אנחנו יכולים למרוח אינספור קרמים, להתאפר ולהסתרק יפה, אבל אם יש משהו שתמיד יחשוף את גילנו (או את העובדה ששהינו יותר מדי זמן בשמש), זה אזור המחשוף. בעוד שעור הפנים זוכה לטיפול ולתחזוקה שוטפת ואפילו הצוואר מקבל קצת יותר תשומת לב עם העלייה במודעות, המחשוף נותר עדיין מאחור.

"עור המחשוף הוא עור דק, ללא רזרבות", מסבירה ד"ר להבית אקרמן, מומחית ברפואת עור. "כלומר, בניגוד לעור הפנים המורכב משלוש שכבות עבות יחסית, שכוללות בין היתר קולגן ותאי קרן שמעניקים לו את חוזק ומראה מוצק - עור הצוואר דק, חסר תמיכה, ולכן הוא חשוף ליותר שינויים ולפגמים שמתבטאים בין היתר בקמטים ובכתמי עור.

ד"ר אקרמן מסבירה כי סיבות שונות גורמות לשינויים אלה: "בראש ובראשונה מככבת כמובן הגנטיקה, שבדומה לתחומים רבים ברפואה יש לה חשיבות רבה בהשפעה על מראה העור ועמידותו לשינויים. כך למשל ידוע שעור בהיר נוטה יותר לפגמים ולקמטים. כמו כן, באופן טבעי, בגיל מבוגר קיימת הידלדלות של קולגן, מה שמשפיע מאוד על אזור המחשוף, שכאמור רגיש יחסית לשינויים. גם חשיפה לשמש עלולה לגרום להופעת כתמים, ולטווח הארוך גם לקמטים. בעוד שרבים מאיתנו מקפידים למרוח מקדם הגנה או לחות על הפנים בעת היציאה מהבית, המחשוף נותר חשוף לנזקי הסביבה".

גורמים נוספים שיכולים לפגוע במראה המחשוף לדבריה הם שינה על הצד או על הבטן, שעם הזמן יוצרת קמטוטים בשל מנח הגוף. אגב, אם אתן בעלות חזה גדול, סורי, אבל יש לכן סיכוי טוב יותר לסבול מקמטים באזור, שכן שימוש בחזייה דוחף את החזה כלפי מעלה, מה שלאורך זמן גורם להופעת קמטים.

View this post on Instagram

A post shared by Dolly Parton (@dollyparton) on

>> לייק בפייסבוק כבר עשיתם?

אז מה אפשר לעשות?

טיפול מונע, במקרה זה, הוא החשוב ביותר: "הרבה יותר קל למנוע קמט מאשר להעלימו, וכך גם לגבי כתמים", אומרת ד"ר אקרמן, "לכן חשוב להזין את עור המחשוף בתכשירי לחות והזנה, וכן בתכשירים פעילים שיתרמו לחידוש ולחילוף התאים מהר יותר".

עם זאת, היא מציעה להביא בחשבון שעור המחשוף רגיש מאוד, ולכן לא תמיד קרם שמתאים לפנים יתאים גם לאזור זה: "בגדול קרמים שמכילים חומרים פעילים פחות מתאימים למחשוף כי הם אגרסיביים מדי לעור העדין שבאזור. לכן כדאי להתייעץ עם קוסמטיקאי או עם רופא עור לגבי סוג הקרם הרלוונטי. גם קרם גוף פשוט עשוי להועיל".

ואם אתם מחפשים פתרון יעיל יותר מקרמים, ישנם טיפולים קוסמטיים מתקדמים שיכולים לסייע במשימה: "טיפולי לייזר עדינים הם רק חלק ממה שיש לטכנולוגיה ולמדע להציע", אומרת ד"ר אקרמן, "במקרים של עור מבוגר ומקומט למשל אפשר לטפל באמצעות אולטרסאונד, שנחשב לאמצעי חזק וממוקד הפועל על בניית קולגן. לעומת זאת, למי שסובל מכתמים מומלץ על שימוש במכשיר אינפרה או בלייזר מיוחד. לאחרונה תופס תאוצה ה'סקין בוסטרס' – טיפול שמתאים למי שסובל מקמט בולט אחד או שניים. הטיפול כרוך בהזרקה שטחית לעור המחשוף. בכל מקרה, יש להיזהר משימוש בחומרים ומטיפולים אגרסיביים מדי". 

עוד ב-mako בריאות:
>> תעשו את זה כל יום ומערכת העיכול תודה לכם
>> זה הסיכוי שלכם להידבק כשאתם חובשים מסכה
>> מזון העל הזה יכול לעשות לעור הפנים רק טוב

"עור לח פחות נוטה להתקמט"

אורלי כהן, בעלת המרכז לאסתטיקה מתקדמת "אורלינקה", מוסיפה: "אזור המחשוף המכונה 'דקולטה' בשפה המקצועית הוא אזור דק ועדין, ללא בלוטות חלב, ולכן הנטייה הטבעית שלו היא להתקמט יותר. מזג האוויר החם בארץ עלול להוביל לפגעי שמש ולהופעת כתמי פיגמנטציה. לכן, הטיפ החשוב ביותר בעיני הוא להקפיד על שימוש במקדם הגנה בכל יציאה מהבית ולחדש את המריחה בכל חצי שעה. מובן שחשוב גם להימנע לחלוטין משיזוף, שעלול להיות הרסני. מעבר לכך, רכיבים כמו: חמאת שיאה, ויטמין E, חומצה היאלרונית ושמנים משקמים יכולים לסייע בהענקת לחות ובשמירה על עור חיוני יותר. וכידוע, עור לח פחות נוטה להתקמט.

"לגבי טיפולים מתקדמים – גלי רדיו מומלצים מאוד לבניית קולגן ולמיצוק העור, וגם 'אלקטרופורציה' הוא טיפול יעיל מאוד לבעיה. הכוונה היא למזוטרפיה ללא מחטים שמעבירה זרם חשמלי ומחדירה לעומק העור לחות, פפטידים ונוגדי חמצון".