מגפת ההשמנה כבר מזמן שולטת בעולם המערבי, ושיעורי הסוכרת בקרב צעירים מרקיעים שחקים. אם נוסיף לכך את הנטייה שלנו להישאר דבוקים למסך המחשב ברוב שעות היום, נבין בקלות למה שי שלו, 45, מהנדס תוכנה, החליט לפתח את מערכת "Computer Fitness", שתעזור לנו לעשות ספורט גם בשעות בהן אנחנו מול המסך.

>> כבר עשיתם לנו לייק בפייסבוק?

"כשבאתי לפתח את המערכת, החזון שעמד לפניי היה שכשילד מגיע הביתה מבית הספר, הוא ישר ילך ויתיישב על האופניים, יעשה ספורט ואז ימשיך ביום שלו", אומר שלו. "הכל בעצם התחיל מזה שרציתי שהילדים שלי יעשו כושר באופן קבוע, בלי שהם יצטרכו להתאמץ. שיהיה להם נוח לשלב את זה ביומיום שלהם, ובאותה הנשימה שיהיה להם תמריץ להמשיך ולעשות את זה".

כשהיה חוזר מעוד יום עבודה מפרך, שלו עבד במרץ על בניית המכשיר. החזון היה ליצור משהו שישלב עבודה במחשב עם אימון ספורטיבי, וכך, נולד החזון להתנות את השימוש במחשב בכמות הפעילות הגופנית של המשתמשים במכשיר. ככל שמצליחים לפדל יותר, כך מקבלים עוד זמן לעבוד על המחשב. "התחלתי לפתח את המערכת הזו לפני שנתיים, לקחתי אופניים ישנים של הילדים ויצרתי איכשהו מערכת שעבדה. אחרי זה בניתי עוד כמה דגמים, ובסופו של דבר מצאתי יצרן שמוכן לייצר את זה. יצרתי אופניי כושר בעצמי, מאופניים ישנים של הילדים שלי, ואז חיברתי את זה למחשב".

מערכת קומפיוטר פיטנס (צילום: שי שלו)
"בהתחלה בניתי את האבטיפוס מאופניים ישנים של הילדים ודברים שמצאתי בבית" | צילום: שי שלו

בהיותו מהנדס תוכנה, שלו כתב תוכנה שמתאימה למטרות שרצה להשיג ולאט לאט למד גם את ההרגלים של ילדיו. "בדקתי מה עובד ומה לא עובד. למשל, צריך לפתוח חשבונות גם לאורחים, אם נאמר בא חבר שרוצה לשחק במחשב. בנוסף, הייתי צריך לפתור את הבעיה של העברת קרדיט למחשב אחר. אלו דברים שלוקח המון זמן לגבש אותם. למזלי, הייתה לי את המעבדה הקטנה שלי בבית עם הילדים שלי ועם החברים שלהם", הוא מספר.

איך זה עובד?

באופני הכושר ששלו יצר יש חיישן שמשדר למחשב מתי האדם מפדל. ברגע שהמידע מגיע למחשב, המסך נפתח ורק אז ניתן להשתמש בו. "היה לי חשוב ליצור תמריץ מיידי, במיוחד במחשבה על ילדים שצריכים את התגמול כדי להמשיך לפדל. בנוסף לזה, ניתן לצבור נקודות במערכת, ואז לעבוד על המחשב גם במצב של מנוחה. אפשר לקבוע תוכנית מאתגרת שתדרוש כמות גבוהה של סיבובי פדלים לצורך צבירת נקודות, ואפשר שזה יהיה קל יותר. זה יכול להתאים לכל רמת כושר וזה ממש לא קשה לפדל ולהשתמש במחשב בו זמנית", מסביר שלו.

ומה קורה כשקרדיט הנקודות נגמר? אז אפשר להחליט אם רוצים להמשיך לדווש, או להפסיק לעבוד על המחשב להיום. "האפקט החיובי ביותר, מלבד התרומה לכושר הגופני, היא שבסופו של דבר הגוף מתעייף, ואז זה גם  מגביל את הזמן שלנו על המחשב".

