אז איפה אתם חוגגים ליל הסדר? אצל המשפחה שלו? אצל המשפחה שלה? אצלכם בבית? אצל הדודה מטבעון? אצל הסבתא מקריית חיים? לעיתים ההתלבטות היא כאב ראש לא קטן. יש גם את הבישולים, אם זה אצלכם, ואת המתנות שצריך להביא אם אתם מתארחים. אבל יש גם כאלה שעושים את זה אחרת, ובמקום לחגוג ליל סדר עם משפחתם הם בוחרים לעשות טוב לאנשים אחרים, כאלה שמזלם פחות שפר עליהם ואין להם התלבטות איפה לעשות את הסדר כי פשוט אין להם איפה. לפניכם שלושה אנשים שמתגייסים לטובת אלה שנבצר מהם. 

"מדהים לראות את ההתגייסות"

אפי בנאי, בעל חברה להפקה סרטים בשם Banay Films, מתנדב כבר שמונה שנים בעמותת "לשובע". עמותה שיש לה בין השאר מסעדות בתל אביב, בעכו ובכרמיאל, המספקות מדי יום יותר מ-2,000 ארוחות מזינות לנזקקים. חברה שראתה פוסט בפייסבוק הפנתה את תשומת לבו לעמותה, הם התנדבו להגיש ארוחה בראש השנה בבית התמחוי בתל אביב, ומאז הוא שם, ותשכחו מהתמונה שיש לכם בראש כשאתם חושבים על בית תמחוי. "לא יכולתי לדבר מרוב התרגשות", הוא מספר, "אלה ארוחות שמגישים כיד המלך במבנה שהיה פעם בית כנסת והעירייה תרמה אותו, הוא הפך לחדר אוכל מרשים".

אפי בנאי (צילום: באדיבות המצולם)
אפי בנאי. "היה ברור שאני רוצה לעשות את זה מכובד" | צילום: באדיבות המצולם

לליל הסדר החברתי הוא הגיע לאחר פנייה מעידית פוגל, שמתנדבת בעמותת "דור לדור", שסיפרה לו שהיא מנסה לארגן ליל סדר לניצולי שואה, כי לעמותה אין תקציב. "הבנו שהדרך הכי טובה לגרום לזה לקרות היא פשוט לפרסם בפייסבוק ולנסות לרתום את החברים. פתחנו קבוצה בפייבוקס ותוך ארבע שעות הגענו ל-5,000 שקל. היינו בהלם. מישהי מהחברים שלי בפייסבוק העבירה את הפוסט לחברים שלה בארצות הברית, והתחלתי לקבל לינקים מאנשים שרצו לתרום עם תגובות כמו: 'תודה שאתם דואגים להם כאן בארץ'. זה היה מרגש מאוד. היה ברור לי שאני רוצה לעשות את זה מכובד. בהתחלה חשבתי שאם לא יהיה מספיק כסף לקייטרינג אבשל בעצמי ל-60 איש, אבל כשזה התחיל להתקדם, פניתי למסעדת 'סנדר', שהבעלים שלה זמי שרייבר מתנדב איתי בעמותת לשובע. הוא מיד נרתם למשימה ונתן לנו לבחור מתוך תפריט במחיר עלות שלו. חוץ מזה הוא ייתן את כל מה שצריך מסביב כמו מפות וכלים על חשבונו. נתתי לאחת הניצולות שתבחר את התפריט, ותרשום אם יש בקשות מיוחדות. ההיענות הייתה מדהימה. לניצולי השואה יש סטודנטים שמלווים אותם והם יהיו המלצרים. התחלתי לחלק משימות – חלק בוועדת קישוט, חלק מסדרים, חלק מביאים את הציוד, יש מי שמעצב תפריט. כל אחד קיבל תפקיד כדי שכולם ירגישו שהם עושים משהו. יש מישהו שיגיע עם גיטרה לעשות להם שמח, וכמובן רב שינהל את הסדר כהלכתו. מדהים לראות את ההתגייסות. כולם מודעים לבדידות של ניצולי השואה, אנשים שאין מי שיחגוג איתם".  

הסדר עצמו ייערך יום לפני ליל הסדר במקום ששימש בעבר בית ועד הקהילה בשדרות רוטשילד בתל אביב. ואם אתם מחפשים מתנה לליל הסדר – תוכלו גם לתרום לליל הסדר החברתי בשם המארחים שלכם ולהעניק להם את תעודת ההוקרה שתקבלו. ממש כאן.

"הייתי מקושש ממסעדות באזור, סיר מפה סיר משם"

עידן מור, שאתם בטח מכירים כגדי וילצ'רסקי, קומיקאי, שחקן ומתמחה במשרד עורכי דין, מנהל כבר עשר שנים מיזם חברתי שדואג לארוחות ראש השנה וליל הסדר לחיילים בודדים, להט"בים ואנשים שאין להם היכן לחגוג.

