פירות וירקות הם חלק חשוב בכל תפריט תזונה מאוזן: הם מכילים שפע של ויטמינים, מינרליים ונוגדי חמצון שחיוניים לבריאות. ובעיקר עכשיו, בשיא החום – תנו לנו קערת סלט עם רוטב רענן ואנחנו מסודרים. אבל איפה הכי טוב לקנות אותם והאם מראה עיניים הוא בהכרח הכלי העיקרי שבעזרתו כדאי לנו לבחור את הסחורה שלנו?

את השאלה הזאת העלינו בפני ד"ר רוברטו דלה רוקה, וטרינר ומומחה לבטיחות מזון, שהסביר כי מראה הירק או הפרי לא בהכרח מעיד על טיבו: "אנשים טועים לחשוב שפרי גדול ויפה הוא בהכרח בריא או איכותי יותר, אבל בפועל זה לא תמיד נכון. לשם הדוגמה, בטבע יש פטריות יפהפיות, אבל ביס אחד מהן יכול לגרום להרעלה ואפילו למוות".

"כל מי שמטייל מדי פעם בשוק הכרמל יכול להבחין בירקנים שמרססים את הפירות שלהם במים כדי לשמור על המראה הטרי שלהם, ואכן סביר להניח שאצל הירקן תמצאו סחורה שנראית טוב יותר, בעוד שבסופר זה בדרך כלל לא עסק פרטי, ולכן פחות שמים דגש על העניין. אגב, בעניין זה ראוי לציין שברוב המדינות המתוקנות בעולם אסור ללקוחות לגעת בסחורה ללא שימוש בכפפות, וזה בהחלט מסייע לשמור עליה מפני זיהומים ופגיעות. כידוע, בארץ העניין פחות מקובל".

ירקות בשוק (צילום: By Dafna A.meron, shutterstock)
הם נראים יפים יותר. אבל מאיפה הם מגיעים? | צילום: By Dafna A.meron, shutterstock

>> כבר עשיתם לנו לייק בפייסבוק?

הסיכוי למצוא סחורה איכותית - ברשתות הסופר הגדולות

חזותו של הפרי היא לא ההבדל המהותי ביותר בעיני דלה רוקה. "בשנת 2000 עלו לכותרות ידיעות על כך שבישראל אין מספיק פיקוח על חומרי ההדברה בתוצרת החקלאית, בהתאם לדו"ח מבקר המדינה שפורסם. העובדה הזאת גרמה לאחת מהרשתות הגדולות להרים את הכפפה ולהדק את הפיקוח, מה שהשפיע בדיעבד על כל השוק. מאז, רוב החקלאים בארץ החלו לעבוד באופן מסודר יותר בהתאם לתקנות וכללים ברורים. גם בממשלה העבירו חוק רלוונטי אבל בלי תקנות מעשיות ולכן הוא לא ממש מיושם", הוא מסביר.

אז היכן מסתתרת הסחורה האיכותית ביותר? "באופן כללי, אמנם אי אפשר לדעת בוודאות שהירקות והפירות עומדים בתקנים, אבל הייתי ממליץ לקנות סחורה ברשתות הסופר הגדולות, כיוון שמאחוריהן עומד מערך פיקוח שלרוב כולל גם שירותי אגרונום, שתפקידו לאשר את איכות הסחורה. רוב הרשתות המסודרות רוכשות הסחורה מחברות שיווק תוצרת חקלאית גדולות - ישנן כחמש-שש כאלה. באופן טבעי, מאחר שהדבר כרוך גם בהוצאות, סביר להניח שגם המחיר שתשלמו שם יהיה בהתאם. 

אצל הירקנים בשווקים, לעומת זאת, המחיר נמוך יחסית אך לא תמיד ידוע מהיכן הסחורה. לצערי, כיום משווקים קטנים ללא מערכות פיקוח לעתים מוכרים סחורה שעלולה להכיל חומרי הדברה בכמויות החורגות מהמצוין בתקן. הסיכוי שזה יקרה בסופר, בעיקר כאשר מדובר ברשת גדולה ומסודרת, נמוך יותר".

בכל מקרה, אם אתם רגילים לעשות את השופינג שלכם אצל הירקן וממש לא מתחשק לכם לוותר על כך, כדאי שתקשיבו לעצה הבאה: "רצוי לשאול הירקן מהיכן מגיעה הסחורה, אם כי אני בספק אם הוא יגלה את התשובה במקרה שמקור הסחורה מפוקפק ואינו מפוקח. לכן, כדאי לפקוח עיניים ולבחון את הקרטונים והאריזות שעליהם אמורים להיות מצוינים פרטי המגדל. אם זהו מקור לא ידוע, אפשר לחפש מידע באינטרנט ולראות אם לא מסתתרות מאחוריו כותרות שליליות".

כמו כן, לדבריו תמיד רצוי לשטוף היטב התוצרת במים זורמים. הפעולה תסייע לסילוק מזהמים ולכלוך גס. אך גם במקרה הזה, הוא מציין שחלק מחומרי ההדברה נמצאים כבר בתוך הירק או הפרי.

מבריקים ובהירים. ענבים ירוקים
סיכוי גבוה לחומרי הדברה | צילום:
עוד ב-mako בריאות:
>> התמונה שהצילה לאישה אחת את החיים
>> לא עושים מספיק סקס? אולי זאת הסיבה
>> שלושת התרגילים הכי יעילים לחיטוב הבטן

רק 5 אחוזים מהמגדלים בארץ אוחזים בתו תקן

ד"ר מרינה תמיר, פרמקולוגית וזיהומולוגית, קצת יותר פסימית בנושא: "רק 5 אחוזים מהמגדלים בארץ אוחזים תו תקן 'איזו'. זה בדרך כלל קורה כשהם עובדים עם הרשתות הגדולות או מייצאים לחו"ל - שם הפיקוח לרוב הדוק יותר".

לדברי תמיר, קיים הבדל ניכר גם בין רשתות הסופר: "ישנן רשתות שבהן הפיקוח מחמיר יותר וכולל מערך בקרה הדוק. אפשר לנסות לברר אם בסופר שקונים קיים מערך כזה. בנוסף, משווקים שמייבאים את הסחורה שלהם לחו"ל נדרשים לעבור בדיקות תקן מחמירות, ולכן הסיכוי לקנות מהם מוצר טוב ובטוח – גדול יותר. אגב זו הסיבה שעגבניות למשל, בדרך כלל עומדות בתקנים כיוון שמייצאים אותן הרבה יחסית למלפפונים או לענבים, שבהם הסיכוי למצוא חומרי הדברה מעל לתקן גדול יותר".

כך או כך, תמיד כדאי לבדוק מה נכנס לכם לסל הקניות, ובכל מקרה – לא כדאי לוותר על ארוחת הסלט הבריאה.