האוזניים הן איברי השמיעה ושיווי המשקל שלנו. אנשים רבים מזניחים את אוזניהם ובכלל לא שמים לב לכך. אם אתם יוצאים לשחות ולא מנקים את האוזניים אחרי כן, משתמשים באוזניות בתוך האוזן ומכניסים עמוק את מקל האוזניים - כדאי שתקראו את זה. 

>> לייק בפייסבוק כבר עשיתם?

1. צבע השעווה

"שעוות האוזניים, או בשמה הרפואי – צרומן ממוקמת בשליש החיצוני של תעלת השמע, שם בלוטות העור מפרישות שעווה, שהן כמו בלוטות זיעה", מסביר ד"ר נחום מרום, מומחה לרפואת אף אוזן גרון של שירותי בריאות כללית, מחוז חיפה. "יש לשעווה תפקיד אנטי בקטריאלי, שכן לפטריות ולחיידקים קשה לגדול בסביבה שמכילה שעווה זו". אם יש לכם כמות או צבע שונה של שעווה, אין צורך להיבהל – זה יכול להשתנות. "זה מאוד אישי, אצל חלק מהאנשים יש כמות מסוימת של שעווה וכאלה שיש יותר", אומר ד"ר מרום, "יש צבעים שונים, שקשורים למזג אוויר, שינויי טמפרטורה ועוד". 

2. הפרשות מהאוזן

אם אתם חווים הפרשות מהאוזן, חשוב לא להתעלם מהן. "הפרשות מהאוזן יכולות להוות אינדיקציה לדלקות ולנקב בעור התוף", אומר ד"ר מרום. בנוסף, בעונת הקיץ אנשים רבים סובלים מדלקות מאוזניים. "בקיץ, כששוחים הרבה, ישנה חשיפה מוגברת למים ועולה הסיכון לדלקת אוזן תיכונה", אומר ד"ר מרום. יצאתם לשחות? כשסיימתם, תדאגו לייבש ולנקות את האוזניים עם נייר טישו רך או מגבת ורק בחלקה החיצוני של האוזן.

3. שעווה דביקה או יבשה

מחקר שפורסם בשנת 2014 מצא ששעוות האוזניים יכולה להעיד על המקורות שלנו. על פי הממצאים, מרקם שעוות האוזניים משתנה בהתאם למוצא האדם. אנשים ממוצא אפריקאי או אירופאי הם בעלי מרקם דביק או לח ואילו אנשים ממוצא אסייתי או אמריקאי הם לרוב בעלי מרקם יבש. על פי החוקרים, מדובר בשינויים גנטיים אבולוציוניים, שמטרתם לאפשר הסתגלות לתנאי אקלים שונים.

4. אוזן סתומה וירידה בשמיעה

אם אתם נוהגים להשתמש באוזניות בתוך האוזן, הסעיף הזה בשבילכם. "לעתים השעווה מתייבשת בכמות גדולה וגורמת לחסימה של תעלת האוזן", מסביר ד"ר מרום. "שימוש בפקקים לאטימת אוזניים ובאוזניות שנכנסות בתוך האוזן יכול לדחוס את השעווה בתוך האוזן". אם אתם מרגישים ירידה בשמיעה ושהאוזן סתומה, כדאי לכם להיוועץ ברופא ולבדוק שלא מדובר בחסימה.

מה קורה אם אכן ישנה חסימה בתעלת האוזן? ד"ר מרום אומר שישנן דרכים שונות להסיר את השעווה שהצטברה, ביניהן שטיפות אוזניים וטיפות שניתן להשיג בבית מרקחת שממיסות שעווה, אך היזהרו מנרות לאוזניים. "ישנם אנשים ששמים נרות הופי, שלכאורה ממיסים את השעווה באוזניים – חשוב להדגיש שזה לא הוכח מבחינה רפואית ויש בזה סכנות. האקדמיה האמריקאית לאף אוזן גרון הצהירה שנרות לאוזניים הן לא אפשרות בטוחה להרחקת שעווה".

5. צורת התנוך – לא מה שחשבתם

רבים חושבים שישנן 2 צורות לתנוך האוזן: תנוך "מחובר" ותנוך "חופשי". האמת היא, שיש מגוון רחב הרבה יותר של סוגי תנוך, המשתנים בהתאם למידת הצמידות שלו. מה משמעות צורך התנוך? לא רבה, אבל מקורה בגנטיקה. נשבור לכם עוד מיתוס לגבי התנוך: צורתו אינה מושפעת רק מגן אחד. השפעה גנטית קיימת אבל לא ניתן לייחס אותה לגן אחד ויחיד.

>> המאכלים והמשקאות שעושים לכם שיניים צהובות