אך ורק לחולי סוכרת, כחלק מתחקיר על השוק השחור העצום לתרופה בישראל.
א' המשיכה: "היי יש לך סוכרת?, אם לא וזה להרזיה יש לי אוזמפיק - זה הכי טוב אבל הכי יקר, את יכולה להשתמש גם בסקסנדה, היא עולה 400 שח למזרק. כל מזרק מספיק לחודש.  אני ירדתי 50 קילו עם הסקסנדה דווקא. התחלתי עם אוזמפיק, ירדתי 4 ק"ג בחודש וחצי לעומת 8 בחודש וקצת מהסקסנדה".
זו שיחה שמתנהלת בפייסבוק. גם בטלגרם ובאמצעים דיגיטליים אחרים, שם מתנהל שוק ער מאוד. שוק של תרופות הרזיה כשהאוזמפיק מככבת במקום הראשון ואחריה סקסנדה, וויגובי ותרופות הרזייה נוספות.

קונים בשוק מחנה יהודה, ספטמבר 2022 (צילום: Gil Cohen Magen, AFP via Getty Images)
השוק השחור פורח | צילום: Gil Cohen Magen, AFP via Getty Images

נתוניי הסוכרת בישראל

כיום בישראל ישנם כ- 600,000 חולי סוכרת פעילים ועוד כ 300,000 חולים סוכרת 'סמויה'. כמעט 10% מהאוכלוסייה הבוגרת בישראל כיום סובלים מסוכרת שפעמים רבות מגיעה יחד עם עלייה גדולה במשקל. אבל בישראל יש עוד עשרות אלפי אנשים סובלים מהשמנת יתר ללא מחלת הסוכרת.

כולנו זוכרים את הציוץ של המיליארדר אילון מאסק על האוזמפיק לפני כמה חודשים: "ירדתי במשקל רק עם אוזמפיק", מה שהקפיץ את מכירות התרופה. אלפי נשים וגברים בארץ ובעולם מכורים לאוזמפיק. התרופה שהפכה לטרנד הכי חם של כוכבי הוליווד כמו צ'לסי הנדלר, קלואי קרדשיאן ועוד, כבר מזמן הפכה לנמכרת והכי מצליחה בתחום הירידה במשקל.

אפרת (שם בדוי) ממרכז הארץ, בת 56: "אני משתמשת בתרופה כשנה. קיבלתי אותה כי הייתי חולה בסוכרת. כשהתחלתי לקחת את התרופה הייתי בשלבים הראשונים של הסכרת, אבל אני ממשפחה של סוכרתיים זה גנטי אצלינו ופחדתי שזה יחמיר. רופאת המשפחה נתנה לי בהתחלה גלוקומין וזה לא עזר לי ולא הוריד את הסוכר ואז התחלתי עם האוזמפיק.
חוץ מהסוכרת שקלתי 100 ק"ג ורציתי לרדת במשקל. שמעתי על התרופה מפרסומים, מחברים. ניסיתי לעשות דיאטה בליווי של דיאטנית וירדתי רק 800 גרם. לעומת זאת בארבעה חודשים עם האוזמפיק ירדתי 38 ק"ג ב-8 חודשים.

"בהתחלה היו לי תופעות לוואי כמו בחילות וכאבי בטן אבל בגלל זה הורדתי מינונים ותופעות הלוואי הפסיקו לאחרונה אני מורידה לאט לאט כדי לנסות לראות איך הגוף מגיב לזה, צריך ממש לגמול את הגוף מזה".


למה בארץ היא לא מאושרת לירידה במשקל בעצם?
ד"ר גורשטיין: "כך החליטה החברה המייצרת אותה. בעצם, הוויגובי היא תרופה זהה (המכילה את אותו חומר פעיל) שהחברה היצרנית מיתגה אותה עבור ירידה במשקל. בישראל משום מה תרופת הוויגובי לא מאושרת לעומת העולם. אם היא הייתה מאושרת כאן, לא היו צריכים לרכוש את האוזמפיק בשוק השחור".  