עוד ב-mako בריאות:

>> טבעונות זה פשוט: כך תעשו את השינוי
>> שותים הרבה מים כדי להימנע מהנגאובר? זה לא עובד
>> מה המפתח לזוגיות מאושרת? תתפלאו

גם למבוגרים?

לאחר הפיתוח הראשוני, הבין שלו שיש יותר במכשיר הזה מאמצעי להגביל את זמן המחשב של ילדיו, והוא גם יכול להיות מאוד שימושי לאוכלוסיות אחרות, ואפילו למבוגרים. "אני אמנם תכננתי את המערכת למען ילדים, אך אז הבנתי שיש עוד הרבה אופקים לזה. התחילו לפנות אלי אנשים שעובדים במשרדים וביקשו את המכשיר משום שאין להם זמן לעשות ספורט", הוא אומר. אחד הדברים החשובים פה למבוגרים, הוא שהמכשיר יכול לספק לכם מעקב על כמות הכושר שאתם עושים, לצד מספר השעות שאתם מבלים מול מסך המחשב ביום. "המערכת מייצרת דוחות וניתן לראות כמה ספורט עשיתם וכמה השתמשתם במחשב".

זה יכול להתאים לכל אדם שלא עושה מספיק פעילות גופנית, ובואו נודה שמדובר ברובנו המוחלט. אך מלבד הבאת הפעילות הגופנית למשרד, המערכת הזו יכולה, בנוסף, לעזור בטיפול בילדים הסובלים מהפרעות קשב וריכוז. "היות וילדים הסובלים מהפרעות כאלה הרבה פעמים זקוקים להיות בתנועה כדי להתרכז בפעולות מסוימות, גם בקליניקות של קשב וריכוז ביקשו ממני את המערכת", מסביר שלו. "בנוסף, מסיבות פרקטיות, גם בתי הספר מעוניינים להטמיע את המערכת אצלם. בחדרי המחשבים שבבתי הספר מאוד קשה לשלוט בזמן בו הילדים משתמשים במחשב, אך עם המערכת הזו בסופו של דבר השרירים שלהם יגרמו לכך שהם יפסיקו לשחק במחשב כי הם יתעייפו".

מערכת קומפיוטר פיטנס (צילום: שי שלו)
המערת תעקוב אחר הכושר שאתם עושים מדי יום | צילום: שי שלו

מערכת קומפיוטר פיטנס (צילום: שי שלו)
המוצר נמצא בשלבים מתקדמים של ייצור לפני הפצה | צילום: שי שלו

הילדים לא מתעצבנים מזה?

"תתפלאי, אבל לא. נותנים להם כוח לידיים – הם אלה שקובעים כמה זמן הם רוצים על המחשב. זה נותן גם להם משהו בתור ילדים, לא רק לי בתור הורה. הכוח חוזר לידיים שלהם, או יותר נכון לרגליים שלהם". שלו מוסיף כי ילדיו אהבו את זה מההתחלה, בעיקר בגלל שלפני זה הייתה לו תוכנה להגבלת זמן מחשב כמו כל ההורים. "זה נכון שבבתים שבהם אין הגבלה בכלל על המחשב, הילדים יצטרכו לעבור איזשהו תהליך כדי לאהוב את המערכת. אבל הם עדיין יהנו מזה. לגבי המבוגרים - כאן אני כבר צריך למצוא תמריצים אחרים. אולי דווקא לא לנעול להם את המסך, אלא לדאוג לעידוד התחרותיות וקביעת יעדים במקום".

מה האתגר הבא שלך?

"כרגע המערכת נמצאת בשלבי פיתוח מתקדמים לפני הפצה. יש לי קו ייצור שיכול להתחיל להפיץ את המוצרים שלי, אבל אני צריך לייצר הזמנות קודם או למצוא משקיע כדי להרים את המוצר, ואז אוכל להביא מכולה לישראל", אומר שלו.

* רוצים ליצור קשר עם שי? אתם מוזמנים לבקר באתר החברה Computer Fitness, או ליצור עמו קשר במייל

>> מפחדים מרופא השיניים? יש לכם מה ללמוד מהבחור הזה