לפני מספר ימים, הופעתו של אייל גולן בהאנגר 11 נעצרה לאחר שחש ברע והתמוטט בפני הקהל שנכח במקום. מטעמו נמסר, כי "אף שלא חש בטוב עקב נסיבות רפואיות, ולמרות מצבו הרפואי, החליט שלא לוותר על המופע כי לא רצה לאכזב את הקהל".

אלא שלמרות הרצון הטוב להמשיך במנגינה (במלוא מובן המילה), החלמה ממחלה קשה או מניתוח, דורשת מנוחה - של הגוף והנפש, והיא נמשכת גם לאחר השחרור מבית החולים. אומנם, עצם המילה 'שחרור' לעיתים מעניקה רוח גבית למטופל ומדרבנת אותו לחזור לשגרה מוקדם מהמומלץ, אולם במציאות הדינמית של ימינו, לפעמים הדילמה לא פשוטה - האם לחזור לפעילות מלאה או להוריד את הרגל מהגז ולאפשר לעצמנו לנוח אחרי מחלה חריפה? לעיתים קרובות, שיקולים שונים ואילוצי עבודה, גוברים על הצורך האנושי הבסיסי –לקחת את פסק הזמן הדרוש, להיות נוכחים ברגע ההחלמה ולהעניק לעצמנו קצת חמלה.

אישה שוכבת במיטה (אילוסטרציה: Shutterstock)
לפעמים פשוט צריך לדעת לקחת פסק זמן | אילוסטרציה: Shutterstock

בשנים האחרונות, רובינו התמודדנו עם מחלה זיהומית חריפה - קורונה, שפעת או מחלת הנשיקה. הידעתם שחזרה מוקדמת מדי לפעילות גופנית מאומצת, אסורה למשל בחודש הראשון אחרי ההידבקות במחלת הנשיקה, בשל רגישות מוגברת של הטחול לקרעים? יתרה מכך, חולים במחלה זו עשויים להתמודד עם עייפות מטרידה גם כחצי שנה לאחר ההחלמה. גם מחלימי קורונה רבים מתלוננים על קושי בנשימה במאמץ ועל עייפות, לעיתים גם חודשיים לאחר ההחלמה. גם הם זקוקים לחזרה שגרתית ומותאמת למצבם.

מדלקת ריאות ועד החמרת המחלה: הסיכונים בחזרה מוקדמת מדי לשגרה

חולי שפעת מחלימים שעדיין חווים תסמינים וחוזרים מוקדם מדי לשגרה, או הורים ששולחים ילד חולה למסגרת למשל, הן תופעות מוכרות שנבחנו במספר רב של מחקרים. הוכח כי תופעות אלה מהוות גורם ראשי לסיבוכים כמו דלקת ריאות, או צורך באנטיביוטיקה שיכול היה להימנע לו דאגו ליישם את המלצות הרופא. בסופו של דבר – אלה מובילות לתחלואה המלווה בסבל שנמשך ימים רבים יותר, ולהפסד משמעותי של ימי עבודה.

יש לא מעט נשים שנאלצות לעבור לידות בליווי רפואי דחוף או ניתוחים קיסריים. ההחלמה לאחר ניתוחים כאלה קריטית. מבחינה פיזית, היולדת נדרשת למעקב אחרי הצלקת הניתוחית, ולבחינת סימני זיהום או קרע של הצלקת. סימני עליית חום וכאבים דורשים פנייה לייעוץ מיילדותי, לעיתים במיון יולדות, שם ניתן שירות מסביב לשעון בצורה מיטבה. חזרה מוקדמת מדי לשגרה מגדילה את הסיכוי לסיבוכים כאלה. החלמה לאחר לידה דורשת גם תמיכה נפשית, שיכולה לסייע לה להתמודד עם שינויים הורמונליים ורגשיים שונים, ולעיתים עם תסמיני דכדוך השכיחים בתקופה זו.

מובן שגם ניתוחים דורשים החלמה פיזית ורגשית, ללא קשר למורכבותם. החל ניתוחים קוסמטיים ועד ניתוחים מורכבים כמו החלפות מפרקים וצנתורי לב – לעיתים מנוחה חיונית למטופל במשך מספר שבועות לאחר הניתוח, ובמצבים מסוימים היא אף כרוכה בשיקום נשימתי או בשיקום לב למשל, הדורשים ביצוע של פעילות גופנית מדודה אחרי ניתוח.

כל מה שרציתם לדעת על עבודה כפיזיותרפיסטים (צילום: Shutterstock | By ALPA PROD)
שיקום מבוקר יכול לסייע בתהליך ההחלמה | צילום: Shutterstock | By ALPA PROD

מעבר לעובדה שחזרה מוקדמת מדי לשגרה עלולה לגרום לסיבוכים, בסופו של דבר היא מעכבת את תהליך ההחלמה כולו. מנגד, כאמור - שיקום מבוקר שכולל פעילות גופנית מתונה בהתאם להנחיות האישיות של כל מטופל, בהחלט יכול לסייע בשיפור המצב הפיזי והנפשי של המטופל. זכרו כי המילה "החלמה" כוללת בתוכה את המילה "חמלה", והרשו לעצמכם לחוש אותה וליישם אותה הלכה למעשה לאחר שאתם חשים ברע.

הכותב הוא ד"ר הראל אורי, מומחה ברפואת משפחה, מרפאת כפר סבא והוד השרון במחוז מרכז מאוחדת