דיאטה ים תיכונית או צום לסירוגין - העולם המודרני מציע שלל שיטות לשיפור האכילה ולשמירה על משקל תקין. אחת השיטות הפחות מוכרות בהקשר זה היא המיינדפולנס - מדיטציה שמקורה בבודהיזם המשלבת פילוסופיית חיים ופרקטיקה של תרגול למיקוד ברגע הנוכחי.

איך פועל המיינדפולנס?

תירגול המיינדפולנס שזכה לפופולריות בישראל ובעולם, נבחן במחקרים בתחום המוח והפסיכולוגיה והוכח כמועיל ליציבות הנפשית, להתמודדות עם לחץ, עם שחיקה ועם אתגרי החיים. במהלכו, המתאמנים מפנים את תשומת לבם לפרט ספציפי באופן מכוון ולא שיפוטי, ולחוויה המתרחשת ברגע הנוכחי: נשימה, צלילים, מראות, מחשבות, רגשות, תחושות גוף ועוד. פעולת המדיטציה נעשית בישיבה, בשכיבה, בעמידה, בהליכה או בתנועה. כיום מרבית ההתנהגויות שלנו נעשות מתוך מנגנון אוטומטי. מיינדפולנס הוא בעצם סוג של 'אימון כושר' למוח. כשאנחנו מתרגלים תשומת לב אנחנו למעשה מאפשרים לעצמנו בחירה ולוקחים אחריות על הדרך שבה אנחנו רוצים לחיות.

מיינדפולנס ואכילה

במהלך תרגול המיינדפולנס, המתרגל מתבונן על עצמו באור חיובי - גם בהקשר האוכל. הנזיר הבודהיסטי הידוע תיק נתהאן שלימד מיינדפולנס, הציע להחזיק ביד תפוז או מאכל אחר ולהרהר אודות מקורו. למשל - לראות בתפוז גם את העץ שממנו צמח, את השמש, את הגשם והאדמה שהזינו אותו, את החקלאי שגידל אותו ואת מי שהביאו לחנות. במהלך תרגול המיינדפולנס אפשר לקלף את התפוז באיטיות להריח אותו, לאכול בו מתוך מודעות למרקם ולטעם ולהודות לשפע ולבריאות שהוא מעניק. אחד מתרגולי המיינדפולנס הוא אכילה קשובה באמצעות מדיטציה המאפשרת תשומת לב ללא הסחות דעת. הכוונה היא לפעולת אכילה הנעשית מתוך קשב לכלל החושים ולא רק לחוש את הטעם - לגעת ולהרגיש את האוכל, להריח אותו וגם ליהנות ממראה של אוכל אסתטי שמוגש לשולחן.

איך עושים את זה בפועל?

הנה כמה דרכים לתרגל מיינדפולנס בהקשר של אכילה:

  • הקשבה לצלילים: נסו להקשיב לקולות שבאכילה ובסביבת האוכל, נגנו ברקע מוזיקה נעימה.
  • אכילה איטית: נדרש זמן של כ-20 דקות כדי להעביר לגוף את תחושת השובע. אכילה איטית.
  • לעיסה איטית: פעולה זו מסייעת לעכל טוב יותר את האוכל ולהרגיש שובע וסיפוק.
  • הנאה מהאכילה: כשאנחנו אוכלים תוך כדי הסחות דעת כמו טלוויזיה, דיפדוף בפלפון או שיחה, אנחנו לא באמת יכולים להתענג על האוכל. תשומת לב לאכילה עוזרת לחוויה מהנה וטעימה יותר.
  • התחברו לתחושות הרעב והשובע: כשאנחנו מקשיבים לתחושות הפנימיות של הגוף, כך גדל הסיכוי שלנו לאכול את הכמות המדויקת לנו. אכילה בלתי קשובה או מתוך שעמום לעיתים רבות גורמת לאכילת יתר, לתחושה פיזית לא נעימה ולתחושות אשם.
    אוכלים סלט במסעדה (צילום: שאטרסטוק)
    חשוב להתחבר לתחושות הרעב והשובע | צילום: שאטרסטוק


בשורה תחתונה: אוכל הוא חלק הכרחי מחיינו. אכילה קשובה כדרך תרגול מיינדפולנס, מאפשרת הקשבה לגוף, לרגשות ולצרכים. נוכל לשלב בכל ארוחה כמה צעדים קטנים של מיינדפולנס ולאכול מתוך מודעות וללא הסחות דעת - האכילה תהיה מהנה ושמחה יותר.


הכותבת היא מיכל קורן, עובדת סוציאלית בתחום בריאות הנפש, מטפלת הוליסטית ומנחת סדנת מיינדפולנס ואכילה קשובה בפסטיבל העולם החדש שיתקיים בהרצליה ב-29 במאי