במגזין האמריקאי NEWS פורסמו לאחרונה עדויות של אנשים המשתמשים בתרופה המתארים תופעות לוואי קשות מאוד כמו הקאות, עייפות, כאבי ראש, אי נוחות בבטן ואפילו עילפון. "במשך החודשיים שקארי יזיד לקחה את אוזמפיק, התרופה עבדה כמתוכנן. ליזיד יש סוכרת מסוג 2 והזריקה השבועית הורידה את רמות הסוכר בדמה. אבל זה גם הביא לתופעות לוואי שלדבריה הן בלתי נסבלות, כולל הקאות, עייפות, כאבי ראש והתכווצויות בטן. היא מספרת שחמישה שבועות לאחר נטילת התרופה, היא מצאה את עצמה לא מסוגלת לזוז מרצפת האמבטיה. 'הקאתי כל כך הרבה שלא היה לי כוח לקום ושכבתי. לא יכולתי אפילו להרים את הראש להקיא. זה היה כל כך נורא'".

ד"ר גורשטיין: "תופעות הלוואי של האוזמפיק הן בעיקר במערכת העיכול, אי נוחות בבטן, שלשולים לעיתים רחוקות דלקת בלבלב או התקף הקאות קשה על כדי חולשה".
לאחרונה דובר גם על הרזיה קיצונית שגורמת גם להזדקנות מואצת של העור,  ולמרות הכול אלפי נשים וגברים בעולם ממשיכים להשתמש באוזמפיק והיא התרופה הנמכרת ביותר לירידה במשקל.

כאבי בטן (צילום: goffkein.pro, shutterstock)
המשתמשים בתרופה מתארים תופעות לוואי קשות מאוד כמו: הקאות, עייפות, כאבי ראש וכאבי בטן | צילום: goffkein.pro, shutterstock

תגובת משרד הבריאות: "משרד הבריאות קורא לציבור לרכוש תרופות רק במקומות המאושרים לכך כדוגמת בתי מרקחת ורשתות הפארם, ולהימנע מקנייה תרופות דרך רשתות חברתיות ואתרי אינטרנט לא מוכרים.

התרופה אוזמפיק רשומה בישראל לטיפול במטופלים מעל גיל 18 החולים בסוכרת סוג 2, וניתן לקבלה אך ורק על ידי מרשם רופא. אוזמפיק ניתנת בנוסף לתרופות אחרות לטיפול בסוכרת או כאשר טיפול במטפורמין (תרופה נוספת לסוכרת) אינו מתאים למטופל בעקבות אי סבילות או התוויות נגד לשימוש למטופורמין. אם קיים צורך חיוני בהתוויה זו שאינה רשומה בישראל, ניתן לספק את התרופה מחוץ להתוויה הרשומה במסגרת תקנה 29, וזאת לאחר שמוצו כל הטיפולים השונים לטובת ירידה במשקל.
בעל רישום של תכשירים אחראי על-פי הוראות החוק לקיום אספקה סדירה ושוטפת של תכשיר. מטרת הוראה זו להבטיח את התכשירים הנדרשים למטופלים והבטחת הרצף הטיפולי התרופתי.
בעל הרישום פועל להעברת מידע מקצועי לרופאים ומשכך חובתו להתריע בפניהם בזמן על מחסור צפוי כדי שיתאימו את הטיפול התרופתי למטופלים. בימים אלו חברת נובונורדיסק הודיעה על חזרת המלאי הנדרש".

תגובת משטרת ישראל: "ככל שמתקבל דיווח או תלונה על קיומה של עבירה פלילית, אלה נבדקים ביסודיות ובמקצועיות.
כל היודע על קיומה של עבירה, מוזמן להתלונן במשטרה. משטרת ישראל מזהירה את הציבור מרכישת תרופות בניגוד להוראות משרד הבריאות, אשר עלולה לסכן את חיי המשתמש".