החיים בישראל הם למודי קרבות. כולנו למדנו לחות לצד פיגועים, מלחמות ושכול. כך גם שלי מנחם – אמה של לי מנחם, משפיעת רשת ששכלה את בן זוגה אור אשכר בפיגוע האחרון בדיזינגוף בתל אביב, מקדישה את חייה בשנים האחרונות להלומי קרב ולנפגעי פוסט טראומה. שלי היא עובדת סוציאלית, מנחה ותלמידה בשיטת "12 הצעדים" של מכללת טאותרפיה. בשיחה עם mako בריאות היא מספרת איך חייה השתנו מאז אותו רגע נוראי שבו בתה נאלצה להתמודד בעצמה עם טראומה קשה. "לא האמנתי שזה ידפוק אצלנו בדלת", היא אומרת.

את ההתגייסות שלה לטובת משפחת השכול היא מתארת כמעט כמקרית. מנחם נחשפה לפעילות פצועי צה"ל בארוחת צוהריים רנדומלית, שבמהלכה פגשה את עדי שטראוס, יו"ר אגודת הידידים של בית הלוחם. "עדי סיפר לי שכבר כמה שנים הם מקיימים 'טיול שחרור' להלומי קרב - נכי צה"ל שלא מצליחים לצאת לטיול מיד אחרי הצבא כי הם בשיקום, פצועים וחבוטים. מדי שנה הם לוקחים כ-30 חבר'ה כאלה לטיולים בעולם, בעיקר למקומות מבוקשים כמו הודו או פרו. מהרגע שחזרתי מהטיול, נשמתי נקשרה בנשמת האנשים האלה, והחלטתי להירשם למכללה וללמוד. כיום אני גם חלק מצוות המנחים".

"צריך להמשיך את צוואתו של אור ואני מנסה לחזק את לי כמה שאני יכולה"

מנחם מספרת שחזרה מהטיול "אדם אחר". "יש לי חיבור מיוחד לפצועי צה"ל. גם לי יש פוסט טראומה במובן מסוים, בינינו - למי אין? יש דברים שהקורס משחרר אצלי ומאפשר לי להתמודד איתם. תמיד התנחמתי בעובדה שיש לי 3 בנות ולא בנים שאצטרך לשלוח לצבא, והנה קיבלתי את זה בדלת האחורית. אבל צריך להמשיך את צוואתו של אור ואני מנסה לחזק את לי כמה שאני יכולה. אני לומדת לעשות את זה, זה גם חלק מהקורס המדהים הזה, לשחרר שליטה, להבין שאנחנו כאימהות לא יכולות לקחת מהילדים שלנו את הכאב. אף שהיינו רוצות בכך, זה פשוט בלתי אפשרי. אני מרגישה שלי צריכה את הזמן שלה ואת הקצב שלה וזה הכי נורמלי שיש".

12 הצעדים (צילום: יוגב עמרני)
"מהרגע שחזרתי מהטיול, נשמתי נקשרה בנשמת האנשים האלה" | צילום: יוגב עמרני

לטיול הראשון שאליו הצטרפה מנחם, הצטרף גם ד"ר אבי מזרחי, מנהל מכללת טאותרפיה ותוכנית "12 הצעדים", המטפל בהלומי קרב ונפגעי פעולות איבה בשיטה.

ד"ר מזרחי סבל בעצמו מפוסט-טראומה מורכבת. הוא נחשף לתחום כשהצטרף לאחד הטיולים שבית הלוחם ארגן. זה נגע ללבו והוא החליט לפתח אותו בארץ. "בעבר, הייתי מכור לסמים, לאלכוהול והתמודדתי עם מיליון בעיות. כבר 30 שנה אני לא נוגע בכלום. סבלתי מהפרעת קשב וריכוז, התמודדתי עם דיכאון קליני, פיברומיאלגיה חרדות, פסיכוזה, מניה – עם מה לא".

תוכנית 12 הצעדים

מכללת טאותרפיה מאפשרת לסובלים מפוסט-טראומה להתמודד טוב יותר עם הטראומה ועם הכאב הבלתי פוסק. ד"ר מזרחי מציין שכיום ישנם כ-80 אלף הלומי קרב בישראל, מפיגועים, ממלחמות, מחשיפה לאירועים קשים, מאירועים ותאונות שהתרחשו תחת שרות צבאי ועוד. שיטת "12 הצעדים", החלה כתוכנית המיועדת עבור אלכוהוליסטים אנונימיים ובהמשך הורחבה ל-300 סוגים שונים של אוכלוסיות בארה"ב. גם בארץ השיטה צוברת תאוצה וישנם כמה עשרות של קבוצות טיפול על פיה. ד"ר מזרחי מציין שכל המנחים בקורס הם אנשים שהחלימו מהטראומה ומביאים את הניסיון האישי אל החולים. "זהו תהליך של שינוי, דרכו אנשים משפרים את בריאותם ורווחתם, מסוגלים לחיות חיים עם כיוון משמעות ומטרה, ושואפים לממש את מלוא הפוטנציאל שלהם", הוא מסביר.

12 הצעדים (צילום: יוגב עמרני)
12 הצעדים. "לביחד יש כוח" | צילום: יוגב עמרני

"'12 הצעדים' מציגה פילוסופיה שלמה להתמודדות עם החיים, ושמה במרכז את החיים בכללותם, ולא רק את הטראומה או את הנזק שנגרם. היתרון העצום של הגישה זו הקבוצתיות, החברה החדשה, והיציאה מההתבודדות ותחושת הזרות האופייניות לנפגעי פוסט – טראומה", אומר ד"ר מזרחי. הוא מספר שאחד האנשים שבהם טיפל למשל היה נוכח בפיגוע קשה בקרית ארבע. "הוא נכנס עם הרב שלו לתוך בית כשמחבל ירה עליהם. המחבל ירה בילדה שלו, היא נפטרה, ועד היום הוא מרגיש שלא הצליח למנוע את המוות שלה וחי עם רגשות אשמה קשים. כשעשינו מעין דמיון מודרך, הוא סגר מעגל מול הילדה שלו. ממש ניגש אליה כביכול וחיבק אותה. זה היה עוצמתי ומטורף".

מנחם: "אחד הדברים הכי חזקים ששמעתי בקורס הוא 'רק ביחד זה עובד'. הכוח של הקבוצה חזק, אם יש מישהו שמאמין בך, רואים תוצאות. אנחנו עוזרים לאנשים שלא ישנו שנים, הרטיבו בלילה, לא תפקדו, לא תקשרו. היה לנו בקבוצה אדם בן 70 שהיה חובש ב 3 מלחמות שבכה במשך שנים, ואחרי הקורס הפסיק לבכות".

"הניצחון הגדול שלנו הוא ריפוי עמוק מאוד ושינוי בכל פרמטר בחייהם של הסובלים מפוסט – טראומה. החלום שלי הוא להקים קבוצות טיפול גם למשפחות שכול", אומר ד"ר מזרחי לסיום.

ליצירת קשר להרשמה לקורס או לתרומות למיזם