תהליך העיכול הטבעי מלווה לפעמים בלא מעט תופעות מעצבנות, כמו למשל צרבת, גזים, התכווצויות בקיבה, רעשים לא רצויים, שיהוקים ותחושת נפיחות מעיקה בבטן. אלא שמפתיע לגלות שברבות מהן אנחנו דווקא יכולים לשלוט, ואפילו די בקלות. "הרבה אנשים חושבים שיש להם גזים", אומרת פטרישה ריימונד, יועצת גסטרולוגיה בבית החולים הרפואי במזרח וירג'יניה, "אבל למעשה טכנית אין להם אקסטרה גז – הם פשוט מרגישים נפיחות בבטן". הנה כמה דברים שאפשר להימנע מהם כדי לצמצם את כמות האוויר שגורמת לנפיחות.

>> לייק בפייסבוק כבר עשיתם?

נטילת תרופות

תרופות רבות יכולות לגרום לתחושת יובש בפה, המסוגלת להעצים את כמות האוויר שאנחנו צורכים", אומרת ריימונד. כך ששווה לחקור מה תופעות הלוואי של התרופות שאתם נוטלים, ואם אפשר להחליף אותן בכאלה שלא קשורות לפה יבש.

לעיסת מסטיק

לעיסה של מסטיק גורמת לנו לבלוע יותר אוויר מהרגיל, מה שעלול להוביל לשיהוקים ושחרורי גזים. מה שאומר שאם אתם לועסים מסטיק כדי להתמודד עם תחושת רעב או שעמום, יכול להיות שתשלמו על זה בהמשך.

שתייה מקשית

מדובר בפעולה ההפוכה של ניפוח בלון: ככל שאנחנו שואבים יותר משקה דרך הקש, אנחנו שואפים אוויר לתוך הבטן ויוצרים מצע נוח לאגירה של גזים בקיבה. עדיף בהחלט לשתות בדרך הישנה והטובה.

>> כל החסרונות בשתייה מקשית

אישה לועסת מסטיק  (צילום: thought catalog-unsplash)
בולעים יותר אוויר מהרגיל | צילום: thought catalog-unsplash

עישון

דומה לשאיבת אוויר דרך קשית, אנשים מעשנים שואפים ובולעים יותר אוויר מהרגיל, ולא משנה אם מדובר בסיגריות רגילות, מגולגלות או אלקטרוניות. כך שנוסף לכל נזקי העישון האחרים, אתם מרגישים תחושת נפיחות.

שתייה מבקבוק

"הצורה שבה הפה שלנו עוטף את פיית הבקבוק ולוגם ממנו, לעומת פעולת השתייה מכוס או מספל, יכולה לגרום לאנשים לשהק", אומרת ריימונד. כך שאם אתם רוצים להפחית תחושה של גזים בבטן, ותרו על הבקבוקים והתחילו למזוג.

תצליחו להיגמל מזה? (צילום: By Dafna A.meron, shutterstock)
הפעולה ההפוכה של ניפוח בלון | צילום: By Dafna A.meron, shutterstock

אכילה מהירה מדי

נאמר זאת כך: שאיבה מהירה מדי של אוכל יוצרת לא מעט בעיות, בין היתר עודף משקל, צרבת וגם עודף גזים בקיבה. כך שעדיף להרגיע את הקצב, ללעוס כל ביס בין 20 ל-40 פעמים, ולהקדיש תשומת לב מלאה לכל מזון שנכנס לפה.

צריכת יותר מדי סיבים

זה נכון שאין כזה דבר יותר מדי ירקות, אבל בכל זאת, כדי לא להגזים עם ירקות שעשירים בסיבים ממשפחת המצליבים כמו כרובית, ברוקולי, כרוב, צנון ועלים ירוקים, שיכולים לגרום לנפיחות והתכווצויות בבטן. עדיף לאכול מהם מנה אחת ביום ולשתות תוך כדי הרבה מים.

>> לרשימת המאכלים שמנפחים את הבטן

אישה שותה (צילום: אימג'בנק / Thinkstock)
תתחילו למזוג | צילום: אימג'בנק / Thinkstock

רגישות למזון

יכול מאוד להיות שאם אתם מרגישים נפוחים במיוחד אחרי כל ארוחה, הגורם הוא רגישות מסוימת שאתם לא מודעים אליה, למשל למוצרי חלב, גלוטן או פחמימות קצרות שרשרת שנמצאות למשל בשעועית, כרובית ותפוח, ויש לא מעט מזונות בהם מתחבאים לקטוז או גלוטן כמו רוטב סויה, נקניקים, חטיפים ורטבים לסלט. חשוב לשים לב שלא תמיד מדובר באלרגיה, שכן תגובה אלרגנית היא בדרך כלל חזקה יותר, אבל גם רגישות למזון יכולה להעיק.

ממתיקים מלאכותיים

משקאות קלים, ממתקים, ריבות ודברי אפייה – כל אלה עלולים להכיל ממתיקים מלאכותיים כמו סורביטול, אספרטיים ואצסולפאם-K שיכולים לגרום לנפיחות בבטן בקרב אנשים מסוימים. אבל גם ממתיקים פחות מלאכותיים, כמו סירופ תירס, יכולים להיות עשירים בפורקטוז (סוכר הפירות) ולגרום לשלשולים וגזים, כך שאנשים בעלי תסמונת המעי הרגיז בכלל צריכים להתרחק ממוצרים כאלה.