בואו נשים על השולחן שאלה שמטרידה רבים מהזוגות שלרוב חוששים לדבר עליה – האם פוקים הם עניין לגיטימי וטבעי בזוגיות? ובכן, במהלך עבודתי אני פוגשת זוגות שנמנעים מלשחרר נפיחה או גרעפס ליד בן או בת הזוג. מנגד, אני גם נתקלת בזוגות נטולי עכבות שמרגישים חופשי ובנוח בנוכחות השני. זה לעתים זה מתבטא בשימוש משותף במברשת השיניים, משהייה בשירותים עם דלת פתוחה או באותם היבטים פיזיולוגיים וקולניים שציינתי.

למעשה, רוב הזוגות בתחילת הקשר חשים מבוכה ומנסים להימנע מלבצע פעולות המוגדרות לפי נורמות החברתיות כלא מנומסות או בוטות. עם זאת, במקרים מסוימים מצבים כאלה מבטאים מורכבויות עמוקות יותר. כך לדוגמה, זכור לי מפגש עם בחורה צעירה בת 25 שבדייט השלישי עם בחור הרגישה שהיא חייבת "לשחרר". הדבר גרם לה למצוקה רגשית חמורה שבסיסה עמד הפחד והחשש מדחייה שמוכר לה עוד מבית הוריה. דוגמה נוספת, היא מקרה אחר שפגשתי בקליניקה, של גרוש, בן 35 שיצא לדייט ראשון אחרי גירושיו ו"ברח לו" גרעפס, ודווקא האקט הזה הוליד צחוק ולדבריו "המס את הקרח".

מה גורם לנו להרגיש בנוח לשחרר נפיחה בעוד שלאחרים זה קשה?

יש כמה סיבות שיכולות להסביר את הפערים התפיסתיים הללו:

  • סטריליות: בראש ובראשונה כנראה שמדובר במרכיב אישיותי. יש אנשים יותר סטריליים ויש כאלה פחות. אנשים שנוטים לסטריליות לרוב יחושו פחות בנוח מהעניין.
  • נורמות משפחתיות: כמו בכל דבר גם כאן, הדבר קשור למערכת הנורמות המשפחתיות שאנחנו מגיעים מהן. האם בבית ההורים הייתה חופשיות בנושא או שזה לא היה מקובל? האם פעולה כזאת גררה צחוק או כעס? שאלות כאלה יכולות לעזור להבין את התחושות שעולות בנו בעת ביצוע אקט כזה.
  • ביטחון בקשר: לעיתים, ההימנעות המוחלטת עלולה להעיד על כך שאתם נמצאים בזוגיות שאתם לא לגמרי בטוחים בה. לפעמים כדאי לשאול - מה יקרה אם בן הזוג ייחשף לצדדים הפחות "פוטוגניים" שלכם והאם זה ירתיע אותו.
  • ביטחון עצמי: למעשה, הנושא הוא הזדמנות נהדרת לבדיקה עצמית: עד כמה אתם מרגישים בנוח עם עצמכם והאם פעולות כמו נפיחות או גרעפסים יכולים לגרום לכם להיראות פחות מושכים בעיני עצמכם?
  • פתיחות בקשר: סביר להניח שככל שנחוש יותר בנוח בקשר שלנו, זה ישפיע גם על הדרך שבה אנחנו מתנהלים – בהקשר הזה ובהקשרים אחרים.
    זוג מאכזב במיטה (אילוסטרציה: Lighthaunter, Thinkstock)
    אם אתם מתאפקים, זה לא בהכרח אומר משהו רע על הזוגיות שלכם | אילוסטרציה: Lighthaunter, Thinkstock

 להפליץ או לא להפליץ?

כאמור, הנושא הזה הוא הזדמנות מצוינת לענות לעצמנו באומץ על שאלות חשובות שקשורות אלינו ואל המערכת הזוגית שלנו. עם זאת, העובדה שאתם לא או כן מפליצים ליד בן או הזוג שלכם, ממש לא מצביעה על שום בעיה במערכת היחסים שלכם. יש זוגות שעבורם קיום מערכת יחסים אינטימית מתבטאת במגוון צורות אחרות, בעוד שתחום הנאדים נותר משהו אישי ונפרד. אגב, אם מפריע לכם שבן הזוג שלכם משחרר לידכם, וזה מפריע לכם או פחות מושך בעיניכם, תוכלו להעיר לו על כך באופן מכובד. הכלל החשוב ביותר בזוגיות הוא תקשורת פתוחה. היו קשובים לעצמכם, וזכרו שאין "נכון" או "לא נכון". עם תחושות אי אפשר להתווכח.

הכותבת היא לילך שוורץ פלג, מטפלת רגשית זוגית ומשפחתית