גרד בעור יכול להיות תסמין לשלל מצבים בריאותיים. לכן אם אתם סובלים מגרד בלתי פוסק, קודם כל כדאי לכם לבדוק כמה זמן הוא נמשך. אם הוא נמשך כבר שבועות בלי להפסיק, זה כבר מהווה תמרור אזהרה. אך לרוב, גרד ילווה גם בסימנים נוספים שיכולים לעזור להבין ממה זה נובע ומה עשויה להיות הבעיה הרפואית שמאחוריו. הנה כמה גורמים שונים לגרד בגב (וגם באזורים אחרים בגוף):

>> לייק בפייסבוק כבר עשיתם?

בעיה בעור

בעיות בעור יכולות להתבטא גם בגירוד בגב ; מיובש בעור, דרך אקזמה ועד לפריחות:

גרד כתוצאה מיובש - בעיקר נפוץ יותר בגילים מבוגרים יותר, כיוון שהעור שלנו הולך ונעשה יבש יותר עם הגיל, אך יכול לקרות גם בשל תנאי מזג אוויר יבשים וסיבות אחרות. אז אם אתם חושדים שאכן מדובר בגרד כתוצאה מיובש, מומלץ להקפיד למרוח קרם לחות מייד אחרי כל מקלחת, להשתדל לא להתקלח במים חמים מדי שמייבשים את העור והשתמשו בסבון עדין לעור רגיש.

גרד כתוצאה מדלקת עור ממגע (Contact Dermatitis) – מדובר בתגובה אלרגית בשל מגע של העור עם חומרים מסוימים. בעור שלנו ישנם תאים השייכים למערכת החיסון ובמקרים מסוימים, כאשר הם נחשפים לחומרים מגרים, תאים אלה עלולים להגיב ולגרום לתגובה דלקתית. אם סובלים מגרד, אדמומיות, יובש, עיבוי של העור או שלפוחיות - מומלץ להיוועץ ברופא.

מתקלחת, אישה במקלחת  (צילום: VGstockstudio, shutterstock )
להתקלח במים פושרים ולא במים חמים מדי | צילום: VGstockstudio, shutterstock

אלרגיה

תגובה אלרגית יכולה לקרות לא רק בשל מגע של העור עם חומר מסוים, אלא גם בשל מאכלים מסוימים. לרוב אם מדובר באלרגיה למאכל מסוים, אתם תרגישו גרד בכל הגוף, אך ייתכן שהוא יהיה ממוקד באזור מסוים. במקרה של אלרגיה למזון, היא לעתים קרובות תהיה מלווה בפריחה אדמדמה שטוחה (אורטיקריה), אך ייתכן מאוד שגם לא תראו פריחה בולטת לעין. אם שמתם לב שאתם מתחילים להתגרד ו/או מופיעה פריחה לאחר שאכלתם מזון מסוים, ייתכן מאוד שהוא הסיבה לכך. במקרה זה, כדי להיוועץ ברופא ולקבל הפניה לבדיקת אלרגיה.

עקיצות וזיהומים

זיהומים פטרייתיים בעור ידועים בכך שהם יכולים לגרום לגרד בלתי פוסק ומאוד מציק. לרוב זיהומים מסוג זה יהיו מלווים במעין פריחה אדומה ועגולה. הטיפול בזיהום פטרייתי הוא פשוט וכולל מריחת קרם המכיל סטרואידים או חומר אחר אנטי-פטרייתי.

במקרים פחות נפוצים, הגרד יכול להיות תסמין של סקביאס, מחלת עור מדבקת במיוחד שגורמת לגרד חמור בעור. היא נגרמת על ידי חרק מיקרוסקופי שחודר לתוך העור, ניזון ממנו וגם מתרבה בו. לרוב הסקביאס תוקף באזור מסוים בגוף, בו הוא חופר מחילות, שנראות כמו מעין נקודות או כתמים אדומים בעור. עם זאת, לרוב הם לא יתקפו באזור הגב. פשפשים, שעשויים להופיע במיטה או בריהוט אחר בבית, יכולים להיות גם הם סיבה לגרד עז בעור. בכל המקרים הללו חשוב לא לגרד (כן, זה קשה) ולפנות בהקדם לרופא, שיעניק לכם טיפול מתאים.

עקיצות פשפשים (צילום: sall_about_people, hutterstock)
עקיצות פשפשים גורמות לגרד עז | צילום: sall_about_people, hutterstock

עוד ב-mako בריאות:
>> התרופה לקורונה כבר כאן, למה לא משתמשים בה?
>> מחקר חושף: ההרגל הנפוץ הזה גורם לעלייה במשקל
>> תביעה: רופאה צעירה מתה בעקבות זריקת אפידורל

נקודת חן או שומה מגרדת

הגב הוא אזור שיש לנו פחות גישה אליו, אבל הוא גם אזור שיכולות להתפתח בו נקודות חן רבות. לכן ייתכן שהגרד הוא כתוצאה מנקודת חן או שומה חדשה, כמו גם נקודת חן או שומה ישנה שהשתנו ועשויות להיות כעת סרטניות. גרד בשומה או בנקודת חן עלול להיות סימן לכך שעליכם לבדוק את זה מול רופא עור ואולי אף להסיר את השומה/נקודת החן שמגרדת. ואם יש לכם הרבה נקודות חן ושומות בעור, כדאי שתקפידו להיבדק לפחות פעמיים בשנה אצל רופא עור.

מלנומה (צילום: ShutterStock)
קשה לנו לשים לב נקודות חן חדשות באזור הגב | צילום: ShutterStock

סטרס

הבריאות הנפשית שלנו בהחלט יכולה להשפיע גם על הבריאות הפיזית. כך שאם אתם עוברים תקופה לחוצה, או שאתם סובלים מחרדה, דיכאון או OCD, ייתכן שאלה הסיבות לגרד שלכם. מומלץ לטפל בבעיה הנפשית, בעזרת ייעוץ פסיכולוגי או פסיכיאטרי וזה בהחלט יוכל לעזור להיפטר בהמשך גם מהגרד בעקבות זאת.

איזה בסטרס, לחץ, חרדה (צילום: Aliona Hradovskaya, shutterstock)
גם סטרס יכול לגרום לגרד | צילום: Aliona Hradovskaya, shutterstock

בעיה נוירולוגית

בעיות בריאותיות שמשפיעות על מערכת העצבים, כמו טרשת נפוצה, סוכרת, שלבקת חוגרת ועצב צבוט – יכולות להתבטא גם בגרד בעור.

בעיה הורמונלית

במהלך הריון ישנן נשים שחוות גרד. במקרים פחות נפוצים, הסיבה לכך עשויה להיות עימדון מרה תוך-כבדי (Intrahepatic cholestasis), הפרעה ביצירת והפרשת מרה. התסמינים של זה הם בין היתר עייפות וגרד. מצב זה בקרב נשים בהריון דורש טיפול מיידי. מנופאוזה יכולה גם היא להתבטא בגרד, בשל השינויים ההורמונליים.

בעיה מטבולית

לעתים נדירות, גרד יכול להיות סימן לבעיה בכבד, בכליות או בבלוטת התריס, כמו גם לאנמיה. אך לרוב מצבים אלו יהיו מלווים בתסמינים נוספים.