1. אין-אונות

יכול להצביע על: מחלות לב, סוכרת, דיכאון.

לעיתים קרובות תפקוד לקוי של זקפה יכול להיות סימן אזהרה מוקדם לסיכון מוגבר למחלות לב. הגוף זקוק לאספקת דם טובה לזקפה, ובעיות זקפה הן למעשה ברומטר של בעיות בלב ובכלי הדם בריאות. אדם עם בעיות זקפה לפתח בעיות בלב תוך מספר שנים.

"אין אונות זה סימן לבעיות וסקולריות, שקשורות לגורמי סיכון למחלות לב, אך זה גם יכול להעיד על הרבה בעיות אחרות כמו סוכרת או דיכאון", אומרת ד"ר טניה קרדש, מומחית לרפואת משפחה וסגנית מנהל רפואי מחוז ירושלים והשפלה במכבי שירותי בריאות. "בכל מקרה, כאב בחזה או קוצר נשימה מעידים על היתכנות לאירוע לבבי, כי זו בעיה של כלי דם". 

>> כבר עשיתם לנו לייק בפייסבוק?

2. התפתחות שדיים גבריים

יכול להצביע על: חוסר איזון הורמונלי או מחלת כבד.

ברוב המקרים, אם גבר מפתח מה שנראה כשדיים, לא מדובר ברקמת שד אלא רקמת שומן שגדלה משום שהוא סובל מעודף משקל. במקרה כזה הוא יצטרך להפחית ממשקלו. אך לעיתים הדבר יכול להעיד גם על חוסר איזון הורמונלי בין הטסטוסטרון לאסטרוגן. אסטרוגן גורם לרקמת השד לגדול, ולרוב, רמות גבוהות יותר של טסטוסטרון עוצרות את האסטרוגן. כשחלים שינויים באיזון ההורמונלי זה יכול לגרום לשדיים של גבר לגדול, מה שיכול להעיד גם על מחלת כבד. לכן, אם גודל השדיים מדאיג אתכם לכו להיבדק על מנת שהרופא יבחן אם מדובר ברקמת שומן או רקמת שד, ובקשו בדיקת דם כדי לראות את מדד רמות ההורמונים בדם. עם זאת, ד"ר קרדש מדגישה כי: "במחלת כבד מדובר בשלב די מתקדם וכמובן זהו לא הסימפטום היחיד של המחלה".

3. קמים בלילה לשירותים

יכול להצביע על: ערמונית מוגדלת או סרטן הערמונית.

הערמונית היא בלוטה בגודל אגוז ולה תפקיד חשוב בפוריות הגבר: להפריש את נוזל הערמונית, שהוא חלק מהותי מנוזל הזרע. היא שוכנת מתחת לשלפוחית ​​השתן ולוחצת על השופכה, הצינור שדרכו זורם השתן, ולכן, אם יש שינוי כלשהו בגודל הבלוטה, זה יכול להשפיע על הרגלי ההשתנה של הגבר. אם אתם מרגישים צורך ללכת לשירותים לעתים קרובות מהרגיל, אם אתם חייבים למהר כי עוד רגע דולף, אם אתם מתקשים להטיל שתן, אם לוקח לכם הרבה זמן לסיים את מתן השתן, אם יש לכם זרימה חלשה או שאתם מרגישים כאילו שלפוחית ​​השתן אינה ריקה לחלוטין - עליכם לפנות לרופא המשפחה שיבדוק אם יש הגדלה שפירה של הערמונית, או שיש סיכוי לסרטן הערמונית, אשר יכול להתגלות בבדיקת דם, בדיקה גופנית וביופסיה.

גבר ישן על הספה (צילום: אימג'בנק / Thinkstock)
מוצא את עצמך ישן בסלון בגלל הנחירות? צריך לבדוק את זה | צילום: אימג'בנק / Thinkstock

4. גוש באשך

יכול להצביע על: ציסטה או סרטן האשכים.

גושים ונפיחויות באשכים הם סימפטום נפוץ יחסית בנערים וגברים. רובם נגרמים על ידי תהליכים שפירים (לא סרטניים) וייתכן שהדבר לא מצריך טיפול. עם זאת, גוש יכול להיות סימן לסרטן האשכים, אשר נפוץ ביותר בקרב גברים בגילאים 20 עד 35. אם אתם מבחינים במשהו חריג באשכים כדאי מאוד שתפנו לרופא המשפחה בהקדם. מכיוון שהטיפול בסרטן האשכים הרבה יותר יעיל אם הסרטן מאובחן מוקדם, אך זהו גם הסרטן עם שיעור ההישרדות הגבוה ביותר.

5. דם בשתן

יכול להצביע על: פתולוגיות במערכת השתן, אבנים בכליות, בעיות בערמונית, גידולים בשלפוחית השתן או בכליה. 

דם בשתן הוא אחד הסימנים של סרטן שלפוחית ​​השתן, והוא בדרך כלל לא מלווה בכאבים. אחד הגורמים השכיחים הוא עישון טבק וההערכה היא שמחצית מכל מקרי סרטן שלפוחית ​​השתן נגרמים על ידי עישון. גם כאבים בגב תחתון או כאבי בטן יכולים להיות סימן לסרטן שלפוחית ​​השתן. תסמינים אחרים הם צורך ללכת לשירותים לעתים קרובות, זיהומי שתן שחוזרים שוב ושוב, עייפות, וירידה במשקל ללא סיבה ברורה.

