אישה עם שיער בית שחי (צילום: אימג'בנק / Thinkstock)
השערות בבית השחי שלנו הן דווקא מאוד מושכות, לפחות לפי אבותינו הפרהיסטוריים | צילום: אימג'בנק / Thinkstock
את כל הזמן הזה שלוקח לכם להתגלח, לעשות שעווה ולמרוט שערות אתם יכולים לחסוך מעצמכם –  להיות שעיר, כך מסתבר, משמע להיות בריא יותר. שיער הגוף שלנו נועד להגן על העור שלנו מזיהומים וסכנות חיצוניות. "באזורים עשירים בזקיקי שיער העור מצליח להירפא הרבה יותר מהר. הזקיק אפילו לא חייב להצמיח שערה עבה - גם במקרה של שערה פלומתית, הוא מאוד חיוני לעור", אומרת ד"ר מדינה לנדאו, מומחית לרפואת עור, מכבי שירותי בריאות.

אבל מה יש בתוך זקיקי השערות שלנו שכל כך חיוני לנו? "זקיקי השערה שלנו עשירים בכלי דם, תאי עצב ושומן", אומרת פרופ' טס טובין לדיילי מייל, "בנוסף, הם עשירים בתאי גזע, מה שמעניק להם את האפשרות לחדש את עצמם כל הזמן בקצב מהיר".

וזה לא רלוונטי רק לשערות עצמן. ההתחדשות המהירה של העור בסביבה מרובת שערות יכולה לעזור לפצעים להחלים מהר יותר. "אותם תאי הגזע שנמצאים בזקיק השערה הינם קריטיים להחלמת העור. באמצעותם, העור הפצוע מוחלף בעור חדש", אומרת ד"ר לנדאו. "לכן, ככל שיש לנו עור יותר עשיר בזקיקי שיער כך ההחלמה יותר טובה ומהירה. למעשה, מדובר בכך שהעור מוחלף בעור חדש, כאשר התוצאה הסופית המיטבית היא שאין בכלל זכר לפציעה".

"קחו לדוגמה שריטה או פצע בצד החיצוני של הזרוע, היכן שהשערות יותר צפופות ומרובות, לעומת בצדה הפנימי והחלק", מסבירה פרופ' טובין, "אין ספק כי בצדה החיצוני של הזרוע העור יחלים מהר יותר בשל תאי הגזע הנוכחים בזקיקי השערות".

"תהליך ההחלמה של העור הוא עמוק ומגיע משכבות העור התחתונות יותר", מסביר ד"ר י. ליפשיץ, מומחה למחלות עור ולמחלות מין, שירותי בריאות כללית. "האזורים העשירים ביותר בזקיקי שיער הם הקרקפת והפנים. כך ניתן להסביר מדוע אפשר לעשות טיפול קילוף פנים, בעוד שלא ניתן לעשות קילוף צוואר. עור הפנים מסוגל להתחדש באופן מהיר בדיוק בשל זקיקי השערה הרבים שלו". 

אז להוריד או לא להוריד? לפני שאתם פונים למכון הסרת השיער הקרוב לביתכם, אספנו עבורכם כמה סיבות נוספות לקיומו של שיער הגוף שלנו.

הגנה מפני השמש

אצל אבותינו הפרהיסטוריים, השיער נועד להגן על הגוף מהסביבה - גם מקור וגם מחשיפה לשמש. על אף שכיום למעטים מאתנו יש שיער צפוף מספיק בשביל לשרת את המטרות הללו, אנו עדיין מרוויחים הגנה מסוימת מפני השמש בזכות שערות הגוף שלנו. "אנחנו רואים את זה בעיקר בתהליך ההתקרחות אצל גברים", אומרת ד"ר לנדאו, "עור הקרקפת שלנו הרבה פחות נוטה לסרטן העור, ורוב מקרי סרטן העור קורים דווקא באף, בשל זווית השמש. עם זאת, בקרב גברים קירחים, אחוז הסרטן בקרקפת עולה משמעותית בין 10 ל-15 שנה מרגע ההתקרחות".

