כמעט כל אחד מאיתנו מכיר את הרגע הזה בו מתחיל כאב בגב התחתון, בשורש כף היד, בברכיים, בכף הרגל וכן הלאה. לכאבי שרירים ומפרקים אלה יש שורה ארוכה של סיבות אפשריות, אך במרבית המקרים הם נוטים להיעלם כשם שבאו, גם אם מדובר בתהליך שאורך פרק זמן מסוים. מעבר לכך, יש אוכלוסיות שנוטות להיפצע יותר. לדוגמה, ספורטאים שנמצאים בסיכון גדול יותר לפציעות שונות בשל העומס על השרירים ועל מערכת השלד, אנשי מקצוע המבצעים פעולות חוזרות ונשנות שמגדילות סיכון לפציעה כמו רצפים שיושבים הרבה על הברכיים, פסנתרנים או ספרים שיש להם פציעות במפרקי ידיים ובמרפקים וכיו"ב.

>> לייק בפייסבוק כבר עשיתם?

הנפוץ ביותר - כאב בגב התחתון

מעל 90 אחוז מכאבי הגב התחתון קורים ללא סיבה, כלומר מדובר בכאבים מכאניים שנגרמים כתוצאה מישיבה ממושכת, חוסר בפעילות גופנית, או דווקא מעומס רב מדי על השרירים. במקרים אלה עלולה להופיע דלקת או מתיחה בשריר שתגרום לכאבים. ב-10 אחוזים הנותרים מהמקרים מדובר בפריצות דיסק, בלט דיסק או היצרות של חוט התעלה או מחלות נדירות יותר כמו: סקוליוזיס (עקמת), דלקת חוליות מקשחת, שבר בחוליה ועוד.

בכאבי גב תחתון איתור מקור הכאב, להבדיל ממה שרבים חושבים, אינו מבוסס על צילומי רנטגן. אופן האבחון הטוב ביותר הוא בעזרת תיאור המטופל את הכאבים, תדירות הופעתם, זמן הופעתם וכן הלאה, ובהתאם לכך אבחנה של רופא מומחה. כאמור, ב-90 אחוז מהמקרים אין כל סיבה לדאגה והבעיה תחלוף מעצמה עד חודש מרגע הופעתה.

מורה הרים מחשב ויקבל פיצוי של 1.3 מיליון שקל (אילוסטרציה: By Dafna A.meron, shutterstock)
הכי נפוץ שיש | אילוסטרציה: By Dafna A.meron, shutterstock

כדי להימנע מכאבי גב רצוי שמי שמבלה את מרבית יומו בעבודה משרדית יקפיד על ישיבה נכונה ויימנע מישיבה רצופה. מומלץ לעשות תרגילי מתיחות אחת לכמה שעות ולחלוץ את האיברים. נוסף לכך, חשוב להקפיד על הרמה נכונה של חפצים, הכיפוף לחפץ צריך לבוא מכיפוף הברכיים ולא מכיפוף הגב. לאלו שעבודתם יותר פיזית, מומלץ להצטייד בנעליים נוחות שמתאימות לאופי העבודה ולמבנה הרגל. טיפ נוסף שעשוי לעזור הוא תנוחת שינה על הגב או על הצד ולא על הבטן, כדי למנוע מצב של הקשתת הגב התחתון הגורמת לעומס על החוליות והשרירים.

>> המדריך המלא לבריאות הגב
>> כאב גב תחתון: 6 דרכים להקלה

לא רק לטניסאים - דלקת במפרק כף היד

הופעה של כאבים ודלקות במרפק היד ובשורש כף היד הופכת בשנים האחרונות עם עליית השימוש במחשבים, סמארטפונים, טאבלטים וכו' לתופעה נפוצה למדי. דלקת של המפרק אופיינית מאד גם בקרב אנשים שעושים פעולות חוזרות של המפרק כמו צבעים, ספרים, שחקני טניס ופסנתרנים, אך נפוצה לא מעט גם אצל אנשים שעובדים בעבודה משרדית ומשתמשים הרבה בעכבר המחשב ובמקלדת. גם אלו שמרבים להשתמש בטלפון הנייד עלולים לחוות כאבים ואף הופעת דלקת במפרק כף היד – תופעה שזכתה לכינוי "דלקת ה-SMS". הופעת הדלקת נפוצה גם לאחר לידה בעקבות הרמה מרובה של סלקל ושל התינוק. הכאב יבוא לידי ביטוי בזמן הנעת המפרק והפעלתו. ניתן להשתמש בעזרים ארגונומים כמו פד לעכבר ולמקלדת וכן פיזור העומס בין שתי הידיים.