 עוד ב-mako בריאות:
>> מתי המציאו את הקונדום? ההיסטוריה של אמצעי המניעה
>> כל מה שרציתם לדעת על פריצות דיסק
>> הגשימה את החלום: עשתה ניתוח להגבהה ב-10 סנטימטרים

6. כאב בבוהן

יכול להצביע על: שיגדון (גאוט).

מחלת השיגדון (גאוט) נפוצה בקרב גברים פי 3-4 מאשר בקרב נשים, כשהשכיחות עולה כשמדובר בגברים מבוגרים. התסמין השכיח ביותר של המחלה הוא כאב פתאומי וחמור במפרק אחד או יותר, בדרך כלל תהיה זו הבוהן. השיגדון היא דלקת מפרקים כרונית הנובעת משיבוש מטבולי בגוף המתבטא בעלייה ברמת חומצת השתן בדם. כאשר לאורך שנים מצטברת חומצה זו במפרקים, נוצרת דלקת במפרקים או בכליות, שם היא יוצרת אבנים.

7. גוש סביב הפטמה

יכול להצביע על: סרטן השד הזכרי.

לא רק נשים חולות בסרטן השד. אמנם לגברים יש כמויות קטנות יותר של רקמת שד סביב הפטמה שלהם, אך במקרים נדירים, יכול להתפתח שם גידול. כשנוצרים גושים קרובים לפטמה, לעתים קרובות ללא כאבים, זהו הסימפטום הנפוץ ביותר. סימנים אחרים יכולים להיות הפרשות מהפטמה, שלעתים קרובות כוללות דם, נפיחות בחזה או התפתחות כיבים באזור. רוב הגברים שחלו בסרטן השד הם מעל גיל 60, למרות שגם גברים צעירים יכולים לחלות בה. ככל שהסרטן מאובחן ומטופל בשלב מוקדם יותר כך עולים הסיכויים להחלמה, ולכן חשוב להיבדק בהקדם.

גבר, חזה (צילום: אימג'בנק / Thinkstock)
אם פתאום גדלו לך ציצים - כדאי לראות מה הסיבה לכך | צילום: אימג'בנק / Thinkstock

8. צרבות, כאבים בחזה או קוצר נשימה

יכולים להצביע על: מחלת לב.

כאבים בבית החזה הם תלונה שכיחה של גברים בגילאים שונים. ייתכנו כאבים בעלי עוצמה ומאפיינים שונים - עם או ללא הקרנה של הכאבים לאיברים נוספים כמו ידיים, גב, צוואר ולסת תחתונה. "החשש העיקרי הוא מפני הפרעות בזרימת הדם ללב כמו תעוקת חזה - מצב שבו אין עדיין פגיעה בשריר הלב - והתקף לב - מצב שבו נגרם נזק לשריר הלב בעקבות סתימה בכלי דם כלילי", אומרת ד"ר קרדש.

9. שינוי בהרגלי מתן צואה, שינוי בצבע הצואה או הופעת דם

יכולים להצביע על: סרטן המעי הגס.

"פוליפ, גוש או חסימה במעי הגס וגידולים במעי הגס עלולים גם להשפיע על שינויים בתדירות היציאות, ויכולים אף לגרום להופעה של שלשולים או עצירות. האבחנה המבדלת של שינויים ביציאות ארוכה ומורכבת, אך בכל מקרה היא מחייבת בירור מעמיק. לכן, במידה ואתם מרגישים שינויים בתדירות היציאות שנמשכים זמן רב, או שראיתם דם ביציאות, חשוב מאוד להגיע אל רופא המשפחה על מנת לברר את העניין ולטפל בבעיה", מדגישה ד"ר קרדש.

10. נחירות

יכולות להצביע על: יתר לחץ דם.

"הנחירה עצמה אינה מסוכנת, אולם לעתים, נחירות כבדות מאוד הן סימן לבעיות רציניות יותר, כמו דום נשימה בשינה - דבר העלול לסכן את חיי הנוחר", אומרת ד"ר קרדש, "במצב של דום נשימה, אנשים למעשה מפסיקים לנשום למשך מספר שניות. הפרעה זו יכולה לתרום ללחץ דם גבוה ואפילו לגרום לשבץ.

"אדם ממוצע אינו מסוגל להבחין בין נחירות 'כבדות' לבין נחירות 'רגילות', ומסיבה זו מומלץ לכל אדם הנוחר באופן קבוע לפנות למומחה שינה כדי שיאבחן זאת ויקבע האם הבעיה היא דום נשימה. עבור רוב האנשים הנחירות אינן מהוות סיכון בריאותי גדול, למרות שעל פי מחקרים, הנחירות פוגעות באיכות השינה, מה שעלול לגרום ליתר לחץ דם, לירידה באחוז החמצן בדם ולירידה בקצב הלב. נזקים נוספים נלווים לתופעה הם עצבנות, דיכאון, עייפות וחוסר ריכוז במהלך היום, שאגב, יכולים להוות גורם לתאונות דרכים". 

>> חושבים שאתם מכירים תרופות סבתא? תוכיחו