מה אם היו אומרים לכם שאתם יכולים לאכול מה שאתם רוצים ולרדת במשקל? מחקר חדש מצא שאכילה בטווח של 9-12 שעות ביממה יכולה למנוע השמנת יתר ואפילו לעצור אותה - גם למי שלא מקפיד על התזונה הכי מאוזנת ובריאה. הרעיון הוא לאכול את הארוחה הראשונה בבוקר מעט מאוחר יותר מהנהוג ואת ארוחת הערב מעט מוקדם יותר. זה עשוי להיות לא כל כך נוח למי שנוהג לקום מוקדם ו/או לישון מאוחר, אבל לפי המחקר, בסופו של דבר הגוף מתרגל לשינוי בלו"ז.

במאמר שפורסם בכתב העת המחקרי Cell Metabolism, תיארו המדענים את מהלך הניסוי. הם האכילו עכברים במשך 38 שבועות בארבעה תפריטים שונים אך בעלי ערך קלורי זהה. תפריט אחד הכיל בעיקר שומן, השני הכיל בעיקר פרוקטוז, שזהו סוכר פירות שנחשב כסוכר "טוב" משום שהינו בעל ערך גליקמי נמוך ביחס לסוכר לבן, השלישי היה מסובב על שומן וסוכרוז, דהיינו סוכר לבן פשוט והרביעי היה מזון עכברים רגיל.

>> כבר עשיתם לנו לייק בפייסבוק?

לאכול ולרזות

בין קבוצות העכברים השונות, היו כאלה שהורשו לאכול מתי שהם רצו, כשהמזון היה זמין עבורם כל הזמן, והיו כאלה שהורשו לאכול רק בטווח של בין 9 ל-12 שעות בכל יום. לחלק קטן מהעכברים שהוזנו בטווח המוגבל המדענים איפשרו לאכול מחוץ לטווח בסופי שבוע בלבד, וחלק מעכברי ה'אכול כפי יכולתך' הועברו באמצע הניסוי לאכילה בטווח ה-9-12 שעות.

זה אולי נשמע מורכב, אבל זה מדמה במדויק את דפוסי האכילה שלנו בזמן דיאטה. העכברים שאכלו בטווח שעות מוגבל וגם אלה שלפעמים קיבלו חריגה מהטווח בסופי שבוע, סיימו את תקופת המבחן ללא עלייה במשקל ועם אחוזי שומן נמוכים יותר, למרות שאכלו את אותו מספר קלוריות כמו העכברים שאכלו בכל שעות היום. החדשות הטובות באמת הן שגם העכברים שבתחילת הדיאטה אכלו משך כל שעות היום ואז, באמצע הניסוי, הוגבלו ל-9-12 שעות והצליחו להוריד רק חלק מהמשקל העודף שצברו.

המשמעות היא שגם אם אנחנו לא ממש מקפידים על הדיאטה שלנו, עדיין נוכל להוריד במשקל. ומה שהכי חשוב הוא שהרכב המזון לא משנה כמו הזמן בו אנו בוחרים לאכול אותו. עוד עלה מהמחקר, כי תזמון הארוחות משפיע על השעון הביולוגי באופן שיכול להאיץ או להאט את קצב חילוף החומרים. 

>> דיאטה כשל"פ: איך לעבור את החג בזמן דיאטה