בחורה מורחת קרם הגנה (צילום: cdwheatley, Istock)
עדיין תצטרכו למרוח קרם הגנה, אבל גם יש לכם הגנה נוספת | צילום: cdwheatley, Istock

למה אסור למרוט את שיערות האף או האוזן שלנו?

שערות הנחיריים שלנו מגנות עלינו מפני חדירה של חומרים זרים למחזור הנשימה שלנו, ובסופו של דבר אל תוך הריאות שלנו. על כן, חשוב שלא למרוט את שיערות הנחיריים שלכם, אלא רק לקצר אותן במידת הצורך. "כאשר אנחנו מורטים את שערות האף שלנו, אנו מוציאים אותן מהשורש", מסביר ג'ורג' מורטי, מומחה אף אוזן גרון, "פעולה כזו יכולה לגרום לפציעות בעור ולהוביל לזיהומים באזור".

"שערות באוזניים ובאף נועדו לסנן חלקיקים שיכולים להיכנס למערכת הנשימה", מוסיפה ד"ר לנדאו, "בדומה לכך, גם שערות האוזניים שלנו נועדו בשביל להרחיק את ההפרשה הטבעית שלנו. גם לריסים ולגבות יש תפקיד דומה. הריסים שומרים על עינינו מחלקיקי אבק בעוד שהגבות עוצרות את הזיעה מהמצח מלחדור לתוך עינינו".

לגבי שערות האוזניים שלנו, מלבד ההגנה שלהן מפני חדירת חומרים זרים אל תוך גופנו דרך האוזניים, הם גם אחראיים על השמיעה שלנו. הצלילים שאנו שומעים הם למעשה פונקציה של השערות בתוך הקוכליאה שבאוזן הפנימית שלנו. למעשה, מדובר בתדרים שמזיזים את השערות שבפנים האוזן שלנו – והן משדרות למוח שלנו את מה שמתפרש אצלו כצלילים.

>> לא תעשו לנו לייק בפייסבוק?

חזה שעיר הוא סמל הגבריות?

חזה שעיר נחשב למיתוס לסמל הגבריות והבריאות הפיזית בקרב גברים. כנראה שיש אמת במיתוס, משום שהשיעור על החזה תלוי ברמות הטסטוסטרון בגוף. גברים בעלי רמות בריאות של טסטוסטרון יהיו בעלי חזה עם שערות צפופות וכהות יותר. "זה כמובן לא אומר שגבר שאינו שעיר בחזה הוא בריא פחות", אומרת נינה צ'אמס, מומחית לאנדוקרינולוגיה, "זה גם עניין של גנים. יש גברים שהקולטנים שלהם בעור פחות רגישים לטסטוסטרון ולכן פחות מצמיחים שערות".

"לא הייתי ממהר לקבוע כי רמת השיעור של גבר יכולה להעיד על בריאותו ההורמונאלית", אומר ד"ר ליפשיץ, "מבחינה אבולוציונית, רמת השיעור השתנתה בתלות לאזור המגורים של האדם. לדוגמה, במקומות קרים אנשים התלבשו חם, ולכן לא היה להם צורך בשערות הגוף. מה שמשתנה מאדם לאדם הוא מספר הקולטנים להורמונים, או למעשה האנזים שעוזר להורמונים להיקלט על ידי הקולטנים".

שמרו על שיער בית השחי – זה אטרקטיבי

בבתי השחי ובמפשעה אנחנו הכי פחות רוצים שיהיו לנו שערות, אבל דווקא שם זה הכי חשוב - שערות באזורים האלה משמשות כמונעות שפשופים. אפילו מעט שערות יכולות לשרת את האפקט הזה ולהקל על התחושה בעת שפשוף האיברים שלנו זה בזה. ואכן, פעמים רבות לאחר גילוח בתי השחי או המשפעות ישנה תחושת אי נוחות של שפשוף או גירוד כתוצאה מכך.