אישה מקלידה על מחשב (צילום: Undrey, ShutterStock)
לשקול עזרים ארגונומיים | צילום: Undrey, ShutterStock

כואב יותר, נפוץ פחות – כאבי דלקות מפרקים ושחיקת סחוסים

בעיות נוספות שהן פחות נפוצות מהבעיות שנמנו מעלה אבל בהחלט גורמות לכאבים חזקים ומצריכות טיפול רפואי הן בעיות של דלקות מפרקים שונות ושחיקת סחוסים. דלקת כרונית של מפרקים גורמת לכאבים חזקים ורציפים, בעת התפרצות או התקף הכאב מתעצם ונדרש שימוש במשכבי כאבים חזקים. שחיקת סחוסים ניוונית - אוסטיאוארתריטיס מאפיינת גילאים מבוגרים יותר ונפוצה בקרב מבוגרים שביצעו עבודה מאומצת עם המפרקים במהלך החיים. המחלה גורמת לדילול הסחוס המפריד בין העצמות במפרקים וכתוצאה מכך להתפתחות של דלקות חוזרות ונשנות שמלוות גם בכאבים חזקים. אלו שיסבלו מכך יחושו נוקשות של המפרקים, קושי בביצוע הפעילויות היומיומיות, בפעילות גופנית והליכה. כאשר ישנה החמרה בתסמינים והחרפת הכאבים יש לפנות לבדיקת אורתופד וביצוע הדמיה מכוונת שתדגים שחיקה של הסחוס והתקרבות של עצמות המפרק.

מסמסת  (צילום: By Dafna A.meron, shutterstock)
תניחו ותנוחו | צילום: By Dafna A.meron, shutterstock

עוד ב-mako בריאות:
>> נמצאה דרך נוספת ומסוכנת להידבקות בקורונה
>> פרי האנטי אייג'ינג הזה יעזור לכם לרדת במשקל
>> נחשף: איזו עיר הכי בריאה בישראל?

איך ניתן לטפל בכאבים השונים?

הטיפול משתנה בהתאם לעוצמת הכאב, לעצימות שלו ולמקום שבו הוא מופיע. בעבר הסברה הרווחת הייתה שהטיפול הטוב ביותר לכאבי גב תחתון הוא מנוחה במיטה, אך היום מבינים וממליצים להיות בתנועה, שכן גילו שפעילות מתונה ובצורה מבוקרת מפחיתה מצב של דלקת. במקרים שונים של פריצת דיסק או כאבים סכיאטיים (לחץ על העצב הסקיאטי שבין החוליות), שיגרמו לכאבים נמשכים למעלה משלושה חודשים, ללא שיפור, למרות טיפול בפיזיותרפיה ונוגדי דלקת, יהיה צורך בניתוח, אך מדובר במקרים נדירים יחסית. במקרים של דלקת בשורש כף היד מומלץ דווקא על מנוחה (עצירת הפעילות שגרמה לדלקת, או על ידי שימוש בסד מקבע או חבישה אלסטית) וצריכת נוגדי דלקת שלרוב יפתרו את הבעיה.

אפשרויות הטיפול כוללות כדורים או משחות שמקלים את הכאב וגם מטפלים בדלקת, אם קיימת. היתרון של טיפול מקומי הוא שהחומר הפעיל מגיע מהר לאזור הדלקת ונספג בשריר בזריזות, דוגמה לתכשירים כאלה הם למשל ספריי ג'ל, סוויס רליף, שמכיל ריכוז גבוה (4%) של המרכיב הפעיל דיקלופנק, או משחה דוגמת וולטרן. הטיפול המקומי הוא גם ממוקד וגורר פחות השפעות סיסטמיות ותופעות לוואי. עם זאת, עצמת שיכוך הכאב של טיפול כזה לרוב נמוכה יותר משל כדור. נציין שוב שרוב הכאבים חולפים מעצמם לאחר כחודש, ללא צורך בטיפול תרופתי סיסטמי, פיזיותרפיה או ניתוח.