עידן מור (צילום: אביב שילה )
עידן מור. "שאלתי את עצמי איזה חלומות אני רוצה להגשים" | צילום: אביב שילה

"לפני עשר שנים התחלתי להתפרסם ושאלתי את עצמי איזה חלומות אני רוצה להגשים בזכות הפרסום", הוא מספר, "אחד מהם היה להזמין אלי הביתה חיילים בודדים, כי זכרתי מהצבא איך הם היו בחגים וזה תמיד שבר לי את הלב. או שהיו מתנדבים להישאר בבסיס, או שהיו מתארחים אצל משפחות טובות לב ומקסימות, אבל הם תמיד הרגישו נבוכים. כשהזמנתי אלי לא הייתה אי נעימות כי כולם היו חיילים בודדים, ופשוט חגגנו כל הלילה. בהתחלה הגיעו עשרה, ולאט לאט זה התפתח והגיעו כ-70-60 איש. בהתחלה אלי הביתה ובשנים האחרונות העברנו את זה לגג של רועי צברי ואלמוג שור, זוג חברים טובים. כל שנה הייתי מקושש ממסעדות באזור, סיר מפה סיר משם, היום הכול השתנה, את הארוחה מממנת חברת 'ג'נסיס', חברת השקעות ישראלית שנמצאת בספרד. יש שפית שעושה את כל הארוחה, והם דואגים לכל השאר". 

עידו, צברי ואלמוג (צילום: באדיבות המצולמים)
עידן מור, רועי צברי ואלמוג שור | צילום: באדיבות המצולמים

"החלטנו לקחת את זה צעד אחד קדימה"

חוץ מלהיות עורך דין, אביחי אלקובי, אב לשלושה מפתח תקווה, הוא גם פעיל חברתי שמאחוריו מספר מיזמים חברתיים. אחד מהם, חלוקת אוכל מוכן בימי שישי לכל השבוע ל-172 משפחות נזקקות, רץ כבר שמונה שנים.  

"בקניונים מוכרים אוכל מוכן וכל מה שלא נמכר אנחנו אוספים משבעה קניונים", הוא מספר, "אנחנו מחלקים לקרטונים כך שכל משפחה תקבל מנות בשר, עוף, דגים, תוספות וסלטים לכל השבוע. יוצאים שליחים לכל הבתים. לפני חגים אנחנו מכינים גם סלי מזון, והשנה החלטתי יחד עם השותפה מיכל נוימן לקחת את זה צעד אחד קדימה. שכרתי אולם בפתח תקווה, העליתי פוסט בפייסבוק וקראתי לכל מי שאין לו עם מי לעשות את החג, לעשות את החג איתנו. לשמחתי נרשמו כמעט 80 איש. קשישים, פצועי צה"ל מתל השומר, חד הוריות עם הילדים, אבות גרושים, נכים, הלומי קרב. תמהיל מגוון של אנשים. אנחנו מקווים להפוך את האירוע למסורת ושבשנה הבאה נוכל לארח 500 איש".

"בסדר נארח גם נכי צה"ל והלומי קרב שאין להם עורף משפחתי, כלכלי וחברתי ואין להם איפה לעשות את הסדר", מוסיפה נוימן, "אנחנו שמחים לארח אותם ולהעביר את המסר שכולנו משפחה אחת גדולה. מאוד שמחים לארח אותם אצלנו בשיתוף עם עמותת מידברים".

"זה יהיה סדר פסח מפואר ומכובד בהאנגר תעשייתי ברחוב הסדנא 11 בפתח תקווה", ממשיך אלקובי, "משתף איתנו פעולה הקייטרינג 'האוכל של איתן וכרמית'. עכשיו אנחנו בשלבי גיוס של יין, מצות, שתייה קלה, פיצוחים וקינוחים. כיסאות ושולחנות אני מאמין שנצליח להסתדר, אבל גם נשמח לעוד מכיוון שאולי יהיו עוד נרשמים. כל מה שירצו לתרום לנו, נשמח לקבל".

אביחי אלקובי ומיכל נוימן  (צילום: באדיבות המצולמים)
אביחי אלקובי ומיכל נוימן. מקווים להפוך את האירוע למסורת | צילום: באדיבות המצולמים

ומה עם המשפחה?

"אני אהיה בשני המקומות. אני אהיה עם הילדים ואחרי 40 דקות אעזוב לסדר החברתי. יהיה כיף".

נוסף לכך תעלה בחודש הקרוב אפליקציה שיזם הלקובי בשם "אושפיזין", המחברת בין אורחים למארחים, למי שאין איפה להיות בשבת, בחג או אפילו ביום חול. כעורך דין אלקובי חשב כמובן על כל תרחיש אפשרי, וההזדהות באפליקציה היא באמצעות תעודת זהות שעוברת דרך המרשם הפלילי. כך אפשר יהיה לדעת אם למארח או לאורח יש עבר פלילי. האפליקציה בודקת באמצעות כמה שאלות פרמטרים שונים, מאלרגיות ועד שמירת כשרות וטבעונות, וכך מחברת אתכם למארחים המתאימים לכם.  

ההשתתפות בסדר היא ללא תשלום אך מותנית בהרשמה מראש. בימים אלה אלקובי ונוימן מטפלים בכל ההכנות, אבל עדיין זקוקים למוצרים שונים. מוזמנים לצלצל ולעזור 052-3339002.