עוד סיבה לשמור על שיער בית השחי שלכם דווקא מגיעה ממקום אחר. יונקים רבים משתמשים בשיער הגוף שלהם בכדי למשוך בני זוג פוטנציאליים. שערות הגוף עוזרות להפיץ את הפרומונים שלנו ובכך למשוך את בני המין השני. ככל שיש לנו פחות שערות על הגוף, כך קשה יותר להפיץ את הריח שלנו. תחשבו על זה בפעם הבאה שאתם מתכוונים לגלח את שערות בית השחי שלכם.

"ייעודן העיקרי של השערות בבית השחי ובמפשעות הוא לפזר את ריח הגוף העתיר בפרומונים שלנו", אומרת ד"ר לנדאו, "יש להן תפקיד בהפצת הריח שיוצר את המשיכה בין המינים, אך יש לזכור שזה נכון יותר מבחינה אבולוציונית ואינו רלוונטי היום באותה המידה".

גבר  (צילום: אימג'בנק / Thinkstock)
שערות בחזה היו אמנם סימן אבולוציוני, אבל היום זה פחות תופס | צילום: אימג'בנק / Thinkstock

בהונות שעירות זה סימן מעולה

ברור שזה לא הכי סקסי, אבל שערות על בהונות הרגליים יכולות דווקא להעיד על כך שזרימת הדם שלנו תקינה. מקרים של אובדן שערות בכפות הרגליים ובחלק התחתון של השוק יכולים להוות את אחד התסמינים למחלת עורקים היקפית, מחלה בה העורקים המובילים דם לרגליים נהיים צרים יותר וכך מקשים על דם לעבור לחלקים אלה של הגוף. שערות צריכות אספקה טובה של דם וחמצן כדי להצליח לצמוח כראוי. ברגע שיש חסימה בזרימת הדם אל הרגליים שערות יתקשו לצמוח שם.

"אכן רואים את זה אצל גברים - ברגליים ובחלקים הקרובים יותר לקרסוליים יש הידלדלות בצמיחה של השיער", אומרת ד"ר לנדאו, "לעומת זאת, בקרקפת אין הידלדלות, ובכל זאת הרבה גברים מתקרחים, לכן לא בהכרח הייתי מקשרת בין השניים."

הסרת שיער פוגעת בבריאות העור?

הסרת השערות בגילוח אמנם לא תפגום ביכולות העור להתחדש, משום שזקיקי השערה נשארים ללא פגע, אבל הבעיה מתחילה כאשר עושים טיפולי לייזר או מורטים שערות מן השורש. במקרה של קרחת בקרקפת, משום שזקיקי השערה הינם פגומים, תהיה בעיה בהתחדשות העור לעומת קרקפת מלאת שיער.

"הסרת שיער בלייזר או באפילציה פוגעת חלקית בזקיקים", מסבירה ד"ר לנדאו, "אפילציה פוגעת בזקיקי השערה הרבה יותר מאשר לייזר, אבל גם בקרב אנשים שחוזרים על טיפולי לייזר, הפגיעה הסופנית בזקיק יכולה להיות גרועה באותה המידה".

לאחר גילוח באופן ממושך, העור הרבה יותר רגיש לזיהומים ופצעים, זאת בעיקר בשל כך שאלו הם אזורים שמזיעים הרבה יותר משאר הגוף. הזיעה יכולה לגרום לגירוי העור ולגירוד, מה שעלול גם לגרור גם זיהומים באזור. "כשמגלחים את העור, השערה שנותרת מתחרת לעור פוצעת את תעלת השערה וזה יכול לגרום לתהליך דלקתי ולשערה חודרנית", מסבירה ד"ר לנדאו, "הגילוח עצמו גורם להסרת שכבת הקרן שמגינה על העור".

ד"ר לנדאו מוסיפה גם כי כשאנחנו מגלחים, אנחנו גם משנים מעט את הפלורה הנורמלית של החיידקים שלנו - מדובר בחיידקים בריאים המתחרים על מקורות המזון עם חיידקים מסוכנים. "כשאנחנו משנים את האיזון אנחנו מעלים במידה מסוימת את הסיכון להיות חשופים לחיידקים".

>> פרפקציוניסטים: מה כסיסת ציפורניים אומרת עלינו?