מכירים מבוגר שנפל? סביר להניח שכן. הנתונים לגבי נפילות של מבוגרים ומבוגרות מדאיגים - אחד מכל ארבעה מבוגרים נופל בממוצע פעם בשנה. מלבד הסכנה לנפילה בקרב מבוגרים בריאים, ישנה גם אוכלוסייה שנמצאת בסכנה מוגברת לנפילות - מי שחולה במחלה נוירולוגית כגון טרשת נפוצה או פרקינסון, ואנשים שעברו שבץ מוחי או פציעות בעמוד השדרה, שהיו זקוקים או עדיין זקוקים לשיקום ההליכה.

משמעות הנפילה אינה רק פציעה זמנית - אחד מכל חמישה מבוגרים שנפלו נמצא בתהליך התדרדרות במצבו הבריאותי שעלול להוביל למוות מוקדם. בארצות הברית לבד יש מעל ל-800 אלף איש שמאושפזים בבתי חולים כתוצאה מנפילות, ואחוז מקרי המוות שם כתוצאה ישירה מנפילות עלה דרמטית בשנים האחרונות ומגיע לקרוב ל-30 אלף איש בשנה. מדובר בעלות שנתית שמוערכת ב-50 מיליארד דולר כתוצאה מנפילות בקרב הגיל השלישי בארצות הברית בלבד, עלות המתחלקת בין חברות הביטוח, בתי החולים והמטופלים עצמם.

כלומר, הבעיה אינה רק ברמה האישית של האהבה שלנו לבני המשפחה והחברים המבוגרים והרצון לשמור על הבריאות שלהם ולהאריך את חייהם, ישנה גם בעיה כלכלית קולקטיבית - התוצאה של ריבוי הנפילות היא עלויות עצומות למערכות הבריאות, שמשוועות לפתרונות שיוכלו לצמצם את התופעה.

כאן נכנס לתמונה Balanseat - מכשיר חדשני מבית מופייר טכנולוגיות שנבדק מחקרית ומוגן בפטנט, שעומד לחולל מהפכה בתחום. בימים אלה נמצא הפטנט בימיו האחרונים של קמפיין גיוס המשקיעים בפיפלביז - פלטפורמה שמאפשרת השקעה בסטארט-אפים חדשניים ומעניינים, וכבר עבר את רף הגיוס המינימלי של חצי מיליון שקל.

״נפילות והפחד מנפילות עשויים לייצר מעגל קסמים שמביא לפגיעה קשה באיכות החיים״, אומר אורי הלפרין, אחד היזמים שפיתחו את המכשיר. לדבריו, הפגיעה באיכות החיים שבאה לידי ביטוי בהקטנה והימנעות מתנועה, מביאה לעלייה במחלות שונות, ואף לבידוד חברתי ולבעיות בתחום בריאות הנפש כמו דיכאון. ״יש פה מעגל קסמים - ירידה בתפקוד תקין שמחריפה בעיות פיזיות ומנטליות, וחוזר חלילה. מדובר בעלויות כלכליות ואישיות כבדות מאד שנובעות מכך״.

סבתא (צילום: shutterstock By Ocskay Mark)
פגיעה קשה באיכות החיים | צילום: shutterstock By Ocskay Mark

שוק אביזרי שיקום הנפילות הוא כבר שוק עצום, שעומד על שווי 15 מיליארד דולר בשנה ורק ממשיך לגדול. נכון לעכשיו, הטיפול המסורתי בשיקום מנפילות מתמקד בשיפור תפקוד הרגליים וחיזוקם, והוא לא מספיק אפקטיבי.

Balanseat הוא מכשיר טכנולוגי מתקדם שמדמה הליכה נכונה באמצעות מערכת של מנועים ומכלולים. התרגול במכשיר מאפשר אימון של כל מערכות הגוף המעורבות בהליכה במקביל, ובכך משפר את איכות ההליכה ומונע את התדרדרותה. הפטנט שקיבל המכשיר הופך אותו ליחיד בעולם בעל פתרון פורץ דרך שכזה, היכול להציל מבוגרים רבים ולחסוך כספים למערכות הבריאות. המכשיר כבר נוסה בהצלחה חסרת תקדים ואפילו ענקית המיכשור הרפואי Philips הביעה עניין ונמצאת בשיתוף פעולה אסטרטגי עם החברה, שביצעה את הפיילוט בדיור מוגן לב גנים נתניה שכדרך קבע מאמץ טכנולוגיות חדישות לגיל השלישי עבור דייריו, וכך באופן טבעי נוצרה ההיכרות עם היזמים".

השוק הפוטנציאלי של Balanseat הוא עצום, והמוצר מיועד למרכזי יום לקשישים, בתי אבות, דיורים מוגנים, מכוני פיזיותרפיה ומכוני שיקום, והחברה עובדת גם על פיתוח מכשיר לשימוש ביתי במחיר נגיש יותר. בשונה ממכשירים אחרים, Balanseat יישמה את התפיסה שהליכה היא לא רק פעולה של הרגליים. מעורבים בה חלקי גוף רבים נוספים וישנה משמעות רבה לתנועה הסיבובית של פלג הגוף העליון. כשאדם צעיר ובריא הולך, מתקיימת תנועה סיבובית בין אגן הירכיים וחגורת הכתפיים - אך ככל שאנשים מתבגרים, התנועה בפלג הגוף העליון הולכת ומצטמצמת. כתוצאה מכך ההליכה ושיווי המשקל שלהם משתבשים והסיכוי ליפול הולך וגדל.

Balanseat למעשה מתרגל במקביל את כל מערכות הגוף המעורבות בהליכה. הוא מניע עבור המטופל את הרגליים ומתרגל את התנועה הסיבובית שבין האגן לחגורת הכתפיים, באופן המדמה הליכה רגילה. המכשיר מקטין את הסיכון לנפילה, מזרז שיקום וצפוי לחסוך עלויות רבות לכל הגורמים המעורבים. הטיפול במכשיר אינו מצריך נוכחות צמודה של מטפל, ולפיכך מאפשר להגדיל את כמות המטופלים היומית, וכבר התקבל בהתלהבות רבה על ידי אנשי מקצוע שלקחו חלק בשלב המחקרים והניסויים.