אקט מריחת הגנה נראה פשוט כמו לרכוב על אופניים. אבל מי מאתנו שטרם ללמד לרכוב, יודע שהמשימה אינה פשוטה כפי שהיא נשמעת. כעת מתברר שלא חשוב רק להימרח על מנת להתגונן מפני השמש הישראלית, אלא חשוב לדעת כיצד לעשות זאת בצורה הנכונה על מנת למקסם את ההגנה על עורנו. ד"ר סיוון מרסר, מומחית ברפואת עור מזכירה לנו את מה שהקיץ מאיר לנו.

"שימוש בקרם הגנה הכרחי בכל ימות השנה אך כעת, ככל שהימים הופכים מוארים ובהירים יותר ואנחנו מבלים זמן רב יותר בחוץ, רבים מתחילים לחשב מחדש מה למרוח על הגוף, כולל SPF. כשמדובר בהגנה מפני השמש, לעתים קרובות אין מודעות לכל נזקיה וחשוב מאוד לדבר על זה ולהבין את ההשלכות", מסבירה ד"ר מרדר ופורטת בפנינו את החוקים החדשים של השמש. 

  1. בעבר: יש למרוח קרם הגנה עם SPF לפחות כחצי שעה לפני היציאה מהבית.
    היום: קרם הגנה לבדו אינו מספיק! יש למרוח קרם הגנה עם 50SPF  לפחות, ויחד איתו גם קרם לחות מועשר בנוגדי חמצון.
    הסיבה: מעבר לקרני הUV ההרסניות, השמש מייצרת גם רדיקלים חופשיים המפרקים את סיבי הקולגן והאלסטין. נוגדי חמצון במרכיבים כמו סויה, תה ירוק וויטמין C מונעים מהתקפה של רדיקלים חופשיים ומגבירים את רמת ההגנה מהשמש.

  2. בעבר: יש ללבוש חולצת טריקו או כיסוי כלשהו לגוף כשנמצאים תחת שמש ישירה.
    היום:  יש ללבוש בגדים שהינם מגנים מהשמש בהגדרתם, ואם לא, יש ללבוש בגדים כהים העשויים מבדים ארוגים היטב בשעות השיא של השמש.
    הסיבה:  בדים שונים מקבלים דירוג UPF, המודד את רמת ההגנה שלהם מפני קרני UV. 
  3. בעבר: יש להתמרח בכמות השווה לכפית בשביל הפנים, ולכמות השווה לכוס בשביל הגוף.
    היום: יש למרוח שכבת הגנה נוספת, כדי לוודא כיסוי מלא.
    הסיבה:  כיוון שאף אחד לא הולך עם כפיות וכוסות כשהוא יוצא לשמש ומודד את המינון של קרם ההגנה,  הדרך להישאר בטוחים מפני השמש היא פשוט להיות בצד הבטוח. יש לשים לב לנקודות החמצה נפוצות כמו הצוואר, החזה, הגב והידיים, במיוחד בנהיגה. הצוואר ואזור הוי של החזה חשופים ישירות לאור השמש בגלל זווית השמשה הקדמית ברכב, שאינה מגנה מפני קרני UVA.
  4. בעבר: חשיפה מועטה לשמש זה דווקא בריא – 20-עד 30 דקות שלוש פעמים בשבוע מאפשרות לגוף לייצר ויטמין D.
    היום: יש להיות מוגנים מפני השמש בכל יציאה מחלל סגור. 
    הסיבה: הגוף אכן זקוק לוויטמין D כדי לשמור על בריאות העצמות ולתמוך במערכת החיסונית, אך תוספי תזונה הם הדרך הבטוחה ביותר לקבל את מינון ה- D שהגוף צריך - ללא תופעות לוואי של חשיפה לשמש, כיוון שאפילו מעט שמש גורמת לנזקים תאיים שעלולים להוביל להזדקנות ולסרטן.


  5. בעבר: אף פעם לא להשתזף בשמש.
    היום: אף פעם לא להשתזף, לא בשמש ולא באופן מלאכותי.
    הסיבה: השימוש במיטת שיזוף מגדיל את הסיכון למלנומה בשיעור של עד 75%, על פי הסוכנות הבינלאומית לחקר הסרטן. הקרן לסרטן העור מדווחת כי 90 אחוז מסימני ההזדקנות (קמטים, כתמים חומים) נגרמים על ידי קרינת UV. (השיזוף דוהה; השפעותיו המזיקות לעור אינן.) שימוש במוצרי טיפוח משזפים הוא היחיד שבטוח לעור.